Foxway rapporterer en imponerende dobling i salget av renoverte enheter

Report this content

Foxway har sluppet sin bærekraftsrapport for 2023. Selskapet står sterkt når det gjelder å gjøre det mulig for sine partnere å gå fra et lineært forbruk av IT-utstyr til en mer sirkulær modell, der gjenbruk av enheter er foretrukket.

2023 var et rekordår, med et ekstraordinært antall klima- og naturrelaterte rekorder over hele verden. Vi står overfor en polykrise, og privat sektor, som tradisjonelt har vært en del av problemet, må nå bli en del av løsningen.

For Foxway betyr dette å drive virksomhet som kan lykkes i en økonomi som ikke er avhengig av konstant vekst. Foxway er i en god posisjon til å gjøre nettopp det – å være en forkjemper for en mer sirkulær IT-bransje med færre nye enheter produsert.

"I 2023 gjorde vi enorme fremskritt ved å gi nytt liv til over to millioner brukte enheter, og dermed hjalp kundene våre med å unngå nesten 300 000 tonn CO2e-utslipp ved å kjøpe renoverte enheter fra Foxway, sier Kai-Riin Kriisa", Chief Sustainability Officer i Foxway.

Med utvidelsen av Foxways virksomhet i Storbritannia ble det totale volumet av enheter som ble håndtert og solgt på nytt, doblet, og nesten 2 400 000 enheter ble overlevert til nye brukere.

Det økende fokuset på sirkularitet og mer bærekraftige praksiser innen elektronikk er i stadig vekst. Markedet for renoverte smarttelefoner alene anslås en verdi på mer enn 140 milliarder USD innen 2030, sammenlignet med 50 milliarder USD i 2020.

"Denne trenden øker behovet for å utvikle bransjen slik at miljøpåvirkningen fra renoverte enheter blir betydelig lavere enn ved produksjon av nye. I dag tilbyr Foxway renoverte smarttelefoner med et gjennomsnittlig fotavtrykk på 2,35 kg CO2e, bærbare PC-er med 11,10 kg CO2e og nettbrett med 3,87 kg CO2e. Som kunde og partner har du derfor muligheten til å velge mer bærekraftig IT-utstyr og samtidig redusere bedriftens fotavtrykk", sier Kai Riin Kriisa.

I 2024 vil Foxway ytterligere forsterke den positive endringen gjennom dypere samarbeid med forskning og styrket partnerskap med industri-forskning. Dette inkluderer aktiv deltakelse i studier for å fremme prinsippene for sirkulær økonomi og kvantifisere effekten av dem, noe som understreker engasjementet for vitenskapsbasert praksis. Foxway gjør dette ved å hjelpe kundene og partnerne sine med å tilpasse en sirkulær forretningsmodell, i form av kjøp av renovert IT-utstyr eller Device as a Service.

Les hele rapporten her: Sustainability Report 2023

Kontakt:
Emma Lindberg, Chief Marketing Officer hos Foxway
emma.lindberg@foxway.com
+46 709530204

Vi hjelper organisasjoner, offentlig sektor og forhandlere av sluttbruker-elektronikk til å bli mer sirkulære i måten de tenker og handler på. For å være mer konkret, vi tilbyr våre partnere og kunder forskjellige tjenester som hjelper dem å håndtere mobiltelefoner, datamaskiner og andre tekniske enheter på en måte som er både kostnadseffektiv og bærekraftig. Vi kaller det sirkulær IT.