De nye sentralstøvsugerne: ELEKTRONISKE MILJØMEDARBEIDERE

Oslo 28.03.07
Elektronikken har gjort sitt inntog også blant husholdningsmaskiner og –verktøy, og nå har utviklingen for alvor nådd sentralstøvsugerne. Sugeeffekten øker kraftig samtidig som lydnivået synker. Både motoren og støvposen overvåkes elektronisk og et kontrollpanel gir beskjed om når det er på tide med service eller tømming av støvpose. Elektronikken styrer også start- og stoppfunksjonene slik at start/stopp skjer gradvis og forsiktig – ikke i ”rykk og napp”:

- Denne mykstartfunksjonen alene betyr kraftig økning i levetiden for hele støvsugeren, sier Sjur Stampe i FOMA. FOMA har i en årrekke vært markedsleder for dette utstyret, og ser stadig stigende salgstall.

- En ting er det bekvemme og enkle ved en sentralstøvsuger fremfor mobile maskiner som du må slepe med deg gjennom huset. Et enda viktigere poeng er at forbrukerne for alvor har oppfattet at gammeldagse støvsugere egentlig ikke fjerner støvet fra huset. De trekker det inn i maskinen, ”maler” det opp og spruter ørsmå støvpartikler ut igjen. Dermed er helsesituasjonen og innemiljøet enda dårligere enn da du begynte støvsugingen.

Hvert eneste år selges det mellom 15000 og 20000 sentralstøvsugere i Norge, og man skulle kanskje tro at markedet snart er ”mettet” – at alle har skaffet seg den støvsugeren de trenger? Men slik er det på ingen måte:

- I bransjen regner vi at det er 1,2 millioner boliger som kan installere sentralstøvsugere. Så langt er det bare en brøkdel som har dette utstyret, sier Sjur Stampe som er produktansvarlig for støvsugerne fra FOMA som er den største leverandøren av slike maskiner.

– Vi regner økende salg i enda mange år, og etter hvert vil selvsagt også gamle maskiner måtte skiftes ut. Ferdighusleverandørene har oppfattet forbrukernes ønsker, og samtlige husprodusenter tilbyr nå husene levert med ferdig monterte rør inne i veggene og kontakter i alle rom. Det vil selvsagt også bidra til at enda flere får øynene opp for dette rimelige og effektive hjelpemiddelet, mener Stampe.