Spar mer på kritisk svenskehandel

Spar mer på kritisk svenskehandel Det er mye å spare på velge riktige butikker på handletur i Sverige. Mellom de stedene nordmenn handler mest, kan prisen på for eksempel kjøttvarer variere med over 30%. Det viser prissammenlikninger gjennomført av katalogen GrenseGuiden® som distribueres på Østlandsområdet i disse dager. - Prisforskjellene kan være like store mellom butikker i Sverige som de er mellom Norge og Sverige. Derfor er det grunn til å være oppmerksom på prisene, og ikke bare handle ukritisk fordi man er i Sverige, sier direktør for offline produkter, Torild Lid Uribarri, i Findexa, som gir ut GrenseGuiden. Prissammenlikningen gjengitt i katalogen GrenseGuiden viser at for eksempel en kilo hamburgere koster 53 kroner på EuroCash på Svinesund, mens samme vare koster 32 kroner på Kjøtthallen i Töcksfors. En kilo indrefilet koster 159 kroner på ICA, Toria Center i Torsby og 186 på Eurocash på Svinesund. Karbonadedeig koster 30 kroner kiloen på Eurocash Svinesund, mens det ellers ligger rundt 44 kroner andre aktuelle butikker i Sverige. GrenseGuiden har også prissammenlikninger av pålegg, godteri, brus, tobakk, service på bil, barneartikler og alkohol. På alkohol vises kun forskjellene mellom landene. - Nordmenn kan spare penger på mer enn kjøtt- og dagligvarer. For eksempel byggevarer, barneutstyr og service på bil kan være tusenvis av kroner billigere i Sverige. GrenseGuiden er verktøyet som gjør det mulig å planlegge hele Sverige-turen på forhånd, sier Uribarri. GrenseGuiden kom ut første gang i april 2003. I den fjerde utgaven, som distribueres nå, har antallet annonsører blitt seksdoblet siden den første utgaven, og inneholder alt fra kjøpmenn som skal selge billige dagligvarer til aktører som tilbyr opplevelser av ulike slag. Hoteller, spesielt i Gøteborg-området, har også blitt en betydelig annonsegruppe. GrenseGuiden distribueres til 385.000 husstander i Oslo, Akershus, Østfold og Hedmark. Katalogen er i tillegg tilgjengelig på Color Lines seilinger mellom Sandefjord og Strømstad. Den dekker et geografisk område fra Torsby i nord, Karlstad i øst til Gøteborg i syd. GrenseGuiden inneholder oversikt over butikker, kart med oversikt over parkeringsplasser, informasjon om spisesteder, overnattingsmuligheter, turistinformasjon, Systembolagets åpningstider, tollregler, bransjeregister og prissammenligninger. Om Findexa Findexa er den største utgiveren av katalogprodukter i Norge og et av landets ledende medieselskap. I 2003 ga Findexa ut 105 kataloger, som ble trykket i 9,1 millioner eksemplarer. Findexas hovedmerkevarer er Gule Sider®, Telefonkatalogen®, Ditt Distrikt® og BizKit®. Produktene distribueres gjennom trykte kataloger, på SMS, på Internett, CD-Rom og via opplysningstjenesten 1880 Telefonkatalogen®. I 2003 var omsetningen i Findexas norske virksomhet på 1,609 milliarder kroner, og EBITDA var på 780,1 millioner kroner. Findexa ble notert på Oslo Børs 25. mai 2004. For mer informasjon, besøk www.findexa.no. ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no