Findexa ekspanderer i et voksende marked

Findexa ekspanderer i et voksende marked 16.12.03 Findexa overtar den baltiske nyhetsportalen Delfi fra selskapet MicroLink for 5,1 millioner euro, og tar med det et nytt grep i de Baltiske landene. Findexa vil sikre Delfi kompetanse og ressurser til å videreutvikle sin ledende posisjon i de tre landene. Delfi ble etablert i 1999 og er den ledende nyhetsportalen i de tre baltiske landene, Estland, Latvia og Litauen. Delfi er den mest besøkte nettsiden i Latvia og Litauen og den nest mest besøkte i Estland. Oppkjøpet av Delfi er en videreføring av Findexas internasjonale satsing. Gjennom flere år har Findexa bygget opp en betydelig virksomhet i Europa. Den siste tiden har selskapet spisset sin satsing på vekstregioner. I dag har Findexa datterselskaper i Finland, Estland, Latvia, Litauen, Russland, Ukraina, Polen og Tsjekkia. I samtlige av disse landene, og i Norge er Findexa en ledende aktør i katalogmarkedet, både med hensyn til trykte kataloger og på Internett. Findexa er i vekst og har nylig inngått en avtale med Fast Search & Transfer (FAST) for å ligge i forkant av markedsutviklingen på de nettbaserte tjenestene. Findexas strategi innebærer fortsatt sterk satsing på kataloger, videreutvikle tjenestene på Internett og ytterligere styrke posisjonen til de ulike telefontjenestene, deriblant opplysningstjenesten 1880. Findexa har som mål å være ledende med hensyn til produktutvikling og markedsposisjon i de markedene hvor selskapet er tilstede. Delfi-portalene er tilnærmet identisk i de tre landene. Alle tre portalene er på det lokale språket i tillegg til russisk. Den russiske siden skiller seg noe ut med hensyn til innholdet. Nyhetsportalene dekker internasjonale og nasjonale nyheter samt kultur, næringsliv og sport. I tillegg til nyheter og katalogtjenester har også portalene chat- tjenester og andre underholdningstjenester. - Et veldrevet selskap - Delfi er en naturlig utvidelse av Findexas eksisterende tjenester og produkter og åpner for nye og interessante muligheter i de baltiske landene. Findexa har ressurser og kompetanse som kan bidra til å styrke og videreutvikle Delfis posisjon i de baltiske landene. Delfi er et veldrevet selskap og vi vil arbeide for å videreutvikle den sterke posisjonen som Delfi har, sier direktør for Findexas internasjonale satsing, Magnus Sonnorp. Delfi og Findexa kjenner hverandre godt ettersom selskapene har samarbeidet i de to siste årene. MicroLink etablerte Delfi i de tre baltiske landene i 1999, og portalene fikk raskt en posisjon blant de mest populære nyhets- og katalogtjenestene på nettet. Under MicroLinks eierskap har Delfi gjennomgått en betydelig utvikling. - Delfi er et medieselskap og derfor ikke en del av kjernevirksomheten til MicroLink, som er et IT-selskap. På den annen side er vi svært stolte av hva vi har fått til med Delfi, og vi er trygge på at Findexa har kompetanse og vilje til å videreføre Delfi på en god måte, sier administrerende direktør Allan Martinson i MicroLink. - Vi har samarbeidet med Findexas datterselskaper i Baltikum de to siste årene og kjenner selskapet godt. Vi er trygge på at Findexa vil være en god og kompetent eier av Delfi, sier administrerende direktør Ville Jehe i Delfi. Fakta om Findexa AS Findexa AS gir ut merkevarene Telefonkatalogen(TM), Gule Sider®, Ditt Distrikt(TM) og BizKit®. Selskapet er et av Norges største selskaper innen media- og informasjonsvirksomhet. Bedriften har en sterk stilling innen områdene bruker- og annonsørbetalte kataloger, databaseformidling og elektroniske medieprodukter. I 2002 hadde selskapet en omsetning på vel 2,059 milliarder kroner. Selskapet har totalt 3 000 ansatte i inn- og utland. Fakta om MicroLink: MicroLink er det største IT-selskapet i Baltikum, med satsingsområder innen utvikling av infrastruktur, programvare, bedriftsløsninger, opplæring, kommunikasjons, brukertjenester og mikrobølgekommunikasjon (SAF Tehnika). I regnskapsåret 2002/2003, MicroLinks omsetning var 57,2 millioner euro. Per oktober var 658 personer ansatt i MicroLink. Fakta om Delfi: Delfi er den ledende Internett-portalen i Baltikum, og drifter seks ulike portales. Delfi tilbyr brukerne nyheter, e-post, underholdning, e- handel, mobiltjenester og ulike kommunikasjonsløsninger. I regnskapsåret 2002/2003 hadde Delfi en omsetning på 1,5 millioner euro. Delfis portaler brukes av 1,1 millioner personer i Baltikum i henhold til tall fra TNS. Findexa AS Telenors offisielle katalogutgiver Postboks 6705 Etterstad 0609 Oslo Kontoradresse: Olaf Helsets vei 5 0694 Oslo Telefon: 815 44 418 Telefaks: 22 77 10 01 www.findexa.no Org.nr NO 963 815 751 MVA Bankgironr. 7058 06 37165 Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=32857 Kontaktpersoner: Magnus Sonnorp Direktør, internasjonal virksomhet, Findexa Tlf.: 900 85 870 Gro Ismar Informasjonssjef Findexa Tlf.: 908 72 505 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00050/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00050/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/16/20031216BIT00050/bild.html Pictures