Gule Sider® og FAST: Enklere, raskere og mer treffsikkert

Gule Sider® og FAST: Enklere, raskere og mer treffsikkert (Oslo 10. november 2003) To av Norges sterkeste merkenavn går sammen om en offensiv satsing for å utvikle enkle, raske og treffsikre søketjenester på Internett. Samarbeidet mellom Findexa og Fast Search & Transfer (FAST) starter med Gule Sider på Internett. For de over 1 million nordmenn som hver måned bruker Gule Sider på nettet, blir det nå en smal sak å finne det de søker - også når man taster feil. Den nye tjenesten inneholder kun ett søkefelt, som dessuten gir tilgang til mer informasjon enn tidligere, for eksempel hjemmesider relatert til søket. - Samarbeidet med FAST vil bidra til å styrke og videreutvikle Findexas ledende posisjon. Vi har innledet med å oppgradere Gule Sider på Internett, som vil føre til at både brukere og annonsører vil oppleve en klar forbedring. Samarbeidet skal videreføres i våre tjenester i utlandet, sier adm. direktør Peter Darpö i Findexa. - Med FASTs teknologi vil brukerne av Gule Sider få en høykvalitets søketjeneste som er enklere, raskere og mer treffsikker, sier adm. direktør John Markus Lervik i FAST. Dette er første steg i samarbeidet mellom selskapene. Findexa vurderer å bruke teknologien i selskapets offensive satsing i Europas vekstregioner. Findexa har datterselskaper i åtte øst-europeiske land. FAST er verdens ledende utvikler av sanntids søke- og filtreringsteknologi. Teknologien til FAST gjør det mulig å søke og navigere effektivt i store mengder informasjon. På den måten bygges en bro mellom all tilgjengelig informasjon og den enkelte brukers behov. Gule Sider på Internett er en av de mest populære nettstedene i Norge og ligger på en åttende plass over de mest besøkte nettstedene, ifølge Norsk Gallups ReadMeasure. - Brukerne har sagt at Gule Sider på Internett kan oppleves som noe tungvint. Derfor har vi sammen med FAST forbedret tjenesten. I tillegg får tjenesten et nytt og friskere design, sier Darpö. Fra og med tirsdag 11. november kl. 11.11 vil den nye og oppdaterte versjonen av Gule Sider på Internett være tilgjengelig for alle på følgende adresse: www.gulesider.no Fakta om Findexa AS Findexa AS gir ut merkevarene Telefonkatalogen(TM), Gule Sider®, Ditt Distrikt(TM) og BizKit®. Selskapet er et av Norges største selskaper innen media- og informasjonsvirksomhet. Bedriften har en sterk stilling innen områdene bruker- og annonsørbetalte kataloger, databaseformidling og elektroniske medieprodukter. I 2002 hadde selskapet en omsetning på vel 2,059 milliarder kroner. Selskapet har totalt 3 200 ansatte i inn- og utland. Findexa har virksomheter i Norge og åtte andre europeiske land: Finland, Polen, Russland, Ukraina, Latvia, Litauen, Estland og Tsjekkia. I 2002 ga selskapet ut over 250 ulike kataloger med et opplag på omtrent 22 millioner. Fakta om Fast Search & Transfer Fast Search & Transfer (FAST) utvikler sanntids søke- og filtreringsteknologi som brukes av verdens mest kjente selskaper for å løse krevende utfordringer innen søk. FASTs fleksible og skalerbare teknologiplattform muliggjør økte inntekter og reduserte kostnader for våre kunder og partnere. FAST Data Search brukes av et bredt spekter av globale kunder og partnere, som Allegis Group, AT&T, Cardinal Health, CareerBuilder.com, CNET, CIGNA, Dell, Fidelity Investments, Findexa, FirstGov.gov (GSA), Freeserve, Goldman Sachs, IBM, LexisNexis, Nasjonalbiblioteket, the UK Office of National Statistics (ONS), Overture, Reed Elsevier, Reuters, SBC Communications, T-Online, Tenet Healthcare, US Army, University of Bielefeld, og Virgilio (Telecom Italia). Findexa AS Telenors offisielle katalogutgiver Postboks 6705 Etterstad 0609 Oslo Kontoradresse: Olaf Helsets vei 5 0694 Oslo Telefon: 815 44 418 Telefaks: 22 77 10 01 www.findexa.no Org. nr NO 963 815 751 MVA Bankgironr. 7058 06 37165 Kontaktpersoner: Gro Ismar, informasjonssjef, Findexa, Tel.: 908 72 505 Peter Darpö, adm. direktør, Findexa, Tel.: 908 90 900 John M. Lervik, adm. direktør, FAST, Tel.: 932 81 287 ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/10/20031107BIT00930/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/10/20031107BIT00930/wkr0002.pdf