FREYR ansetter erfarent og profesjonelt salgsteam fra Tesla

New York, Oslo og Luxembourg, 4.oktober, 2021, FREYR Battery (NYSE: FREY) (“FREYR”), en utvikler av ren, nestegenerasjons battericelleproduksjon, har ansatt et erfarent og profesjonelt team for salg av stasjonære energilagringssystemer (ESS).

Zukui Hu, Valentin Rota og Guillaume Mancini går til FREYR fra Tesla, hvor de bidro til suksessen og veksten i salget for Teslas divisjon for energilagring i Europa, Midtøsten og Afrika de siste seks årene.  I FREYR vil de være ansvarlige for salget innen selskapets ESS-markedssegment.

- Dette er en viktig dag for FREYR hvor vi får erfarne medlemmer til den profesjonelle, dedikerte og raskt voksende FREYR-familien som skal støtte det økende drivet vi opplever i markedet, sier Tom Einar Jensen, administrerende direktør i FREYR.

- Det er med glede vi tar imot et slike talentfulle kapasiteter til vårt ESS-team. Hver enkelt av dem har omfattende erfaring og kunnskap som vil styrke vårt salgsarbeid i det viktige og raskt voksende ESS-markedet, forteller Gery Bonduelle, konserndirektør for salg i FREYR.

Zukui Hu tiltrer som Vice President for salg ESS. I Tesla ledet Hu nylig salg av energilagringsenheter for kraftnett i industriell og kommersiell skala, men også mikronett for Europa, Midtøsten og Afrika. Han har 13 års erfaring innen prosjektutvikling og finansiell erfaring innenfor fornybar energiindustri, inkludert solenergi, infrastruktur for lading av elektriske kjøretøy og stasjonær lagring i selskaper som Tesla, Scatec Solar og Engie.

Valentin Rota tiltre i FREYR som direktør for salg og forretningsutvikling innen ESS. Rota har 10 års erfaring innen forretningsutvikling og salg i den fornybare energisektoren, og har arbeidet spesielt med batteri-energilagringssystemer (BESS) og vind- og solenergi i Tesla og Siemens.

Guillaume Mancini tiltrer i FREYR som direktør for Application Engineering i ESS-divisjonen. Han tar med seg åtte års erfaring innen teknisk utvikling av energilagringssystemer. Mancini har arbeidet innen feltene forsking, teknisk salg, design, konstruksjon og drift av BESS for Europa, Midtøsten og Afrika for Tesla og EDF.

- Vi er glade over å bli en del av FREYR-familien og svært stolt av å kunne fortsette reisen i avkarbonisering ved at vi bidrar til å drive frem bruken av FREYRs rene, nestegenerasjons battericelleteknologi, sier Zukui Hu, Vice President for salg ESS, i FREYR.

FREYR planlegger å utvikle opptil 43 GWh batterikapasitetskapasitet innen 2025 med en ambisjon om opptil 83 GWh i total kapasitet innen 2028 for å posisjonere selskapet som en av Europas største leverandører av battericeller. Fem av produksjonsanleggene skal ligge i Mo i Rana industrikompleks, og vil utnytte Norges høyt kvalifiserte arbeidsstyrke og gode tilgang på lavkost, fornybar energi fra vann og vind. FREYR skal levere rene, trygge, konkurranseledende battericeller med høy energitetthet til de raskt voksende globale markedene for elektriske kjøretøyer, energilagringssystemer og marineapplikasjoner. FREYR støtter klyngebaserte FoU-initiativ og utvikling av et internasjonalt økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter for å bidra til utvidelsen av batteriverdikjeden i vår region. For mer informasjon, gå til www.freyrbattery.com.

Mediakontakt:

Hilde Rønningsen

Director of Communications

hilde.ronningsen@freyrbattery.com

Tel: (+47) 453 97 184

Investorkontakt:

Tel: (+1) 281-222-0161

Forward-looking Statements

The information in this press release includes “forward-looking statements” within the meaning of Section 27A of the Securities Act of 1933 and Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934, as amended. All statements, other than statements of present or historical fact included in this press release, including, without limitation, regarding strengthening FREYR's sales initiatives in the rapidly expanding ESS market are forward-looking statements.

These forward-looking statements involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results. Most of these factors are outside FREYR’s control and are difficult to predict. Factors that may cause such differences include, but are not limited to (i) competition in the ESS market segment, and (ii) changes in the conditions of the ESS market segment. FREYR cautions that the foregoing list of factors is not exclusive. Additional information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in FREYR’s Registration Statement on Form S-1 filed with the Securities and Exchange Commission (the "SEC") on August 9, 2021, as amended, and available on the SEC’s website at www.sec.gov.

Except as otherwise required by applicable law, FREYR disclaims any duty to update any forward-looking statements, all of which are expressly qualified by the statements in this section, to reflect events or circumstances after the date of this press release. Should underlying assumptions prove incorrect, actual results and projections could differ materially from those expressed in any forward-looking statements.