FREYR Battery, Finnish Minerals Group og Vaasa by samarbeider om mulig industriell utvikling av battericelleteknologi og produksjon i Finland

LUXEMBOURG, 12 august 2021

FREYR Battery har inngått to intensjonsavtaler (MoUs) med henholdsvis Finnish Minerals Group og Vaasa by for strategisk samarbeid om mulig utvikling av battericelleteknologi og -produksjon i industriell skala i Finland.

Norden tilbyr konkurransefortrinn for bærekraftig batteriproduksjon i stor skala og med lavt karbonavtrykk gjennom tilgang på rimelig fornybar energi, lokalt tilgjengelige batteriråvarer og kompetente ansatte.

Finnish Minerals Group er et holdingselskap innen finsk gruvedrift og kjemisk industri som leverer lavkarbonmaterialer til batteriindustrien og støtter etableringen av lokale nordiske og europeiske forsyningskjeder for batteriteknologi. Intensjonsavtalen med Vaasa by gir FREYR eneretten til et område på 90 hektar (900 000 kvadratmeter) for mulig etablering av en battericellefabrikk og stipulerer at partene sammen skal vurdere en felles utvikling av området for å akselerere tilgang til rimelige batterier med lavt karbonavtrykk i Finland.

-Å utvikle sterke regionale verdikjeder for tilgang til bærekraftige, karbonfattige batterimaterialer til våre planlagte fabrikker i Norge og potensielle fabrikker i Norden med kortreiste innsatsfaktorer er et sentralt element i FREYRs ambisjon om å tilby battericeller produsert med industriens laveste CO2-fotavtrykk og høye ESG-standarder til alle våre kunder. Vi ser frem til å utforske en potensiell industriell skalering av battericelle-teknologi, inkludert utvikling av både tradisjonell og neste generasjons produksjonskapasitet sammen med Finnish Minerals Group, sier Torstein Dale Sjøtveit, grunnlegger og arbeidende styreformann i FREYR.

-Vaasa tilbyr en attraktiv beliggenhet for en gigafabrikk i EU med tilgang til lokale, kortreiste råvarer, rikelig med fornybar kraft og kjølevann, pluss en eksisterende klynge av ledende leverandører innen batteriteknologi- og materialer.  De naturlige fordelene som området har kombinert med Vaasa-regionens fremtidsrettete ledelse, planlegging og tiltak for å innta en ledende posisjon innen EU og bærekraftig battericelleproduksjon, gir et sterkt grunnlag for et langsiktig samarbeid, sier Tom Einar Jensen, konsernsjef i FREYR.

Finnish Minerals Group forvalter den finske statens eierandeler innen gruveindustrien og jobber aktivt med å utvikle en lokal verdikjede for litium-ion-batterier og driver med langsiktig teknologiutvikling av gruve- og batteriindustrien. Finland er den største nikkelprodusenten i EU, og det eneste EU-medlemslandet med industriell koboltproduksjon. Produksjonen av litium forventes også å starte i Finland i løpet av de neste årene.

-Et av Finnish Minerals Groups strategiske mål er å skape en bærekraftig verdikjede for batterier i Finland. Som en del av denne ambisjonen er vi godt i gang med å introdusere investeringer i batterimaterialer. Vårt strategiske partnerskap med FREYR markerer det neste logiske skrittet i arbeidet med å sette Finland på kartet over prosjekter for cellefabrikker i Europa. FREYR har de riktige ambisjonene om hurtighet og skala, og vi deler det samme engasjementet for ESG som en grunnleggende verdidriver, sier Matti Hietanen, administrerende direktør i Finnish Minerals Group.

I 2017 begynte Vaasa by å utvikle et område 12 km sørøst for sentrum for å skape en klynge fokusert på hele verdikjeden for batterer, kjent som GigaVaasa-området. Ambisjonen var å skape et innovativt og bærekraftig miljø for utvikling av grønne batterier ved å muliggjøre en vertikalt integrert produksjon av batterimaterialer og celler for å møte raskt voksende etterspørsel fra elektriske kjøretøyer og den europeiske elektriske- og maskinindustrien, og å støtte elektrifisering og transformasjon av den finske energiteknologiindustrien. FREYR har en eksklusiv rett fram til 22. juli 2022 for området på 90 hektar under visse betingelser knyttet til fremdriften i prosjektet. Tomten ligger ved siden av et planlagt produksjonsanlegg for batterikatodematerialer under utvikling av Johnson Matthey i strategisk partnerskap med Finnish Minerals Group.

-Vi er stolte over å kunne ønske FREYR velkommen til byen vår som en potensiell partner i vårt arbeid for å legge til rette for neste fase i utviklingen av moderne, bærekraftig eksportindustri i Vaasa-regionen. Vi er overbevist om at et moderne produksjonsanlegg for lavkarbonbatterier støttet av kvalifisert arbeidskraft og bærekraftige naturressurser, vil komme vårt lokalområde og Finland til gode, og det vil passe godt inn i EnergyVaasa-økosystemet, sier Tomas Häyry, ordføreren i Vaasa by.

-Vi tror at FREYR-ledergruppens omfattende prosjekterfaring og fokus på å raskt skalere til industriell battericelleproduksjon, gjør selskapet til en sterk potensiell partner for oss. Videre deler vi en sterk nordisk tilnærming og engasjement for bærekraft, fortsetter ordføreren i Vaasa by.

Med denne planlagte felles satsningen har FREYR Battery, Finnish Minerals Group og Vaasa by til hensikt å ta et viktig skritt i retning av utvikling av bærekraftig battericelleproduksjon i stor skala i Finland, og bygge videre på de naturlige konkurransefortrinnene til den allerede regulerte tomten i Vaasa. Potensiell kapasitet, teknologiplattform og investeringsnivå er parametere som vil bli avgjort som en del av den fremtidige prosessen. FREYR har startet utredelse av miljøkonsekvensene (EIA forberedelser), med ambisjon om å starte produksjon av battericeller i 2025, forutsatt at det inngås endelige avtaler, nødvendige tillatelser oppnås og at det blir tatt en endelig investeringsbeslutning for prosjektet. En potensiell battericellefabrikk er ventet å skape et stort antall attraktive jobber og positive ringvirkninger for regionen, men det eksakte antallet er imidlertid for tidlig å kvantifisere på dette stadiet.

FREYR planlegger å utvikle opptil 43 GWh batterikapasitetskapasitet innen 2025 med en ambisjon om opptil 83 GWh i total kapasitet innen 2028 for å posisjonere selskapet som en av Europas største leverandører av battericeller. Fem av produksjonsanleggene skal ligge i Mo i Rana industrikompleks, og vil utnytte Norges høyt kvalifiserte arbeidsstyrke og gode tilgang på lavkost, fornybar energi fra vann og vind. FREYR skal levere rene, trygge, konkurranseledende battericeller med høy energitetthet til de raskt voksende globale markedene for elektriske kjøretøyer, energilagringssystemer og marineapplikasjoner. FREYR støtter klyngebaserte FoU-initiativ og utvikling av et internasjonalt økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter for å bidra til utvidelsen av batteriverdikjeden i vår region. For mer informasjon, gå til www.freyrbattery.com.

Om Finnish Minerals Group

Finnish Minerals Groups misjon er å ansvarlig maksimere verdien av finske mineraler. Vi forvalter statens eierandeler i gruveindustrien og streber etter å utvikle den finske verdikjeden for litium-ion-batterier. I tillegg er vi engasjert i langsiktig teknologiutvikling innen gruve- og batteriindustrien. Gjennom vårt arbeid bidrar vi til at Europa går over til elektrifisert transport og en mer bærekraftig fremtid. www.mineralsgroup.fi

Om Vaasa

Den nordiske energihovedstaden Vaasa er en unik kombinasjon av moderne internasjonalisme, ung entusiasme, nyskapende kunnskap samt fred og ro i sjøen og den unike naturen. I Vaasa er energi en positiv kraft som ikke bare er synlig i næringslivet, men også i folks hverdag og utviklingen av byen. Det utvikles teknologier i Vaasa-regionen for en renere, mer bærekraftig og mer energieffektiv verden. Regionens industri produserer mer enn 30% av Finlands eksport av energiteknologi, hvorav en betydelig andel er fornybar energiteknologi. Den største energiklyngen i Norden ligger i Vaasa-regionen. Vårt arbeid handler om nye energiteknologier, og vår lidenskap er å redde verden.

Forward-looking Statements

The information in this press release includes “forward-looking statements” within the meaning of Section 27A of the Securities Act and Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934, as amended. All statements, other than statements of present or historical fact included in this press release, including, without limitation, regarding the development, timeline, capacity and other usefulness of FREYR’s Customer Qualification Plant and planned Gigafactories, including any potential Gigafactory in Finland, the development and commercialization of 24M SemiSolid technology, FREYR’s manufacturing capacity relative to other market participants, and the development of customer and supplier relationships are forward-looking statements.

These forward-looking statements involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results. Most of these factors are outside FREYR’s control and are difficult to predict. Factors that may cause such differences include, but are not limited to the following: (i) FREYR faces significant barriers in its attempts to scale and commercialize the SemiSolid lithium-ion battery platform cell technology and related manufacturing processes, which may not be successful, (ii) FREYR may encounter substantial delays in the development, manufacture, regulatory approval, and launch of FREYR’s battery cells and building out of the CQP or other planned plants, which could prevent FREYR from commercializing products on a timely basis, if at all, (iii) FREYR’s licensing strategy relies heavily on 24M’s process and technology, and any disagreements with 24M may impede FREYR’s ability to maximize the benefits of its licensing strategy, and (iv) FREYR may not be able to engage target customers successfully and convert such contacts into meaningful orders in the future. FREYR cautions that the foregoing list of factors is not exclusive. Additional information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in FREYR’s Registration Statement on Form S-4 filed with the Securities and Exchange Commission on March 26, 2021, as amended, and available on the SEC’s website at www.sec.gov.

Except as otherwise required by applicable law, FREYR disclaims any duty to update any forward-looking statements, all of which are expressly qualified by the statements in this section, to reflect events or circumstances after the date of this press release. Should underlying assumptions prove incorrect, actual results and projections could different materially from those expressed in any forward-looking statements.

For media spørsmål, vennligst kontakt:

FREYR Battery

Hege Norheim, EVP, Human Resources, Sustainability and Communication