Varmepumper kan gjøre gasskraftverk overflødige

Hvis mange nok installerer varmepumper, kan vi slippe å måtte bygge omstridte gasskraftverk, sier Christian Gulbrandsen, produktsjef for konsumentmarkedet hos FOMA Norge.

Varmepumper kan redusere bruken av energi til oppvarming i boliger med 35-70 prosent. Basert på dagens strømpriser vil installasjon av varmepumpe gjøre at huseieren kan spare 20-30 prosent av strømutgiftene og 40-60 prosent av romoppvarmingsutgiftene. Det samlede behovet for energi til romoppvarming i boliger i Norge ligger på ca. 19 TWh. De planlagte gasskraftverkene på Kårstø og Kollsnes skal til sammen ifølge Naturkraft AS kunne produsere 6 TWh per år. En reduksjon på 40-60% av oppvarmingsutgiftene i norske hjem vil derfor med god margin gjøre gasskraftverkene overflødige. Dessuten vil den enkelte forbruker få betydelig reduksjon i strømregningen. I en normal bolig brukes rundt 60-70 prosent av det totale energiforbruket til oppvarming og varmt vann. 1 kWh blir 2,5 kWh En varmepumpe utnytter energien som dannes ved fordampning og kondensering. Energien skapes når uteluften varmer opp kjølemediet og får dette til å koke. Det gir gratis varme inne i huset. Denne energien kalles ”termisk energi” og gir en besparelse i forhold til å bruke strømmen direkte til oppvarming gjennom for eksempel panelovner. Gevinsten ved å installere varmepumpe er at strømforbruket til oppvarming går ned. Varmepumpen drives med el-kraft, men takket være det termiske energitilskuddet vil 1 kWh tilført varmepumpen gi en effekt på 2,5 kWh varme. Når man skal regne ut lønnsomheten ved å installere varmepumper, er det viktig å regne inn innkjøpsprisen og monteringskostnadene, og så fordele den utover det antall år varmepumpen er i funksjon. Bransjen regner 10 år som normal levetid for varmepumper, og opererer med en årlig effektfaktor på rundt 2,5. Ren netto etter 5 år Økonomien ved installering av varmepumpe vil variere med strømprisen og de kostnadene varmepumpen og monteringen av denne representerer. FOMA produserer varmepumper av høy kvalitet til en pris folk har råd til. Huseieren kan enkelt montere varmepumpen selv og får slik at komplett varmepumpeanlegg til en pris ned mot 10 000 kroner. Da vil huseieren tjene inn investeringen på godt under 5 år – deretter er innsparingene ren fortjeneste. Varmepumpeanlegg i denne prisklassen vil gjøre det mulig for et stort antall norske husstander å investere i denne nye teknologien, og slik kan forbrukerne både spare penger og bidra til landets totale energisparing. Kontaktpersoner for media: Christian Gulbrandsen, produktsjef for konsumentmarkedet, FOMA Norge AS. Tlf.: 90 69 93 22, 64 91 70 00. c.gulbrandsen@foma.no Bengt Chr. Indahl, adm. direktør, FOMA Norge AS Tlf.: 90 11 00 79, 64 91 70 00. b.indahl@foma.no Se også www.foma.no der det finnes fyldige beskrivelser av varmepumpemodellene.