Findexa satser på et konferansemarked i oppgang

Findexa satser på et konferansemarked i oppgang For første gang på fem år øker salget av hotelldøgn i forbindelse med kurs- og konferansereiser. Børsnoterte Findexa ønsker en bit av oppturen og satser tungt på forretningsturisme på nett. BizKit Kurs og konferanse er Findexas storsatsning på det som skal bli den ledende møteplassen for leverandører og forbrukere av kurs- og konferansetjenester i Norge. Nettavisen dn.no og bransjeorganisasjonen HSMAI er med som partnere. - Vi tror timingen er perfekt. Forbrukerne er nettvante, annonsemarkedet på Internett viser daglig sin berettigelse, og det er oppløftende tegn til oppgang i kurs- og konferansemarkedet, forteller Merkevaresjef Geir Egedius i BizKit. Flere arrangerer Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser 10 prosent vekst i antall overnattingsdøgn tilknyttet kurs og konferansemarkedet i september, mot samme periode i fjor. - Pilene peker helt klart oppover. Mye tyder på at 2005 blir et gullår for konferansemarkedet, forteller generalsekretær i HSMAI, Ingunn Hofseth. Hittil i år har veksten vært entydig etter fem år med fall. - Det blir stadig flere som arrangerer kurs- og konferanser. Og de som arrangerer, arranger oftere, forteller Egedius, som er ansvarlig for det som blir landets mest komplette base over aktørene i kurs- og konferansemarkedet. BizKit-tjenesten henvender seg til beslutningstagere i næringslivet som jakter på ideer og de beste leverandørene av kurs- og konferansetjenester. Tjenesten inkluderer verktøy som gjør det enklere å finne riktig leverandør innen overnatting, konferanselokaler, events og gaveartikler. Kortere beslutningstid Nordmenn er verdensmestere i bruk av Internett ved bestilling av hotell og reiser. Det samme gjelder kurs- og konferansemarkedet. I løpet av neste år bestilles hver femte overnatting elektronisk, anslår reiserådgivingsselskapet Horwath Consulting. Samtidig bli beslutningstiden kortere. - Personlig kontakt er fortsatt essensielt innen kurs- og konferansemarkedet, men nettet fyller rollen som inspirasjonsskilde og research-verktøy for stadig mer effektive bedrifter. Vi setter kundene og leverandørene i kontakt med hverandre, avslutter Egedius. Kurs- og konferansetjenesten er tilgjengelig på www.bizkit.no fra og med mandag. Geir Egedius Merkevaresjef BizKit, Findexa Mob.: 970 38 839 Fredrik Johnsen Informasjonskonsulent, Findexa Mob.: 915 24 492 Om Findexa Findexa er den største utgiveren av katalogprodukter i Norge og et av landets ledende medieselskap. I 2003 ga Findexa ut 105 kataloger, som ble trykket i 9,1 millioner eksemplarer. Findexas hovedmerkevarer er Gule Sider®, Telefonkatalogen®, Ditt Distrikt® og BizKit®. Produktene distribueres gjennom trykte kataloger, på SMS, på Internett, CD-Rom og via opplysningstjenesten 1880 Telefonkatalogen®. Findexas database inneholder 6 mill telefonnummer og det gjøres daglig opp til 15.000 endringer i databsen. I 2003 var omsetningen i Findexa 1,609 milliarder kroner, og EBITDA var på 780,1 millioner kroner. Findexa ble notert på Oslo Børs 25. mai 2004. For mer informasjon, besøk www.findexa.no. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no