FREYR Battery rapporterer resultater for tredje kvartal 2023

New York, Oslo og Luxembourg, 9. november 2023, FREYR Battery (NYSE: FREY) (“FREYR” eller "Selskapet"), en utvikler av produksjonskapasitet for rene, neste generasjons battericeller, har i dag rapportert resultatene for tredje kvartal 2023.

Hovedpunkter fra tredje kvartal 2023 og påfølgende hendelser:

• Etter driftsoppdateringer publisert 6. september 2023 og 4. oktober 2023 som fremhever oppnåelsene av foreløpige tekniske milepæler, har tidslinjen for å fullføre den svært komplekse oppstarten av utstyret for «Casting and Unit Cell Assembly» ved Kundekvalifiseringsfabrikken (“CQP”) blitt flyttet til etter 4. kvartal 2023. FREYR har iverksatt en plan med sikte på å forhindre ytterligere forsinkelser, som inkluderer økt involvering av teknologi- og batterieksperter, økt koordinering og daglig involvering fra leverandører og partnere, samt etableringen av et Teknologisk Rådgivningsstyre bestående av fageksperter. FREYR vil fortsette å gi oppdateringer om Selskapets fremgang ved CQP i tråd med at oppstarts- og testaktiviteten fortsetter.

• FREYR posisjonerer Selskapet for det nåværende kapitalmarkedet ved å prioritere en sterk balanse, likviditet og strategisk smidighet knyttet til realopsjoner. Etter å ha avsluttet 3. kvartal 2023 med 328 millioner dollar i kontanter og ingen gjeld, forventer Selskapet å gå ut av 2023 med en kontantbeholdning på ca. 250 millioner dollar etter å ha oppfylt sine gjenværende forpliktelser og overhead i fjerde kvartal. FREYR har begynt å sette i verk tiltak for kostnadsreduksjoner som inkluderer tilpasning av organisasjonen. Dette forventes å resultere i en samlet kontantbruk i 2024 på mindre enn halvparten av kontantbruken i 2023, i tråd med våre strategiske prioriteringer, noe som betyr at Selskapet har likviditet for mer enn to år.

• FREYR har valgt å minimere investeringene i Giga Arctic-prosjektet i 2024. Beslutningen om å minimere investeringene er ment å gi rom for fortsatt teknologiutvikling ved CQP’en, mens FREYR fortsetter å jobbe med interessenter i Norge og Europa for å etablere konkurransedyktige regulatoriske rammebetingelser for å skalere batteriproduksjon. Norge og Europa har foreløpig ikke kommet med et konkurransedyktig tilsvar til amerikanernes Inflation Reduction Act (“IRA”) eller tilsvarende insentiver fra Canada. Følgelig planlegger FREYR å minimere investeringene i Giga Arctic-prosjektet i 2024, sikre eiendelen med de gjenværende forpliktede investeringene, og fortsette å jobbe med interessenter i Norge og Europa for å utvikle en gjensidig attraktiv politisk løsning.

• FREYR fortsetter kontakten med potensielle finansielle aktører og strategiske partnere om Giga America-prosjektets egenkapitalinnhenting på prosjektnivå. Som FREYR tidligere har indikert, forventes tidslinjen for finansieringen å følge den tekniske valideringen av 24Ms produksjonsplattform og testcellenes ytelsesegenskaper ved CQP. I tråd med den oppdaterte tidslinjen for CQP, har FREYRs Giga America-team avsluttet tolinje-prosjektet, og oppdatert utviklingsplanen for å forfølge det større prosjektet som opprinnelig var planlagt for tomten i to parallelle alternativer. Selskapet forfølger disse alternativene for å samkjøre tidslinjen for flere finansieringsprosesser, deriblant prosessen med det amerikanske energidepartementet (“DOE”) og egenkapitalinnhentingen på prosjektnivå. Alternativ 1 er basert på 24M SemiSolidTM plattformen, mens alternativ 2 er basert på konvensjonelt produksjonslinjeutstyr.

• Den 6. november 2023 kunngjorde FREYR at de vil holde en ekstraordinær generalforsamling for aksjonærene 15. desember 2023 i forbindelse med den tidligere annonserte prosessen med å flytte hovedkontoret fra Luxembourg til USA. Innkallingen til generalforsamlingen blir nå sendt ut til de som var registrert som Selskapets aksjonærer på registreringsdatoen 25. oktober 2023. I påvente av en vellykket aksjonæravstemning, er fullføringen av den planlagte flyttingen til USA forventet å være gjennomført innen 31. desember 2023. FREYR sitt styre mener flyttingen av hovedkontoret til USA vil øke FREYRs berettigelse for inkludering i aksjeindekser og utløse tilhørende benchmarking fra aktivt forvaltede fond, og dermed potensielt lede til en økning i fondslikviditet i Selskapets aksje.

• Den 4. oktober 2023 publiserte FREYR en driftsoppdatering som indikerte at teamene ved CQP hadde begynt automatisk «electrode casting with solvent slurry». Dette teknisk komplekse trinnet var en viktig milepæl i den pågående oppstartsprosessen ved CQPen, og en forløper til automatisert produksjon av «in-spec», kundetestbare celler ved CQP.

• Den 6. september 2023 publiserte FREYR en driftsoppdatering som fremhevet den vellykkede oppstarten og driften av «cathode Multi-Carrier System (“MCS”)» ved CQPen. MCS, som er en sentral del av «Casting and Unit Cell Assembly production line equipment», bruker et transportbånd og en pallekonfigurasjon som er fronten av den automatiske «cathode casting process». Den vellykkede sofware-hardware-kalibreringen av MCS er en viktig forløper til automatisert produksjon av «in-spec», kundetestbare celler ved CQP.

• Den 5. september 2023 kunngjorde FREYR at SAP SE (FSE: SAP; «SAP»), en av verdens ledende produsenter av programvare for styring av forretningsprosesser, hadde sluttet seg til FREYRs Energy Transition Acceleration Coalition («ETAC») sammen med Nidec Corporation (TSE: 6594), Glencore Plc (LN: GLEN), Caterpillar Inc. (NYSE: CAT) og Siemens AG (GY: SIE).

"FREYR navigerer i svært volatile omgivelser der tid og valgmuligheter er verdifulle," sa Birger Steen, FREYRs administrerende direktør. "Med dette bevegelige industri-, politikk- og finansieringsbildet, vil vi prioritere finansiell styrke, forretningsbeslutninger basert på markedsrealitetene som er i utvikling og allokere ressurser til nøkkelprioriteringer for å maksimere verdiene av våre realopsjoner for våre aksjonærer, kunder, partnere og ansatte. Vi er spente på veien videre, og hele FREYR-teamet er samlet i vårt formål om å etablere Selskapet som en global utvikler og skalerer av rene batteriløsninger."

"Som tidligere nevnt, har FREYR modnet SemiSolidTM produksjonsplattformen i et imponerende tempo", kommenterte Laurent Demortier, president for Nidecs energi- og infrastrukturdivision. "Utvidelsen av CQP-tidslinjen for å nå automatisert produksjon er forståelig gitt kompleksiteten i oppstartsprosessen. Vi er trygge på at FREYR-teamet vil fortsette å gjøre fremskritt på CQPen ved å samarbeide med deres økosystem av partnere. Nidec er fortsatt forpliktet til vårt langsiktige partnerskap med FREYR for å utvikle integrerte, tilpassede energilagringssystemer gjennom vårt Nidec Energy AS Joint Venture, og vi fortsetter å utforske muligheter for å styrke partnerskapet vårt ytterligere."

Forretningsoppdatering

• FREYRs team ved CQPen fortsetter å gjøre fremskritt i oppstarten av utstyret for «Casting and Unit Cell Assembly» for å muliggjøre automatisert produksjon av «in-spec», kundetestbare battericeller i 2024. Inntil nå i morges hadde FREYR fullført overleveringen av 337 av 388 «discrete commissioning and testing packages». Ved CQP Test Center, som er et omfattende modulbasert testanlegg med 480 batteritestkanaler, laboratoriefasiliteter og datainnsamlingssystemer, hadde alle de 150 ytterligere «commissioning packages» blitt fullført og 137 hadde blitt overlevert til driftsorganisasjonen.

• Etter kunngjøringen i juni om at FREYR inngikk en Heads of Terms (“HoT”) avtale med Sunwoda Mobility Energy Technology Co., Ltd. (“Sunwoda”) for å danne et partnerskap med den hensikt å utvide virksomheten på den vestlige halvkule basert på Sunwodas konvensjonelle teknologi, fortsetter FREYR å forfølge sin diversifiseringsstrategi innenfor teknologi. Alternativer som vurderes med en konvensjonell teknologipartner inkluderer en potensiell utvikling av Giga America basert på konvensjonelt produksjonslinjeutstyr.

• FREYR gjennomfører en plan for å styrke selskapets konkurransedyktige og finansielle posisjoner i de dynamiske industri-, regulatoriske og kapitalmarkeder. Nøkkelprinsippene i dette initiativet er å beskytte selskapets balanse og likviditet; fortsette å forfølge ikke-utvannende vekstkapital gjennom den målrettede egenkapitalinnhentingen på prosjektnivå for Giga America, DOE Title XVII låneprosess og pågående søknader om tilskudd; og å maksimere verdien av FREYRs prosjektutviklingsmuligheter. I samsvar med denne planen, iverksetter FREYR et kostnadsreduksjonsprogram som forventes å redusere selskapets totale «cash burn rate» med 50% sammenlignet med 2023, og gir en estimert gjenværende likviditet på mer enn to år for Selskapet.

Oversikt over finansielle resultater

• FREYR rapporterte et netto tap som kan henføres til ordinære aksjonærer for tredje kvartal 2023 på $ (9,8) millioner, eller $ (0,07) per utvannet aksje sammenlignet med netto tap for tredje kvartal 2022 på $ (93,9) millioner eller $ (0,80) per utvannede aksje. Netto tap i tredje kvartal 2023 skyldtes primært bedriftsoverhead, utgifter for å støtte FREYRs prosjekter og forretningsutviklingsaktiviteter, samt forsknings- og utviklingsutgifter, delvis motvirket av en ikke-kontantgivende gevinst på justering av virkelig verdi av en warrant-forpliktelse.

• Per 30. september 2023 hadde FREYR kontanter, kontantekvivalenter og begrensede kontanter på 327,9 millioner dollar og ingen gjeld.

Forretningsutsikter

FREYR er fokusert på å fremme følgende strategiske mandater og milepæler:

• Fullføre «commissioning packages» til produksjonslinjeutstyret for «Casting and Unit Cell Assembly» og produsere «in-spec», kundetestbare batterier på CQPen.

• Fullføre egenkapitalinnhentingen på prosjektnivå for Giga America med strategiske og potensielle finansielle partnere for å starte byggingen av det redefinerte prosjektet i 2024.

• Opprettholde selskapets sterke balanse- og likviditetsprofil samtidig som vi gjør utvalgte strategiske investeringer for å fremme FREYRs strategiske utvikling.

• Fullføre flytteprosessen av hovedkontoret til USA innen utgangen av 2023. Flyttingen til USA forventes å forbedre FREYRs berettigelse for inkludering i aksjeindekser og utløse tilhørende benchmarking fra aktivt forvaltede fond, og dermed potensielt levere en økning i fondslikviditet for selskapets ordinære aksjer.

• Maksimere verdien av FREYRs realopsjoner, noe som inkluderer etablering av et potensielt partnerskap for konvensjonell teknologi; mulig utvikling av et produksjonsanlegg for aktivt katodemateriale og parallelle utviklingsalternativer for Giga America-prosjektet.

• Fullføre den nåværende byggefasen ved Giga Arctic med tidligere godkjente kapitalinvesteringer for å sikre og beskytte eiendelens opsjonsverdi.

Norsk pressekonferanse om resultatene for tredje kvartal 2023

Vi inviterer pressen til en digital pressekonferanse i dag, 9. november kl. 16.00. CET Birger Steen, administrerende direktør i FREYR Battery, vil være tilgjengelig for å svare på spørsmål om resultatene for tredje kvartal 2023 i plenum. Pressekonferansen vil være på norsk.

Dersom du ønsker invitasjon til det digitale møtet, send en epost til aleksander.olsen@freyrbattery.com, så får du en møteinnkalling i retur.

Vi viser også til de ferske rapportene fra Menon Economics om Inflation Reduction Act (IRA), klikk her, og fra Kunnskapsparken Bodø om ringvirkningene av FREYR’s mulige etablering på Mo, klikk her

FREYR Battery har som mål å tilby rene batteriløsninger i industriell skala for å redusere globale utslipp. FREYR er børsnotert på New York Stock Exchange og har som misjon å produsere grønne battericeller for å akselerere avkarboniseringen av energi- og transportsystemer globalt. FREYR har startet byggingen av den første av sine planlagte fabrikker i Mo i Rana, Norge, og annonsert potensiell utvikling av produksjon av battericeller i industriell skala i USA. For å lære mer om FREYR, vennligst besøk www.freyrbattery.com

Investor kontakt:

Tel: (+1) 281-222-0161

Media kontakt:

Aleksander Lee Olsen
Media Director

aleksander.olsen@freyrbattery.com

This is a translated version to Norwegian. The English version is the master.

All statements, other than statements of present or historical fact included in this press release, including, without limitation, FREYR Battery’s (“FREYR”) ability to achieve automated, in-spec, customer-testable battery production beyond 4Q 2023; the development, financing, construction, timeline, capacity, and other usefulness of FREYR’s CQP, Giga Arctic, Giga America, and other planned or future production facilities or Gigafactories; FREYR’s plan to prevent additional delays; any potential project equity raise for the development of Giga America; the competitiveness of the Norwegian battery cell production and any potential governmental incentives; any potential benefits of the U.S. Inflation Reduction Act; FREYR’s ability to navigate a highly volatile environment; the development of any potential conventional technology partnerships; FREYR’s ability to reduce spending, including in connection with Giga Arctic; any potential benefits of redomiciling to the U.S.; the giga-scalability of the 24M platform; and the implementation and effectiveness of FREYR’s overall business, technology, capital-raising, and liquidity strategies are forward-looking statements.

These forward-looking statements involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results. Most of these factors are outside FREYR’s control and are difficult to predict. Additional information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in (i) FREYR’s Registration Statement on Form S-3 filed with the Securities and Exchange Commission (the “SEC”) on September 1, 2022, (ii) FREYR Battery, Inc.’s Registration Statement on Form S-4 filed with the SEC on September 8, 2023 and subsequent amendments thereto filed on October 13, 2023, October 19, 2023, and October 31, 2023, (iii) FREYR’s Annual Report on Form 10-K filed with the SEC on February 27, 2023, and (iv) FREYR’s Quarterly Reports on Form 10-Q filed with the SEC on May 15, 2023 and August 10, 2023 and available on the SEC’s website at www.sec.gov. Except as otherwise required by applicable law, FREYR disclaims any duty to update any forward-looking statements, all of which are expressly qualified by the statements in this section, to reflect events or circumstances after the date of this presentation. Should underlying assumptions prove incorrect, actual results and projections could differ materially from those expressed in any forward-looking statements.

FREYR intends to use its website as a channel of distribution to disclose information which may be of interest or material to investors and to communicate with investors and the public. Such disclosures will be included on FREYR’s website in the ‘Investor Relations’ sections. FREYR also intends to use certain social media channels, including, but not limited to, Twitter and LinkedIn, as means of communicating with the public and investors about FREYR, its progress, products, and other matters. While not all the information that FREYR posts to its digital platforms may be deemed to be of a material nature, some information may be.  As a result, FREYR encourages investors and others interested to review the information that it posts and to monitor such portions of FREYR’s website and social media channels on a regular basis, in addition to following FREYR’s press releases, SEC filings, and public conference calls and webcasts. The contents of FREYR’s website and other social media channels shall not be deemed incorporated by reference in any filing under the Securities Act of 1933, as amended.