FREYR ansetter Tove Nilsen Ljungquist som konserndirektør for drift og administrerende direktør for FREYR Mo i Rana

FREYR har ansatt Tove Nilsen Ljungquist som konserndirektør for drift og administrerende direktør for FREYR Mo i Rana. Ljungquist har lang erfaring fra lederstillinger i internasjonale industriselskaper.

FREYR planlegger en pilotproduksjonslinje, 2-25 GWh fast-track anlegg og en påfølgende 32 GWh gigafabrikk på Helgeland for produksjon av miljøvennlige litium-ion battericeller. Ljungquist vil ha det operasjonelle ansvaret for alle fabrikkanleggene som skal bygges og hun skal lede selve etableringsprosjektet som sikrer leveranse av teknologi og utstyr til avtalt tid. Hun kommer fra jobben som konserndirektør i industrikonsernet Moreld, og var før det administrerende direktør i Agility Group/ Agility Subsea Fabrication. Moreld og Agility selskapene er alle eid av PE-selskapet HitecVision. Ljungquist har ledet omstruktureringen av flere av selskapene i Moreld konsernet og har tidligere erfaring fra ulike lederstillinger i de globale industriselskapene Hydro og Elkem.

- Vi nærmer oss bygge- og produksjonsstart og det er naturlig å utvide FREYRs ledergruppe med en erfaren konserndirektør med ansvar for drift, samt å utvide og styrke den lokale organisasjonen i Mo i Rana, sier administrerende direktør i FREYR Tom Einar Jensen.

- Mitt ansvar vil i første omgang være å bygge opp en organisasjon og et operasjonelt system i Mo i Rana som er klar til å overta og drive den nye batterifabrikken som har byggestart i 2021 og produksjonsstart senest i 2022. Vi skal være best på drift på alle områder inklusive HMS, kvalitet, leveransepresisjon, digitalisering og effektivitet, sier Tove Nilsen Ljungquist som tiltrer stillingen senest 1. januar 2021.

Styreleder i FREYR, Torstein Dale Sjøtveit. jobbet sammen med Ljungquist i Hydro og har følgende å si om ansettelsen: - Jeg er svært godt fornøyd med at vi har fått med oss Tove på laget til FREYR. Gjennom mine år i Hydro ble jeg kjent med hennes store arbeidskapasitet og meget gode resultater.

Battericellefabrikkene FREYR bygger på Helgeland vil bli blant de største i Europa målt i kapasitet og selskapet intensiverer nå formalisering av partnerskap for teknologi, råmaterialer, utstyr og produksjonssystemer samt inngåelse av kundeavtaler. Eksempelvis har FREYR nylig offentliggjort avtaler med Siemens Energy AS om levering av battericeller til applikasjoner for marine- og energilagringssystemer og med Elkem om langsiktig forsyning av batterimaterialer.

- FREYR’s ambisjon er å produsere verdens beste og mest miljøvennlige battericeller. Det innebærer at vi har fokus på effektivitet og bærekraft i alle ledd. Ljungquist vil ha ansvaret for at det bygges opp en verdensledende forbedringskultur og produksjonssystem som gjør at fabrikkene våre til enhver tid er de ledende i verden, avslutter Jensen.

Kontakt i FREYR:

Tom Einar Jensen, Chief Executive Officer                                tom.jensen@freyrbattery.com
Steffen Føreid, Chief Financial Officer                                       steffen.foreid@freyrbattery.com
Hilde Rønningsen, Director of Communications                         hilde.ronningsen@freyrbattery.com

Om FREYR

FREYR er et norsk selskap som utvikler, finansierer, konstruerer og drifter anlegg for produksjon av miljøvennlige litium-ion battericeller i Mo i Rana, Nord-Norge. Selskapet skal bygge et pilotanlegg, et skalerbart og modulært 2-25 GWh fast-track anlegg og en 32 GWh giga-fabrikk basert på beste tilgjengelige teknologi, verdensledende partnere og billig, fornybar vann- og vindkraft. FREYR vil levere trygge, grønne og kostnadseffektive battericeller med høy tetthet til raskt voksende markeder for elektriske kjøretøyer, energilagring, marine- og luftfartsapplikasjoner, samt offshore-segmenter i Europa og globalt. FREYR støtter klyngebaserte FoU-tiltak og utvikling av et økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter i Norge, Europa og USA for å drive utvidelsen av batterikjeden regionen. For mer info, gå til: freyrbattery.com