FOREX overtar American Express' vekslingsvirksomhet i Norge

Report this content

(OSLO, 14. desember 2004) Valutavekslingsforetaket FOREX overtar American Express’ vekslingsvirksomhet i Norge og styrker dermed sin tilstedeværelse i det norske markedet betydelig. Målet er en fortsatt lønnsom ekspansjon i Norge.

Med virkning fra 6. desember overtar FOREX American Express’ valutavekslingsvirksomhet og selskapets ”card member service”. Virksomheten omfatter tre butikker, og 14 ansatte følger med over til FOREX. - FOREX har fra før tre butikker i Oslo Sentrum, og dette kjøpet er et viktig element i vår strategi om en rask og lønnsom ekspansjon i det norske markedet. Kjøpet vil tilføre oss betydelig omsetning. Hele satsingen i Norge har med denne overtakelsen skutt fart, sier regionsjef Nicolai Lorentzen i FOREX. Overtakelsen markerer samtidig starten på en viktig allianse mellom FOREX og American Express. De overtatte butikkene vil fortsette å tilby American Express medlemstjenester, som blant annet øyeblikkelig erstatning av tapte kort og salg av selskapets reisesjekker. - Dette er en unik mulighet for FOREX til å jobbe direkte med et høyt anerkjent globalt selskap som American Express. Vi vet at vi deler mange kunder, og vi ser denne overtakelsen som en god måte å ekspandere vår virksomhet gjennom å tilby tjenester direkte til American Express’ medlemmer, sier Hans Hellquist, administrerende direktør i FOREX. FOREX ble etablert i Norge i februar 2004, og hadde i løpet av de seks første driftsmånedene over 50.000 kunder. I hele høst har selskapet opplevd sterk kundetilvekst. FOREX er i dag et av Europas største valutavekslingsforetak, og driver 70 utsalg der forretningsideen er å levere stort utvalg av valuta, uten gebyrer og til lavere kurs enn konkurrentene. Selskapet er i dag til stede på Oslo Sentralstasjon og Egertorget i Oslo. FOREX planlegger å etablere seg både i Stavanger, Bergen og Trondheim, og har i tillegg søkt om å få opprette virksomhet på Oslo Lufthavn Gardermoen. For mer informasjon: Nicolai Lorentzen, regionsjef FOREX Norge, telefon: +47 91 88 36 42, e-post: nicolai@forex.no eller www.forex.no Om Forex FOREX' forretningsidé er å tilby konkurransedyktige valutavekslingstjenester fra sentrale steder til tilgunstige tider. Selskapet har eksistert siden 1965. Fram til begynnelsen av 1990-tallet var FOREX det eneste foretaket ved siden av bankene som hadde tillatelse av Svenska Riksbanken til å handle med valuta. I dag er FOREX et av Europas største valutaforetak med over 450 ansatte, og selskapet omsatte i 2003 for over 23 milliarder SEK via valutabutikker i Sverige, Danmark og Finland. Selskapet fikk konsesjon fra Kredittilsynet i januar 2004, og ble etablert som en filial av svenske Forex Bank AB.