Eniro kjøper DinPris AS

PRESSEMELDING 6.februar 2006 Styrker sin ledende posisjon i Norden: Eniro kjøper DinPris AS Eniro er i ferd med å styrke sin posisjon i Norden gjennom kjøpet av det norske prissammenligningsselskapet DinPris AS. Eniro kjøper Din Pris AS for 31 millioner svenske kroner, samt betaling oppad til ytterligere 31 millioner svenske kroner avhengig av resultatene over en treårsperiode. - Med kjøpet av DinPris AS styrker vi Eniros stilling som markedsleder innen lokale søk i Norden, samt tar et første steg mot en mer transaksjonsbasert forretningsmodell. Vårt mål er å bli nummer èn i Norden også innenfor området for prissammenlignende tjenester, sier Eniros konsernsjef Thomas Franzén. - Kjøpet er i samsvar med Eniros strategi om å flytte brukeren enda nærmere selve transaksjonen. Det gir også muligheter for Eniro til å øke verdien for annonsørene, sier Franzén. DinPris AS tilbyr en uavhengig prissammenligningstjeneste, og har i Norge omlag 300 nettbutikker tilgjengelig på tjenesten. Det norske selskapet ble startet i mars 2004 av Ayman Mackouly, som er majoritetseier og konsernsjef. Etableringen av DittPris i Sverige er i gang, og per i dag har cirka 120 nettbutikker knyttet seg til den svenske tjenesten. Tjenesten skal også lanseres i Finland og Danmark. Mackouly fortsetter i selskapet og vil være en pådriver i den nordiske ekspansjonen. DinPris fortsetter som separat forretningsenhet innen Enirokonsernet, og kommer finansielt til å rapportere som en del av Eniros virksomhet i Norge. - Fremgangen til DinPris/DittPris skyldes delvis at vi gjennom innovative løsninger for prissammenligningstjenester har fylt et tomrom i markedet, at vi er en rettferdig og uavhengig tjeneste som behandler alle kunder likt, men også at vi har en meget sterk teknisk plattform som gjør at vi er best innen vår nisje. Jeg ser frem til å videreutvikle og lansere nye, spennende løsninger i markedet, sier konsernsjef Ayman Mackouly. - Vi styrker vårt internettilbud med en tjeneste vi har savnet. Vi har lenge arbeidet med å flytte oss nærmere transaksjonen i det "kundemøte" som skjer via våre kanaler. DinPris/DittPris er enda et ledd i dette arbeidet, uttaler Cecilia Geijer-Haeggström, produkt- og markedsdirektør i Eniro AB. Samarbeidet med andre nettsteder er fortsatt svært viktig og skal videreføres og økes, avslutter Geijer-Haeggström. For mer informasjon: Gurli Høeg Ulverud, informasjonssjef Eniro AS, telefon 402 13 811 Ayman Mackouly, konsernsjef DinPris AS, telefon + 47 411 411 44 Eniro er det ledende søkeselskapet i det nordiske mediemarkedet. Eniro gjør det enkelt å finne personer, bedrifter og produkter gjennom tjenester som trykte kataloger, nummeropplysningstjenester, Internett og mobile tjenester. Eniro`s kjernemarkeder er de nordiske landene samt Polen. Eniro er notert på Stockholm Børs og har ca 5,200 ansatte. I 2004 var omsetningen 4,918 millioner SEK og EBITDA 1,349 millioner SEK. Besøk www.eniro.com for ytterligere informasjon. DinPris/Ditt Pris er en objektiv og uavhengig produkt- og prissammenligningstjeneste som hjelper forbruker å finne riktig produkt, riktig pris og riktig butikk på Internett. I dag er DinPris den ledende produkt- og prissammenligningstjenesten i Norge med over 300 registrerte nettbutikker. Tjenestens styrke er dens uavhengighet, samt unik teknologi i kombinasjon med et oversiktlig, innovativt og enkelt brukergrensesnitt. www.dinpris.no www.dittpris.se ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=9578&lang=NO