Flyr trafikktall for mars 2022: 68 prosent økning i passasjertallet i mars

Flyr hadde en økning på 68 prosent i passasjertallet i mars sammenlignet med februar, med totalt 84 100 gjester om bord. Selv om krigen i Ukraina påvirket trafikktallene i mars negativt, ble mars den måneden hvor Flyr oppnådde sitt høyeste salg siden oppstarten, drevet av salg for reiser i sommerprogrammet.

Flyr oppnådde, med i gjennomsnitt seks operative fly i mars, totalt 145,5 millioner setekilometer (ASK), med en fyllingsgrad på 58 prosent. Yield for måneden endte på NOK 0,48 mot NOK 0,55 i februar.

- Vi er fornøyde med å se en økning på 68 prosent i passasjertallet i mars fra februar, i en måned som var preget av negative effekter av krigen i Ukraina. Sommerprogrammet er tatt godt imot av kundene våre og vi oppnådde rekordsalg i måneden, drevet av en stor pågang av bestillinger av feriereiser, sier Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.

Flyr mottok i mars sitt andre fabrikknye 737-8 og har nå en flåte på 8 fly. Ytterligere fire fabrikknye fly blir levert i løpet av de neste månedene. Sommerprogrammet er i salg og startet opp fra den siste uken i måneden. Flyr skal fly til totalt 37 destinasjoner fordelt på 46 ruter.

Ved utgangen av mars har Flyr 39 årsverk per fly, som er i henhold til plan for å nå målsatt kostnadsnivå.

Enhetsinntekten (PASK) for mars var NOK 0,29 og gjennomsnittlig PASK siden første flyvning i juni 2021 er NOK 0,26. I mars oppnådde Flyr en regularitet på 99,8 prosent og en ankomstpunktlighet på 92,1 prosent.

Flyr hadde første flyvning den 30. juni 2021 og har siden da totalt hatt 440 100 passasjerer om bord. Flyselskapet ble etablert under Covid-19-pandemien med mål om å bygge en bærekraftig og lønnsom forretningsmodell, tilpasset etterspørselen i markedet. Utvidelsesplaner og rutenettet vil bli justert fortløpende avhengig av pandemisituasjonen.

Mediekontakt:

Flyr er et norsk flyselskap som er skapt for reisende i Norge, og bygget opp med en størrelse, organisasjon og rutetilbud som er tilpasset en hverdag etter koronapandemien. I Flyr er vi opptatt av å drive etter den norske modellen, med norske lønns- og arbeidsvilkår. Selskapet teller nå ca 300 medarbeidere, hvorav mange har lang erfaring fra selskaper som SAS, Norwegian, Widerøe og Braathens. Administrerende direktør i Flyr er Tonje Wikstrøm Frislid, som er den første kvinnelige toppsjefen innen luftfart i Norden.