Fredskorpsdeltager nr 2500

Report this content

Siden starten i 2000 har nå det nye Fredskorpset utvekslet 2500 deltagere, Britt Jorunn Myhren (28) fra Saksumdal ved Lillehammer ble Fredskorpsdeltager nr 2500.

Britt Jorunn skal jobbe som grafisk designer i ett år i Mozambik. Fredskorpsdeltagerne som har arbeidet for over 500 forskjellige partnere fra fra over 63 land har vært og er fagfolk fra alle samfunnsektorer. Fredskorpset er dermed et unikt nettverk av partnere i land i Afrika, Asia og Latin Amerika og fra alle Norges fylker.

Utveksling går også til Norge, da ideen bak Fredskorpset er likverdig utveksling. Siden starten i 2000 har 677 afrikanske, asiatiske og Latin Amerikanske ingeniører, lærere, leger, advokater, terapeuter, designere, sykepleiere og andre fagfolk jobbet i Norge, og tilført ny kompetanse til landet og tatt med seg lærdom tilbake til hjemlandet.

I dag jobber nr 2500 , Britt Jorunn Myhren, som frilansdesigner. Partneren i Norge er Kulturskolen i Fredrikstad mens arbeidsgiveren hennes i Mosambik vil bli Escola Nacional de Artes Visuais. Skolen har 309 elever og underviser i keramisk design, grafisk design, tekstildesign og visuell kunst og ligger under Ministry of Education and Culture i Mozambik.

Kontaktperson på kulturskolen i Fredrikstad er Brith Løkken på telefon: 69 30 64 94 eller mobil 411 23 412.

Kontaktperson i Fredskorpset er direktør Tor Elden telefon: 41513164 Kontakt deltager 2500 Britt Jorunn Myhren er 99 38 92 29

Fakta om FK:

Fredskorpset er en ny måte å tenke bistand og utviklingssamarbeide på. Ikke lenger en enveis metode fra Norge til andre land, men likeverdig utveksling der også godt kvalifiserte profesjonelle med jobb i sitt hjemland har bidratt med sin kompetanse inn i norske institusjoner og bedrifter.