FREYR ansetter erfaren FoU leder for miljøvennlig batteriproduksjon i Norge

FREYR har ansatt Motoaki Nishijima som leder for Forskning og Utvikling for å støtte miljøvennlig batteri produksjon av i Mo i Rana, Norge. Nishjima er ekspert på neste generasjons batterier og har over 30 års FoU-erfaring. Han vil lede FREYs utvikling av rene, lavkost battericeller med høy energitetthet laget med fornybar vann- og vindkraft.

-FREYR har som ambisjon å akselerere avkarbonisering av energi- og transportsystemer og levere langsiktig verdiskaping ved å utvikle markedsledende rene, kostnadseffektive batteriløsninger med høy energitetthet basert på fornybar energi. Mennesker, teknologi og en sterk FoU-organisasjon er nøkkelelementer for å levere på den ambisjonen. Vi er derfor veldig tilfredse med å ønske velkommen en industrikapasitet som Motoaki Nishijima til FREYR. Sammen med vår CTO Ryuta Kawaguchi kompletterer han vårt lederteam på teknologisiden som vil bidra til å drive vår fremtidige vekst, sier Tom Jensen, administrerende direktør i FREYR.

Før FREYR, jobbet Nishjima som leder for Next Generation Battery ved det japanske forskningsinstituttet KRI Co Ltd. og i Sharp Corporation. Han flytter snart til Norge for å bli en del av FREYR-teamet, der han formelt vil etablere selskapets FoU-organisasjon i nært samarbeid med forskningsavdelingen for battericeller ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

-FREYR har en svært attraktiv forretningsmodell, og jeg er veldig motivert for å være med på å etablere og skalere en ny industri i Norge, sier Motoaki Nishijima, FREYRs nyutnevnte FoU leder.

-I vår generasjon har vekst vært en funksjon av overforbruk og kontinuerlig CO2-utslipp. Fremover må vi utvikle mer miljøvennlige teknologier. En konkurransedyktig og bærekraftig produksjon av battericeller i Norge basert på fornybar, billig energi fra vannkraft og potensiell vindkraft vil være et betydelig bidrag på veien til nullutslipp. Min oppgave i FREYR er å utnytte omfattende FoU-erfaring innen battericeller for å akselerere utviklingen av disse nye miljøvennlige batteriteknologiene, fortsetter Motoaki Nishijima.

Nylig har FREYR kunngjort MoUs om industrielle leveranser av battericeller til marine og stasjonære segmenter med Siemens, Maersk, Scatec og ITOCHU. FREYR har også offentliggjort avtaler for tilgang på batterimaterialer med Elkem Carbon og battericelle produksjonsutstyr med ITOCHU og Sumisho Metalex. I november kunngjorde FREYR sin rammeavtale med 24M Technologies om lisensiering av en fundamentalt forbedret produksjonsprosess og plattform for litium-ion battericeller, et selskap der ITOCHU er en sentral investor.

Om FREYR AS

FREYR er et norsk selskap som utvikler, finansierer, konstruerer og drifter anlegg for produksjon av miljøvennlige litium-ion battericeller og et nærliggende vindkraftanlegg i Mo i Rana, Nord-Norge. Selskapet skal bygge et pilotanlegg, et skalerbart og modulært 2-25 GWh fast-track anlegg og en 32 GWh gigafabrikk basert på beste tilgjengelige teknologi, verdensledende partnere og billig, fornybar vannkraft samtidig som det utvikler en 600 MW vindpark. FREYR vil levere trygge, grønne og kostnadseffektive battericeller med høy energitetthet til raskt voksende markeder for elektriske kjøretøyer, energilagring, marine- og luftfartsapplikasjoner, samt offshore-segmenter i Europa og globalt. FREYR støtter klyngebaserte FoU-tiltak og utvikling av et internasjonalt økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter for å drive utvidelsen av batterikjeden regionen. For mer info, gå til: freyrbattery.com

Kontakt i FREYR
Tom Einar Jensen, CEO                                                        tom.jensen@freyrbattery.com