FREYR Battery rapporterer resultater for fjerde kvartal og hele året 2023

Pressemelding

New York, Oslo og Newnan, GA, 29. februar 2024, FREYR Battery, Inc. (NYSE: FREY) (“FREYR” eller “Selskapet”), en utvikler av ren battericelleproduksjonskapasitet for neste generasjon, rapporterte i dag finansielle resultater for fjerde kvartal og hele året 2023.

Høydepunkter:

• Ny driftsoppdatering: Enda en viktig milepæl nådd ved pilotfabrikken. Med bakgrunn i nylige tekniske resultater, gjennomførte FREYRs Asset Mo-team ved pilotfabrikken (“CQP”) vellykkede automatiserte produksjonstester med støping av anoder med aktiv anode-slurry i andre halvdel av februar. Med suksessen fra produksjonstestene av katodestøping tidligere i februar og dagens kunngjøring, gjenstår det en viktig milepæl før den forventede oppstarten av automatisert produksjon ved CQP: Integrasjon og sammenslåing av anode og katode (Casting & Unit Cell Assembly) ved hjelp av det svært komplekse Multi-Carrier Systemet (“MCS”). FREYR forventer å starte produksjon av funksjonelle kundeprøver av battericeller med full automatisering i CQP i første halvdel av 2024.

• CQP-fremgang for å støtte søknad om U.S. Department of Energy Title 17. Basert på nylige resultater og veikartet for produksjon ved CQP, så posisjonerer FREYR selskapet for å kvalifisere seg for en betinget forpliktelse fra U.S. Department of Energy (“DOE”) Loan Programs Office innen utgangen av 2024. Selskapets «Title 17»-søknad er knyttet til utviklingen av Giga America ved bruk av 24M Technologies’ (“24M”) U.S.-baserte SemiSolidTM-plattform. I den innledende fasen av prosjektet forventes Giga America å skape hundrevis av arbeidsplasser i Coweta County, GA og de omkringliggende områdene.

• Lansering av FREYR 2.0 vekstinitiativ. FREYRs sterke konkurransedyktige og økonomiske stilling vekker interesse fra et bredt spekter av deltakere i den globale batteriverdikjeden. Basert på pågående samtaler med disse interessentene, har selskapet etablert FREYR 2.0 vekstinitiativ, som omfatter fem store muligheter knyttet til distinkte prosjekter ved bruk av enten SemiSolid-plattformen eller konvensjonell teknologi, med en samlet produksjonskapasitet på over 100 GWh i USA og Europa. De potensielle sluttmarkedene for disse prosjektene inkluderer både energilagringssystemer (“ESS”) og løsninger for elektriske personbiler, med muligheten til å produsere både LFP- og NMC-celler. I tillegg inkluderer 2.0-initiativet separate potensielle uorganiske muligheter for å akselerere FREYRs vei til markedet og første inntekter.

“De tiltakene vi har gjort for å styrke organisasjonen vår, akselererer FREYRs vei til første produksjon og forbedrer vår økonomiske posisjon, og gir konkrete fremskritt,” sa Birger Steen, administrerende direktør i FREYR. “Jeg er begeistret for de nylige resultatene knyttet til viktige milepæler ved CQP, flere spennende samtaler vi har med potensielle strategiske partnere, fullføringen av flyttingen av hovedkontoret vårt til USA og den fortsatte fremdriften i initiativer for finansiering, inkludert DOE «Title 17»-prosessen. Med forventet oppstart av automatisert celleproduksjon ved CQP i første halvdel av 2024, gjennomfører vi planen vår for å demonstrere 24M i stor skala og etablere FREYR som den foretrukne vestlige industrialiseringspartneren innen den globale batteribransjen.”

Nylige nyheter

• Driftsoppdatering for februar: Den 7. februar 2024 publiserte FREYR en drifts- og finansoppdatering som indikerte at selskapet hadde nådd milepælen med automatisk støping av elektroder med aktiv elektrolytt-slurry i dry-room ved pilotfabrikken (“CQP”) i Mo i Rana, Norge.

• Kontantbeholdningen ved utgangen av 2023 er 276 millioner dollar: Etter å ha avsluttet året med en kontantbeholdning og tilsvarende verdier på 275,7 millioner dollar, som indikert i drifts- og finansoppdateringen publisert den 7. februar, og med FREYRs reduserte kontantbehov for 2024 sammenlignet med 2023, har FREYR en kontantbeholdning som varer i to år, før eventuelle nye finansieringer knyttet til DOE Title 17-prosessen og/eller den fremtidige prosjektbaserte egenkapitalinnhentingen for Giga America. Selskapets utgifter i 2024 vil være rettet mot: oppnå fullautomatisert produksjon ved CQP med 24M-teknologi i første halvdel av 2024, den nødvendige produksjonstakten for å levere testbare celler fra CQP til våre kunder, den fortsatte utviklingen av Giga America, inkludert kostnader som er nødvendige for å oppnå betinget kredittgodkjenning i 2024 for 24M-basert gigafabrikk fra DOEs «Title 17»-låneprogram, og arbeide mot en konvensjonell teknologiavtale og prosjekt for å akselerere veien til første inntekter og diversifisere FREYRs sluttmarkeder. Timing og beløp for kontantutbetalinger kan variere avhengig av tempoet og fremdriften i hver av disse og andre initiativer.

• FREYR er nå et amerikansk selskap etter fullført flytting av hovedkontoret: Den 2. januar 2024 kunngjorde FREYR at selskapet hadde fullført prosessen med å flytte sitt hovedkontor fra Luxembourg til USA i tråd med beslutningen på selskapets ekstraordinære generalforsamling den 15. desember 2023. FREYRs styre mener at flytting av hovedkontor til USA vil øke aksjonærverdien ved å forenkle FREYRs selskapsstruktur og rapporteringskrav; utvide FREYRs kvalifisering for inkludering i aksjeindekser, noe som ville utløse tilhørende sammenligning av aktivt forvaltede fond; bringe selskapet nærmere New York Stock Exchange-listestandarder og SEC-styringskrav; og posisjonere FREYR bedre for å håndtere globale skatteutviklinger og amerikanske insentivprogrammer for batteriprodusenter.

• CQP mildertidig milepæl: Den 4. oktober 2023 publiserte FREYR en driftsoppdatering som indikerte at teamene ved CQP hadde startet vellykket automatisk støping av elektroder med løsemiddel-slurry (solvent slurry). Dette teknisk komplekse trinnet var en viktig milepæl i den pågående igangkjøringsprosessen ved CQP og en forløper for automatisert produksjon av funksjonelle celler for kundeprøver ved CQP.

Forretningsoppdatering

• CQP. FREYRs team ved CQP, i samarbeid med selskapets leverandører og partnere, beveger seg mot den forventede starten på funksjonell celleproduksjon for kundeprøver ved hjelp av full automatisering av CQP i første halvdel av 2024. Per publiseringstidspunktet har FREYR fullført overleveringer av 363 av 388 (94%) separate produksjonslinjeutstyr for igangkjøring og testing. Med drift i dry-room, inkludert automatisert produksjon av elektroder, og i stor grad fullført igangkjøringsprosess, har teamets felles fokus skiftet fra installasjon og igangkjøring av anlegget til produksjon av funksjonelle celler. De gjenværende 6% av pakkene for igangkjøringen vil bli avsluttet ved endelig overlevering av utstyret for støping og monteringer av enhetsceller til driftsorganisasjonen senere i år. Dette forventes å skje etter at funksjonell celleproduksjon ved full automatisering av CQP er startet.

Resultatoversikt, Finansiering og Likviditet

• FREYR rapporterte et netto tap som kan henføres til aksjeeiere for fjerde kvartal 2023 på 24,2 millioner dollar, eller 0,17 dollar per utvannet aksje, sammenlignet med nettoinntekt for fjerde kvartal 2022 på 25,3 millioner dollar, eller 0,20 dollar per utvannet aksje. Netto tapet i fjerde kvartal 2023 skyldtes hovedsakelig administrasjonskostnader, utgifter for å støtte FREYRs prosjekter og forretningsutviklingsaktiviteter, forsknings- og utviklingsutgifter, samt separasjon og andre avslutningsfordeler knyttet til vår restrukturering. Dette ble delvis oppveid av en gevinst uten kontanteffekt på 8,5 millioner dollar som følge av justering av verdien av opsjonsforpliktelser. Nettoinntekt i fjerde kvartal 2022 ble drevet av en gevinst uten kontanteffekt på 59,8 millioner dollar som følge av justering av verdien av opsjonsforpliktelser.

• For hele året som endte 31. desember 2023, rapporterte FREYR et netto tap som kan henføres til aksjeeiere på 71,9 millioner dollar, eller 0,51 dollar per utvannet aksje, sammenlignet med et netto tap på 98,8 millioner dollar, eller 0,83 dollar per utvannet aksje, for hele året som endte 31. desember 2022. Netto tapet i 2023 skyldtes hovedsakelig administrasjonskostnader, utgifter for å støtte FREYRs prosjekter og aktiviteter for forretningsutvikling, samt forsknings- og utviklingsutgifter. Dette ble delvis oppveid av gevinster knyttet til endringer i garantiforpliktelser og valutagevinster i løpet av perioden.

• Per 31. desember 2023 hadde FREYR kontantbeholdning og tilsvarende verdier til en verdi av 275,7 millioner dollar.

Forretningsutsikter

FREYR fokuserer på å fremme følgende strategiske mandater og milepæler:

• Å starte produksjon av funksjonelle celler for kundeprøver ved hjelp av full automatisering av CQP i første halvdel av 2024 er FREYRs øverste strategiske prioritet. Kundevalidering av SemiSolid-produksjonsprosessen i gigaskala og aksept av produktets egenskaper for ytelse er nøkkelindikatorer for forventede kundeavtaler og muligheten for egenkapital til prosjekter og gjeldsfinansiering, inkludert gjennom DOE «Title 17»-programmet, for Giga America.

• Fullføre søknadsprosessen for DOE «Title 17» og sikre en betinget forpliktelse fra Loan Programs Office før utgangen av 2024.

• Formalisere og kunngjøre en avtale med en konvensjonell leverandør av batteriteknologiløsninger, potensielt i første halvdel av 2024.

• Målrettet formalisering av kommersielle relasjoner for å utløse utviklingen av prosjektmuligheter som er inkludert i FREYR 2.0-vekstinitiativet.

• Opprettholde selskapets sterke balanse og likviditetsprofil samtidig som det gjøres utvalgte investeringer for å fremme FREYRs strategiske utvikling.

Presentasjon av resultater for fjerde kvartal og hele året 2023

En presentasjon vil bli holdt i dag, 29. februar 2024, kl. 08:30 Eastern Standard Time (14:30 Central European Time) for å diskutere de økonomiske resultatene for fjerde kvartal og hele året 2023. Resultatene og presentasjonsmaterialet vil være tilgjengelig for nedlasting på FREYRs nettside.

For å delta i konferansesamtalen, bør lyttere kontakte konferansesamtaleoperatøren på det aktuelle nummeret som er oppført nedenfor, omtrent 10 minutter før samtalen starter.

Participant conference call dial-in numbers:

United States: 1 (646) 307-1963

United Kingdom: +44 20 3481 4247

Norway: +47 57 98 94 30

Denmark: +45 32 74 07 10

Spain: +34 910 489 958

Germany: +49 69 589964217

Sweden: +46 8 505 246 90

The participant passcode for the call is: 6712391

A webcast of the conference call will be broadcast simultaneously at https://app.webinar.net/bP012wvryqm on a listen-only basis. Please log in at least 10 minutes in advance to register and download any necessary software.

A replay of the webcast will be available at https://ir.freyrbattery.com/events-and-presentations/Events-Calendar/default.aspx.

About FREYR Battery

FREYR Battery is a developer of clean, next-generation battery cell production capacity. The Company’s mission is to accelerate the decarbonization of global energy and transportation systems by producing clean, cost-competitive batteries. FREYR seeks to serve the primary markets of energy storage systems (“ESS”) and commercial mobility, and the Company maintains an ambition to serve the passenger electric vehicles market (“EV”). FREYR is commissioning and operating its Customer Qualification Plant (“CQP”) for technology development in Mo i Rana, Norway, and the company is commencing development of the Giga America battery manufacturing project in Coweta County, Georgia, in the U.S. To learn more about FREYR, please visit www.freyrbattery.com.

Investor contact:

Head of Investor Relations
Tel: (+1) 409-599-5706

Media contact Norway:

Hilde Rønningsen
Director of Communications
hilde.ronningsen@freyrbattery.com

Media contact Global:

Amy Jaick
Global Head of Communications
amy.jaick@freyrbattery.com

Tel: (+1) 973 713-5585

All statements, other than statements of present or historical fact included in this presentation, including, without limitation, FREYR Battery’s (“FREYR”) ability to achieve automated, functional, customer-testable battery sample cells in H1 2024; scaling the SemiSolid platform as a path to sustainable competitive differentiation; FREYR’S cost and capital efficiency; FREYR’s plan to expand on the battery value chain into high value adjacencies and cultivate partnerships across the cell production technology spectrum; FREYR’s efforts to accelerate the path to commercialization; the pursuit of five major project opportunities in accordance with the FREYR 2.0 growth strategy; potential inorganic growth opportunities and the ability to generate revenue in the near-term through possible acquisitions; approaching milestones at FREYR’s CQP; customer acceptance and validation of the 24M SemiSolid process and product technology; securing a conditional commitment from the U.S. Department of Energy (“DOE”) through the Title 17 application under the Loan Programs Office; the development, financing, construction, timeline, capacity, and other usefulness of FREYR’s CQP, Giga Arctic, Giga America, and other planned or future production facilities or Gigafactories; any potential project equity raise for the development of Giga America; any potential benefits of the U.S. Inflation Reduction Act; establishing and/or announcing a conventional technology agreement; FREYR’s ability to reduce spending; any potential benefits of redomiciling to the U.S.; the giga-scalability of the 24M platform; and the implementation and effectiveness of FREYR’s overall business, technology, capital-raising and liquidity strategies are forward-looking statements.

These forward-looking statements involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results. Most of these factors are outside FREYR’s control and are difficult to predict. Additional information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in (i) FREYR’s Registration Statement on Form S-3 filed with the Securities and Exchange Commission (the “SEC”) on September 1, 2022 and subsequent post-effective amendment thereto filed on January 5, 2024, (ii) FREYR Battery, Inc.’s Registration Statement on Form S-4 filed with the SEC on September 8, 2023 and subsequent amendments thereto filed on October 13, 2023, October 19, 2023 and October 31, 2023, (iii) FREYR’s annual report on Form 10-K filed with the SEC on February 27, 2023, and (iv) FREYR’s quarterly reports on Form 10-Q filed with the SEC on May 15, 2023 and August 10, 2023 and November 9, 2023 available on the SEC’s website at www.sec.gov. Except as otherwise required by applicable law, FREYR disclaims any duty to update any forward-looking statements, all of which are expressly qualified by the statements in this section, to reflect events or circumstances after the date of this presentation. Should underlying assumptions prove incorrect, actual results and projections could differ materially from those expressed in any forward-looking statements.

FREYR intends to use its website as a channel of distribution to disclose information which may be of interest or material to investors and to communicate with investors and the public. Such disclosures will be included on FREYR’s website in the ‘Investor Relations’ sections. FREYR also intends to use certain social media channels, including, but not limited to, Twitter and LinkedIn, as means of communicating with the public and investors about FREYR, its progress, products, and other matters. While not all the information that FREYR posts to its digital platforms may be deemed to be of a material nature, some information may beAs a result, FREYR encourages investors and others interested to review the information that it posts and to monitor such portions of FREYR’s website and social media channels on a regular basis, in addition to following FREYR’s press releases, SEC filings, and public conference calls and webcasts. The contents of FREYR’s website and other social media channels shall not be deemed incorporated by reference in any filing under the Securities Act of 1933, as amended. FREYR Battery is a developer of clean, next-generation battery cell production capacity. The company’s mission is to accelerate the decarbonization of global energy and transportation systems by producing clean, cost-competitive batteries. FREYR seeks to serve the primary markets of energy storage systems (“ESS”) and commercial mobility, and the company maintains an ambition to serve the passenger electric vehicles market (“EV”). FREYR’s Customer Qualification Plant (“CQP”) for technology development is in service in Mo I Rana, Norway, and the company is commencing development of the Giga America battery manufacturing project in Coweta County, Georgia, in the U.S. To learn more about FREYR, please visit www.freyrbattery.com