FREYR Battery og Aleees etablerer JV for mulig LFP katode produksjon i Norden

New York, Oslo og Luxembourg, 11. januar 2021, FREYR Battery (NYSE: FREY) ("FREYR"), en utvikler av ren, neste generasjons produksjon av battericeller, og Aleees (TWSE: 5227), en produsent av litium jernfosfat (LFP) katodematerialer for batterier, har signert en avtale om å danne et Joint Venture med en ambisjon om å etablere et produksjonsanlegg for LFP katoder i Norden. JV-partnerne tar sikte på produksjonsstart i 2024, samtidig med planlagt oppstartsfase for FREYRs første Gigafabrikk i Mo i Rana.

Samarbeidet kombinerer Aleees’ 17 år med erfaring innen LFP-katodeproduksjon med FREYRs strategi om å produsere av-karboniserte battericeller i stor skala og FREYR-teamets betydelige erfaring fra utvikling av komplekse tekniske prosjekter i Norden.

Partnerne vil prioritere de følgende områdene for verdiskapning i samsvar med FREYRs strategiske kjerneprinsipper om hastighet, skala og bærekraft:

• Det planlagte anlegget vil bli verdens første gigaskala LFP-katodefabrikk utenfor fastlands-Kina. JV-partnerne planlegger å utvikle en initiell kapasitet på 10 000 tonn LFP-katodemateriale per år i Norden innen 2024, tilstrekkelig til å forsyne FREYRs første Gigafabrikk. Ambisjonen er videre å utnytte Aleees’ modulære design for LFP-anlegg til å raskt utvide kapasiteten til minst 30 000 tonn innen 2025.
  • Aleees er en godkjent leverandør av katodemateriale til 24M Technologies ("24M"), FREYRs USA-baserte partner. 24Ms SemiSolid-teknologiplattform har et større og tykkere elektrodedesign som ventes å gi høyere energitetthet per volumetrisk enhet og reduserte produksjonskostnader.
  • Aleees og FREYR vil samarbeide om å utvikle en lokal forsyningskjede som omfatter nordiske jern- og fosfatprodukter. FREYR søker i tillegg å bringe litium-raffineringskapasitet til Norge for å sikre en jevn tilførsel av kvalitetsråvarer.
  • Etablering av en nordisk forsyningskjede bør skape betydelige økonomiske fordeler for FREYR og regionen som helhet basert på lokal og av-karbonisert produksjon og transport av råvarer til produksjonsanlegg for battericeller. Samarbeidet med Aleees er ett av flere initiativer FREYR har under utvikling for å støtte LFP-katodeproduksjon.
  • Ifølge Minviro, et London-basert konsulent- og teknologiselskap spesialisert på å tilby kvantitative miljødata og reduksjonsstrategier, vil en plassering av anlegget i Norge i stedet for Taiwan, redusere CO2-utslippene med 50 000 tonn per år basert på forskjellen i CO2-intensitet i de to landenes elektrisitetsnett. Miljøgevinsten tilsvarer å fjerne omtrent 20 000 biler med forbrenningsmotorer fra veiene per år, med en økning til 60 000 biler når kapasiteten øker utover 2025.

-Avtalen med Aleees legger til rette for bygging av det første gigaskala LFP-katodeanlegget utenfor fastlands-Kina og er nok et viktig skritt for å lokalisere og av-karbonisere battericelleproduksjon og deres forsyningskjeder i Norden. FREYR og Aleees vil etablere anlegget som en del av en bredere lokal forsyningskjede-strategi for å utnytte overskuddet av rimelig fornybar energi i Norden og den økende tilgjengeligheten av råvarer produsert i regionen. Vi vil vurdere et begrenset antall egnede lokasjoner i Norden i de neste månedene, sier Tom Einar Jensen, administrerende direktør i FREYR.

-Aleees har produksjonsteknologi og FoU-evner i verdensklasse og et mål om kontinuerlig å forbedre energitetthet samtidig som kostnadene i sluttmarkedet reduseres. Samarbeidet med FREYR hjelper oss å forbedre produksjonsprosessen for katodematerialer til LFP-batterier og derved bidra til reduserte globale utslipp. Kombinasjonen av FREYRs rene batteriproduksjon og Aleees’ erfaring innen produksjon av LFP-katoder og etablerte fabrikasjonskapasitet, gir et godt grunnlag for innovative løsninger for batteriteknologi over hele verden, sier Edward Chang, administrerende direktør og grunnlegger av Aleees.

FREYR Batterys ambisjon er å tilby rene batteriløsninger i industriell skala for å redusere globale utslipp. New York Stock Exchange-noterte FREYR har som misjon å akselerere avkarboniseringen av verdens energi- og transportsystemer. FREYR er i gang med byggingen av den første av sine planlagte fabrikker i Mo i Rana og har annonserte planer for mulig utvikling av industriell battericelleproduksjon i Vaasa, Finland og USA. FREYR planlegger å ha opptil 43 GWh battericellekapasitet i 2025 og opptil 83 GWh i årlig kapasitet i 2028. For å lære mer om FREYR, vennligst besøk www.freyrbattery.com

Om Aleees

Aleees (TWSC: 5227), grunnlagt i 2005, er en av LFP-katodematerialprodusentene med lengst historie i verden. Aleees har mer enn 200 uavhengige patenter over hele verden, og kundene inkluderer verdenskjente batteri-, elbil- og energilagringsbatterikunder i Europa, Amerika, Japan, Korea og Asia.

Aleees utvikler og produserer høykvalitets, kostnadseffektive og LFP katodematerialer med lengre levetid. I løpet av de 17 årene siden etableringen overstiger akkumulert forsendelser 15 000 tonn og akkumulert inntekter er på nesten 240 millioner amerikanske dollar. Selskapet har samtidig oppnådd fremragende resultater innen ESG, og selskapets eierstyring er ansett for å være blant de 5% beste av alle børsnoterte selskaper i Taiwan 7 år på rad.

Aleees er forpliktet til å gi kunder førsteklasses kvalitet, trygge og pålitelige produkter, og har en rekke internasjonale sertifiseringer inkludert ISO9001, ISO14001, ISO14064, ISO/TS 16949, OHSAS18001 og samfunnsansvar AA1000 og så videre.

For mer informasjon, vennligst besøk: www.aleees.com

Investorkontakter

Freyr:

Tel: (+1) 281-222-0161

Aleees:

Paul Chu

Chief of Investment officer

Paul_chu@alechem.com

Mediekontakter

Freyr:

Katrin Berntsen

Vice President, Communication and Public Affairs

katrin.berntsen@freyrbattery.com

Tel: (+47) 9920 54 570

Aleees:

Paul Chu

Chief of Investment officer

Paul_chu@alechem.com

All statements, other than statements of present or historical fact included in this press release, including, without limitation, statements regarding the formation of a JV between the parties and any anticipated benefits thereof, the establishment of a giga scale cathode plant for LFP in the Nordic region, the development of an initial 10,000 tonnes of LFP cathode material per year in the Nordic region by 2024, the expansion to at least 30,000 tonnes by 2025 using Aleees’ modular LFP plant design, the development of a Nordic supply chain encompassing iron and phosphate products from the Nordic region, FREYR’s ability to bring lithium refining capacity to Norway, the ability of a Nordic supply chain to bring strong economic benefits to FREYR and the Nordic region based on localized and decarbonized production and transportation of raw materials to battery cell manufacturing facilities, a Norway-based facility’s ability to reduce COemissions by 50,000 tonnes per year compared to Taiwan, FREYR’s decarbonization of battery cell production and supply chains in the Nordic region, FREYR’s ability to leverage the abundance of cost-advantaged, renewable energy in the Nordics and the growing availability of raw materials produced in the region, the development and commercialization of 24M’s technology (and any intended benefits thereof), FREYR’s production capacities and Aleees’ and FREYR’s ability to improve the production process of cathode materials for LFP batteries and contribute to the reduction of global emissions are forward-looking and involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results.

Most of these factors are outside FREYR’s control and difficult to predict. Information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in FREYR’s Registration Statement on Form S-1 filed with the Securities and Exchange Commission (the "SEC") on August 9, 2021, as amended, and in other SEC filings available on the SEC’s website at www.sec.gov.