NY TEKNOLOGI DOBLER LEVETIDEN FOR SENTRALSTØVSUGERE

NY TEKNOLOGI DOBLER LEVETIDEN FOR SENTRALSTØVSUGERE Langhus 5. juli 2004 Elektronisk kontrollpanel, elektrisk motor med "soft" start og datastyrt serviceprogram dobler levetiden for den nye generasjonen sentralstøvsugere som nå kommer i forretningene. Mens sentralstøvsugere tidligere har hatt en levetid rundt 10 år før selve motordelen må skiftes, har digitale styringssystemer æren for at levetiden nå øker. Varsellamper forteller nå hvor mye plass det er igjen i støvposen og holder orden på driftstid, servicebehov, motortemperatur o.a. som innvirker på driftsforholdene. Huseieren varsles når det er tid for service, og elektronikken slår av systemet dersom det oppstår uregelmessigheter eller om motoren ikke får det nødvendige ettersyn og vedlikehold. Start"sjokk" - Viktigst for motorens levetid er nok "mykstart" systemet der den elektriske motoren gradvis får full effekt. De fleste elektriske motorer fungerer slik at det enten er full strømstyrke - eller ingen strøm. Dette gir motoren "sjokk" som på sikt skader de mekaniske komponentene, forklarer Christian Gulbrandsen. Han er produktsjef i FOMA som er en av markedets største leverandører av sentralstøvsugere. - De nyeste modellene slår på strømmen trinnvis slik at motoren starter og stopper mykt og kontrollert. Det - sammen med elektronisk overvåkning av driftsforholdene - vil doble maskinenes levetid så fremt service blir foretatt etter planen, og det er selvsagt en betydelig besparelse når en sentralstøvsuger koster fra 5000 kroner og oppover. Den nye teknologien har gitt oss muligheten til å øke sugeeffekten med 15-20% i forhold slik at de nye støvsugerne er de kraftigste på markedet. Stadig flere Det selges nå årlig mer enn 25 000 sentralstøvsugere her i landet - et tall som øker jevnt. De fleste nye hus har rørsystemer for sentralstøvsuger bygd inn i veggene og mange ettermonterer også dette utstyret i eldre boliger. De nye elektroniske støvsugermodellene vil kunne settes rett på plass og enkelt koples opp mot alle typer eksisterende anlegg når eldre støvsugere etter hvert blir utslitt. - Da følger også en bonus i form av enda større sugekraft. Det har skjedd mye med støvsugerne i løpet av det siste tiåret og den nye elektronikken har gjort det mulig å øke effekten med 15-20 % i forhold til eldre modeller uten skadelige følger for maskinen eller behov for øket service, mener Gulbrandsen. Kontaktperson i FOMA Norge AS: Produktsjef Christian Gulbrandsen, telefon 64 91 70 00 eller mail: c.gulbrandsen@foma.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/05/20040628BIT20250/bild.html Bilde