FREYR Battery – driftsoppdatering

• FREYR har fullført første testproduksjon av enhetsceller ved bruk av alle ledd i støpe- og enhetscellemonteringsmaskinen ved Customer Qualification Plant (“CQP”). Med dette er FREYR det første selskapet i verden som har dokumentert funksjonaliteten til dette utstyret i produksjonslinjen i industriell skala for andre-generasjon av 24M Technologies SemiSolidTM-plattform.
  • Dette befester FREYRs  posisjon som en ledende industrialiseringspartner for avansert, ny og amerikansk IP-baserte produksjon av litiumionbatterier.
  • CQP-teamet vil nå gå videre til fullautomatisert produksjon av enhetsceller ved å bruke produksjonslinjeutstyret i en kontinuerlig prosess. Ved oppnåelse av denne milepælen, planlegger CQP-teamet i andre kvartal 2024 å produsere flerlags battericeller i poseformat til kunder, samtidig som man kontinuerlig forbedrer den elektrokjemiske og elektromekaniske ytelsen til teknologiplattformen.
  • FREYR-teamene ved CQP vil fortsette å finjustere prosessene for å høste produksjonsdata og gjøre evalueringer av produktkvalitet i stor skala før det startes kontinuerlig drift. Det vil skje gjennom klargjøring av pulver, blanding av slurry, støping av elektroder, sammenslåing av enhetsceller, stabling, singulering til poseceller, lading, formatering av cellen og modning.

New York, Oslo og Newnan, GA, 22. mai 2024, FREYR Battery (NYSE: FREY) ("FREYR" eller "Selskapet"), en utvikler av ren, neste-generasjons battericelleproduksjonskapasitet, har gitt en oppdatering i formiddag om selskapets operasjonelle fremgang ved Customer Qualification Plant (“CQP”) i Mo i Rana, Norge.

FREYR gjennomfører vellykkede forsøk av produksjon av enhetsceller ved CQP

FREYRs team, leverandører og partnere ved CQP har nådd selskapets viktigste tekniske milepæl til nå ved å produsere enhetsceller med full funksjonalitet ved bruk av Casting and Unit Cell Assembly-maskinen (støping og montering av enhetsceller), den nye komponenten i SemiSolid™-plattformen. Mens det gjenstår betydelig arbeid for å effektivisere automatisering ytterligere, forbedre den sammensetningen av aktive materialer og å fullføre de siste stadiene av driftoppstarten, så markerer denne prestasjonen fullføringen for oppstarten av det kritiske utstyret i produksjonslinjen og forventes å gjøre FREYR i stand til å begynne å øke produksjonshastigheter og produsere flerlags batteriprøveceller til kunder i andre kvartal 2024.

"Dette er et vesentlig skritt fremover for teamet vårt i Mo i Rana. Etter at vi har vist at vi kan produsere celler gjennom neste-generasjons Casting and Unit Cell Assembly-maskinen, er vi nå klare til produksjon i en sammenhengende prosess. Denne neste milepælen vil sette oss i stand til å utføre data- og ytelsesanalyse av enhetscellene, øke produksjonshastigheter og fortsette med å produsere prøveceller for kundene våre i andre kvartal," kommenterte Mike Brose, FREYRs leder for Asset Mo-teamet. "Dagens kunngjøring reflekterer den samlede og enorme innsatsen til FREYRs medarbeidere, leverandører og partnere i Mo - jeg ønsker å takke og gratulere alle involverte for engasjementet, kreativiteten og uselviskheten i innstasen for å hjelpe oss med å nå denne viktige milepælen."

Oversikt over SemiSolidTM produksjonsprosessen

I motsetning til konvensjonell produksjon av litiumionbatterier, som innebærer å produsere elektroder på separat utstyr før de settes sammen til celler, benytter SemiSolidTM-teknologien en sammenhengende og integrert prosess. SemiSolidTM-prosessen starter med elektrodebelegg og fortsetter til elektrodestabling. Neste-generasjons SemiSolidTM produksjonslinjeutstyr ("PLE") lager deretter separate "enhetsceller", som hver enkelt inneholder en katode, anode og separator.

De påfølgende trinnene som kreves for å produsere en komplett battericelle i en pose – som er en stabel med flere slike enhetsceller, er allerede utviklet og validert på SemiSolidTM-plattformen. Som sådan utgjør dagens kunngjøring om at FREYR og våre partnere har begynt å produsere disse enhetscellene med full automatisering av støpe- og enhetscellemonteringen, en betydelig teknisk prestasjon.

"På vegne av Mpac-teamet gratulerer jeg FREYR med å ha oppnådd denne viktige milepælen," kommenterte Adam Holland, administrerende direktør i Mpac Group plc. "Mpac er stolte av å bidra til FREYRs oppdrag om å skape en bærekraftig fremtid med neste-generasjons batteriteknologi."

Denne produksjonstesten skjedde ved en vellykket integrasjon og sammenslåing av anoden og katoden i Casting & Unit Cell Assembly-maskinen som skjer ved hjelp av det svært komplekse Multi-Carrier Systemet (“MCS”), som er det største i sitt slag globalt, ifølge FREYRs automasjonspartner Siemens AG.

Brian Holliday, administrerende direktør i Siemens Digital Industries, kommenterte, "Dette har vært en fantastisk teaminnsats mellom FREYR, Mpac, Festo og Siemens som arbeider sammen i front, for å automatisere batteriproduksjon. Resultatet er et stort skritt fremover for en neste-generasjons teknologi som er designet for å forbedre industriens bærekraft."

Neste trinn på CQP

Etter den vellykkede produksjonstesten ved CQP, følger FREYR et tretrinns veikart for å produsere flerlags prøveceller for nøkkelkunder i andre kvartal 2024:

• Gjennomføre en celleproduksjonsprøve ved å bruke en kontinuerlig prosess uten avbrudd for å finjustere utstyret;

• Øke produksjonshastigheter i korte perioder for å demonstrere produksjonsevne i GWh-skala for støping av elektroder; og

• Produsere flerlags batteri-prøveceller i 2. kvartal 2024 for nøkkelkunder.

"Jeg er stolt over å kunne rapportere om denne siste prestasjonen ved CQP," la Birger Steen, FREYRs administrerende direktør, til. "Ved å bevise vår evne til å navigere i de elektrokjemiske og elektromekaniske utfordringene ved å produsere batterier på nytt produksjonsutstyr, har vi vist FREYRs tekniske og operasjonelle kvalifikasjoner som en foretrukket industrialiseringspartner i batteriindustrien. Teamet går nå til neste trinn som er å gjenskape det vi nettopp har gjort i en kontinuerlig prosess før vi begynner produksjonen av prøveceller for flerlags battericeller til nøkkelkunder.

CQPs potensial på lengre sikt

Konvensjonell litiumion-batteriteknologi anslås å utgjøre praktisk talt all den nåværende globale kommersielle produksjonen, med bare 6% fra USA, ifølge en fersk rapport fra International Energy Agency. Som sådan har utviklingen av nye, USA-baserte teknologier som SemiSolidTM-plattformen potensial til å forbedre regional energisikkerhet og langsiktig konkurranseevne til amerikanske batteriprodusenter. I forbindelse med dagens milepæl, evaluerer FREYR flere muligheter for å utnytte CQP for å modne ytterligere teknologiske fremskritt i samarbeid med sentrale interessenter i USA.

"I dag har vi vist evnen til FREYRs team og globale partnere til å skalere en ny amerikansk IP-sentrisk batteriteknologiplattform," sa Tom Einar Jensen, medgründer og styreleder i FREYR. "Så komplisert og vanskelig som enhver batteriskaleringsreise er, er vi veldig klar over at arbeidet vårt akkurat har begynt, selv om dette representerer et stolt øyeblikk for selskapet."

Jensen la til, "kostnadene for importerte batteriløsninger til våre målmarkeder er svært dynamiske, så utviklingen av amerikanske teknologier som SemiSolidTM-plattformen i stor skala er avgjørende hvis USA skal etablere en levedyktig konkurranseposisjon i det globale batteriøkosystemet. For tiden er 95 % av batteriløsningene for energilagringsmarkedet importert fra Asia. Med energiomstillingen som akselererer i USA, er innenlandsk produsert forsyning av kritisk energiinfrastruktur en grunnleggende pilar for regional energisikkerhet. Vi tror at CQP, som et første i sitt slag basert på amerikansk teknologi, til slutt kan fylle en unik rolle som et senter for innovasjon og skaleringsplattform for konkurransedyktige batteriløsninger og ryggraden i et nytt, stadig mer lokalisert energisystem.

About FREYR Battery

FREYR Battery is a developer of clean, next-generation battery cell production capacity. The Company’s mission is to accelerate the decarbonization of global energy and transportation systems by producing sustainable, cost-competitive batteries. FREYR seeks to serve the primary markets of energy storage systems (“ESS”) and commercial mobility, and the Company maintains an ambition to serve the passenger electric vehicles market (“EV”). FREYR is operating its Customer Qualification Plant (“CQP”) for technology development in Mo i Rana, Norway, and the Company is commencing development of the Giga America battery manufacturing project in Coweta County, Georgia, in the U.S. To learn more about FREYR, please visit www.freyrbattery.com.

Investor contact:

Tel: (+1) 409 599-5706

Media contact US:

Amy Jaick

Global Head of Communications
amy.jaick@freyrbattery.com

Tel: (+1) 973 713-5585

Media contact Norway:

Hilde Rønningsen

Director Communications
ahilde.ronningsen@freyrbattery.com

All statements, other than statements of present or historical fact included in this letter, including, without limitation, the development, construction, timeline, capacity, and other usefulness of FREYR Battery’s (“FREYR”) production facilities or gigafactories; FREYR’s ability to complete cell production trial using a continuous process, surge production speeds to demonstrate GWh scale manufacturing capability for the casting of electrodes, and to produce multi-layer pouch battery sample cells in its Customer Qualification Plant (“CQP”) and to achieve targeted improvements and the commencement of automated production of sample cells for our customers; FREYR’s ability to complete the technical requirements to stay on track with its anticipated completion cadence at the CQP; FREYR’s ability to carry out any successful future trials, implementation or integration of cathode testing and other technology to reach automated cell production; and the implementation and effectiveness of FREYR’s overall business and technology strategies are forward-looking statements.

These forward-looking statements involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results. Most of these factors are outside FREYR’s control and are difficult to predict. Additional information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in (i) FREYR’s Registration Statement on Form S-3 filed with the Securities and Exchange Commission (the “SEC”) on September 1, 2022, and subsequent post-effective amendment thereto filed on January 5, 2024 (ii) FREYR Battery, Inc.’s Registration Statement on Form S-4 filed with the SEC on September 8, 2023 and subsequent amendments thereto filed on October 13, 2023, October 19, 2023, and October 31, 2023, (iii) FREYR’s Annual Report on Form 10-K filed with the SEC on February 29, 2024, and (iv) FREYR’s Quarterly Report on Form 10-Q filed with the SEC on May 8, 2024,  and available on the SEC’s website at www.sec.gov. Except as otherwise required by applicable law, FREYR disclaims any duty to update any forward-looking statements, all of which are expressly qualified by the statements in this section, to reflect events or circumstances after the date of this presentation. Should underlying assumptions prove incorrect, actual results and projections could differ materially from those expressed in any forward-looking statements.

FREYR intends to use its website as a channel of distribution to disclose information which may be of interest or material to investors and to communicate with investors and the public. Such disclosures will be included on FREYR’s website in the ‘Investor Relations’ sections. FREYR also intends to use certain social media channels, including, but not limited to, X (former Twitter) and LinkedIn, as means of communicating with the public and investors about FREYR, its progress, products, and other matters. While not all the information that FREYR posts to its digital platforms may be deemed to be of a material nature, some information may be. As a result, FREYR encourages investors and others interested to review the information that it posts and to monitor such portions of FREYR’s website and social media channels on a regular basis, in addition to following FREYR’s press releases, SEC filings, and public conference calls and webcasts. The contents of FREYR’s website and other social media channels shall not be deemed incorporated by reference in any filing under the Securities Act of 1933, as amended.