Fra blått til grønt: Hafslund Strøm blir en del av Fortum

Sammenslåingen med Hafslund Strøm gjør Fortum til et av landets største strømselskaper. Denne foreningen av krefter skal komme privat- og bedriftskunder til gode i form av flere smarte løsninger for et mer energieffektivt og bærekraftig strømforbruk.

– Markedet og folks behov utvikler seg stadig, og det krever mer av oss. For å kunne tilby best mulige tjenester både i dag og i morgen forener vi nå Hafslund Strøm sin solide historie med Fortums fremtidsrettede og innovative visjoner for en renere og smartere verden, sier daglig leder i Hafslund Strøm og Fortum, Kenneth Stokke.

Det er to selskaper med stolte tradisjoner og lang fartstid i kraftbransjen som nå skal samle alt av erfaring, ekspertise og ressurser inn under den grønne fanen. Hafslund Strøm har røtter helt tilbake til 1800-tallet og har vært et av landets største strømselskaper de siste tiårene. I 2017 ble selskapet kjøpt opp av Fortum-konsernet, og frem til dagens strategiske sammenslåing har Hafslund Strøm eksistert videre som en egen merkevare. Fortum er Nordens mest valgte strømleverandør og blir nå også en av de fremste markedslederne i Norge med leveranse av strøm til bil, bolig og bedrift. Selskapet har store ambisjoner og ønsker ytterligere vekst i Norge, nylig signalisert gjennom inngåelse av hovedpartnerskap med Vålerenga Fotball hvor man støtter elite, bredde og arbeidet med samfunnsansvar og bærekraft.

Fortum har i tillegg gjennom Charge & Drive vært en pionér i elektrifiseringen av den norske bilparken gjennom landsdekkende utbygging av ladeinfrastruktur, app-innovasjon som sikrer elbilister full oversikt og smartlading-tjenesten som reduserer kostnadene ved hjemmelading med opptil 20 %.

Stordriftsfordeler til gode for kundene
Det nordiske samarbeidet og den solide kundebasen i Norge gir fordeler som kommer Fortums privat- og bedriftskunder til gode.

– Dette gir oss en unik mulighet til å skape flere gode løsninger for alle våre kunder, vi skal være en innovativ og fremtidsrettet strømleverandør som utvikler strømbransjen videre til det beste for kundene. Og når vi nå samler all ekspertisen inn i ett selskap gir det oss enda bedre mulighet til å være en rådgiver som hjelper kundene med å ta energieffektive, kostnadsbesparende og bærekraftige valg i hverdagen. Videre gjør størrelsen vår Fortum til et solid, stabilt og trygt valg av strømleverandør. Et ferskt eksempel på det er at vi i hele vinter har kunnet hjelpe kunder som hadde behov for rentefri betalingsutsettelse eller delbetaling av faktura. Våre kunderådgivere er alltid klare til å bidra med råd og assistanse, sier Stokke.

For bedriftsmarkedet kan Fortum tilby forvaltningsekspertise og rådgivere som jobber for å sikre best mulig strømpris, forutsigbarhet og minst mulig risiko for kundene. I tillegg hjelper Fortum bedriftskunder med å ta miljøvennlige og energieffektive valg både i eget anlegg og gjennom strømavtalen.

Feirer sammenslåingen med eksisterende og nye kunder
Hafslund Strøm-kundene som nå kommer inn i Fortum-universet trenger ikke foreta seg noe som helst. De beholder samme avtale som tidligere og hovedendringen er at app og hjemmeside nå blir grønn i stedet for blå. I tillegg får de tilgang til nye smarte funksjoner og Fortums belønningsprogram som belønner gjennomførte miljøutfordringer med gratis strøm.

For å feire sammenslåingen får både eksisterende og nye kunder tilgang til attraktive tilbud knyttet til f.eks. strømavtaler, elbillading og bedriftsrådgiving. Les mer om dette på
fortum.no.

PR-sjef Kristian Myrseth i Fortum: +47 48285272, kristian.myrseth@fortum.com