En sunn og god nyhet: Fisk for pyser.

Report this content

En sunn og god nyhet: Fisk for pyser. 6. mai 2004 Lite fiskespising er manges dårlige samvittighet. Og unnskyldningene for hvorfor folk ikke spiser fisk er flere. Nå finnes det imidlertid ingen gode bortforklaringer lenger: Nå kan du kjøpe ferske, ferdigrensede fiskefileter i kjøledisken i dagligvarebutikker over hele i landet. Pakket på samme måte som kyllingfileter, men med delikate fiskefileter som innhold. Marian er en helt ny butikkvare - en serie fersk fisk som gjør det enkelt og raskt å lage et godt og sunt måltid. Fiskefiletene er skinn- og benfrie, og oppdelt i porsjonsstykker. En pakke er beregnet på to personer. Foreløpig består serien av seks filetvarianter: Koketorsk, steketorsk, sei, stekelaks, kokelaks og laks med marinade. Penga tilbake: kvalitets- og ferskhetsgaranti Fjordland, selskapet som leverer Marian, garanterer for ferskheten - og kan gjøre det fordi selskapet kontrollerer hele verdikjeden fra fiskesjark til butikk. Fisken, som fanges på Vestlandskysten, sorteres etter strenge krav før den fileteres og pakkes på fiskerianlegget. Moderne emballeringsteknologi sørger for at ferskheten bevares i flere dager. Fisken har dessuten daglig levering i samarbeid med melkebilene fra TINE. - Om du likevel ikke er fornøyd med kvaliteten, gir vi deg pengene tilbake, sier marketingdirektør Kirsti June Olsen i Fjordland. Urovekkende lite fiskespising blant dem under 40 år Undersøkelser viser at nordmenn spiser lite fisk. 1 av 5 mellom 25 - 40 år og 1 av 4 mellom 15 - 25 år spiser fisk på det meste én gang i måneden. Og når det gjelder konsum av fersk fisk, står det enda dårligere til - til tross for vår lange kystlinje. Halvparten av 15 - 40 åringer og 32 prosent av 40 -60 åringer spiser fersk fisk en gang i måneden eller sjeldnere. De klassiske unnskyldningene er nå en saga blott: Unnskyldning nr. 1: Liker ikke å rense fisk eller å få ben i munnen. De nye filetene fra Marian er ben- og skinnfrie, og dessuten oppskåret i serveringsstykker. Unnskyldning nr. 2: Tar for lang tid å lage Fisken er ferdig renset og oppskåret, og kan stekes, kokes eller grilles i det du tar den ut av kjøleskapet ditt. Det betyr at du tilbereder fisken på ca. 10 minutter. Unnskyldning nr. 3: Vanskelig å få tak i fersk fisk Filetene fås i dagligvarebutikker over hele landet - hos Maxi, ICA, Prix, OBS, Mega og en del Rema-butikker. Marian finnes i en del mindre butikker som til nå ikke har hatt ferskfisk i sitt vareutvalg. Unnskyldning nr. 4: Kan ikke lage fisk På pakken står alternative tilberedningsmåter og forslag til tilbehør. Du kan ikke feile! NB. Bilder ligger vedlagt. For vareprøve, ta kontakt. Oppskriftstips: www.marian.no For ytterligere informasjon, vennligst kontakt Fjordland: - Marketingdirektør Kirsti June Olsen, tlf. 22 97 49 38 eller 95 86 25 59. kirsti.june.olsen@fjordland.no - Prosjektkoordinator Terje Christoffersen, tlf. 22 97 49 43 eller 95 15 12 02. terje.christoffersen@fjordland.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/06/20040505BIT20550/bild.html Bilde