FREYR Battery inngår avtale med HENT AS for Giga Arctic utbygging

New York, Oslo og Luxembourg, 30. september 2022, FREYR Battery (NYSE: FREY) (“FREYR”), en utvikler av ren, neste generasjons battericelleproduksjonskapasitet, har inngått en avtale med HENT AS, en av Norges største totalentreprenører og prosjektutviklere. HENT vil være ansvarlig for planlegging, prosjektledelse og bygging av FREYRs 120 000 kvadratmeter store batterifabrikk inkludert fasiliteter og infrastruktur i Mo i Rana, Norge, kjent som Giga Arctic.

HENT har tidligere gjennomført en rekke større byggeprosjekter i hele Norden for både offentlig og privat sektor. HENT vil stå for konstruksjon, teknisk ekspertise og relatert infrastruktur i Giga Arctic prosjektet.

– Dette er en spennende milepæl for oss. Med HENT ved roret for byggingen av Giga Arctic er vi godt posisjonert for å nå våre mål for ren batteriproduksjon. Vi valgte HENT som vår partner på denne reisen på grunn av deres enestående resultater innen bygging og utvikling av store og komplekse anlegg, samt som følge av vårt samarbeid så langt på Giga Arctic, sier Einar Kilde, EVP Project Execution i FREYR.

– I tillegg er HENTs fokus til helse, miljø og sikkerhet, helt på linje med vårt eget. Vi ser at bærekraft er like viktig som den nødvendige hastigheten og størrelsen vi har som mål for vår batteriproduksjon. Dette er et område der HENT skiller seg ut ved å sette bærekraft først i alt de gjør, legger Kilde til.

FREYR annonserte i desember 2021 et innledende samarbeid med HENT. Avtalen omfattet det første utviklingsstadiet for FREYRs Giga Arctic fabrikk inne på Mo Industripark. Den nye avtalen markerer starten av fase to og på byggingen av Giga Arctic-anlegget.

– Vi er svært glade og stolte over å være med på neste fase av FREYRs utvikling av batteriproduksjon i Norge. Dette er et vitnesbyrd om vår sterke felles forankring og gode samarbeid om utviklingen av disse store byggeprosjektene. I HENT er vi aktive pådrivere for å bygge så trygt og bærekraftig som mulig, og når vi jobber med FREYR finner vi en likesinnet partner med en klar visjon om en sterk og bærekraftig batteriindustri i Norge, en som starter i hjertet av Rana kommune, sier Knut Alstad, konserndirektør marked og utvikling i HENT.

Om Freyr

FREYR Batterys ambisjon er å tilby rene batteriløsninger i industriell skala for å redusere globale utslipp. New York Stock Exchange-noterte FREYR har som misjon å akselerere avkarboniseringen av verdens energi- og transportsystemer. FREYR er i gang med byggingen av den første av sine planlagte fabrikker i Mo i Rana og har annonserte planer for mulig utvikling av industriell battericelleproduksjon i Vaasa, Finland og USA. FREYR planlegger å ha 50 GWh battericellekapasitet i 2025, 100 GWh i 2028 og 200 GWh i årlig kapasitet i 2030. For å lære mer om FREYR, vennligst besøk www.freyrbattery.com

Om HENT AS

HENT er et ledende entreprenørselskap som hovedsakelig jobber med nybygging av offentlig og næringseiendom. HENT har fokus på prosjektutvikling, prosjektledelse og innkjøp. Selskapets prosjekter gjennomføres med egen prosjektadministrasjon og i samarbeid med et nettverk av kunnskapsrike og kvalitetssikrede underleverandører. HENT gjennomfører prosjekter i hele Norge og i utvalgte segmenter i Sverige og Danmark.

Investorkontakt:
Tel: (+1) 281-222-0161

Mediakontakt:
Hilde Rønningsen
Communications Director
hilde.ronningsen@freyrbattery.com

All statements, other than statements of present or historical fact included in this press release, including, without limitation, statements regarding FREYR’s ability to meet its targets for clean battery production; HENT’s ability to deliver on the planning, project management and building of FREYR’s more than 80,000 square-meter battery production facilities in Mo i Rana, Norway, known as Giga Arctic; HENT’s role in the construction, technical installations, and related infrastructure of Giga Arctic; and FREYR’s and HENT’s commitment to HSSE and its ability to deliver speed, scale and sustainability in battery production are forward-looking and involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results.

Most of these factors are outside FREYR’s control and difficult to predict. Information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in (i) FREYR’s Registration Statement on Form S-3 filed with the Securities and Exchange Commission (the "SEC") on September 1, 2022, and (ii) FREYR’s annual report on Form 10-K filed with the SEC on March 9, 2022, available on the SEC’s website at www.sec.gov.