Langhus 31. mars 2005: Slå av varmepumpen når kulda kryper under 15 minusgrader !

Autostopp, autostart og pluggkopling i de nyeste varmepumpene.

Varmepumper som baserer seg på luft til luft teknologi og skaper energi ved hjelp av temperaturforskjellene, er et av markedets rimeligste og sikreste hjelpemidler om man vil spare energikostnadene ved å varme opp boligen. Det er nylig dokumentert i omfattende tester i Forbrukerrapporten og i det svenske Råd & Rôn. Slå av! - Under spesielt lave temperaturer vil imidlertid effekten i varmepumpene synke kraftig, mens slitasjen blir ekstrem. Bruksanvisningene for pumpene anbefaler derfor som regel forbrukerne å slå av utstyret ved temperaturer under 15 minusgrader, forklarer produktsjef Christian Gulbrandsen hos varmepumpeleverandøren FOMA. Nøytrale tester viser at varmepumpens levetid reduseres med flere år dersom man lar kompressorutstyret fortsette å gå ved så lave temperaturer. En vintersesong med normalt klima på Østlandet vil normalt ikke gi mer enn 10 dager med temperaturer under 15 minusgrader, men om man ikke slår av utstyret, vil èn slik vinter forringe kompressorpumpen med 2 år. Autostopp og autostart - I våre nye modeller har vi lagt inn autostopp i varmepumpene. Det innebærer rett og slett at pumpene slår seg av når temperaturen viser minus 16 grader eller lavere. Når temperaturen stiger, vil pumpen starte igjen. - Vi har også montert autostart etter strømbrudd slik at pumpene starter av seg selv straks et strømbrudd er reparert. Rask gevinst FOMA er den eneste varmepumpeleverandøren som har konstruert sitt utstyr med sikte på at kundene selv skal kunne montere det – og spare penger på det. For å gjøre denne jobben enda enklere for forbrukeren, leveres nå FOMAs varmepumper med elektriske koplinger i form av støpsler/multiplugger. Rask montering – og helt umulig å kople feil. - Lønnsomheten ved bruk av varmepumper er en direkte følge av prisen på utstyr og montering, hevder Gulbrandsen. - Våre pumper er de desidert rimeligste på markedet, og forbrukeren kan montere dem selv. Derfor vil vår pumpe gi netto avkastning allerede før det har gått 5 år (med dagens strømpris på ca. 30 øre pr. kW/t), mens beste konkurrent trenger mer enn 7 år. Kontaktperson for media: Christian Gulbrandsen produktsjef for konsumentmarkedet; FOMA Norge AS Tlf.: 90 69 93 22, 64 91 70 00 c.gulbrandsen@foma.no