FREYR Battery vedtar bygging av sin første gigafabrikk

Øker anleggets produksjonskapasitet til 29 GWh basert på økt etterspørsel etter FREYRs batterier. FREYR har identifisert 16 milliarder kroner i potensiell gjeldsfinansieringsstøtte utløst av Norges nye nasjonale batteristrategi og opp mot 4 milliarder kroner i mulige garantier fra Eksportfinansiering Norge

- Styret i FREYR har vedtatt bygging av Giga Arctic (Gigafabrikk 1 og 2 slått sammen), selskapets første batterifabrikk i Mo i Rana

- FREYR øker Giga Arctics totale produksjonskapasitet til 29 GWh som et svar på et bedret marked for batterier, vellykket kommersialisering, betydelig progresjon i utviklingen av leverandørkjeden for råvarer og utstyr, teknologi- og produktforbedringer, samt klarhet rundt gjeldsbasert prosjektfinansiering

- På FREYRs anleggsområde i Mo i Rana la den norske regjeringen i dag frem sin første nasjonale batteristrategi, en plan som inkluderer betydelig støtte fra Eksportfinansiering Norge (Eksfin) i forbindelse med FREYRs prosjektfinansiering av Giga Arctic

- FREYR har identifisert samlet støtte for gjeldsfinansiering på over 1,6 milliarder dollar (om lag 16 milliarder kroner) basert på indikasjoner fra eksportkredittbyråer, multilaterale finansieringsinstitusjoner og kommersielle banker, noe som overgår ledelsens forventede belåning for det utvidede Giga Arctic-prosjektet som har en total estimert investeringsramme på 1,7 milliarder dollar

- FREYR vil i en tidlig fase søke å sikre salgskontrakter for omtrent 50 prosent av Giga Arctics kapasitet med langsiktige partnere og reservere de resterende volumene til å møte eksponentielt økende markedsetterspørsel, noe som gir en årlig kapasitet til å omsette for opp mot 2 milliarder dollar ved optimalisering av produksjonssystemer og batterikjemi

- FREYR øker sitt mål for installert årlig produksjonskapasitet til mer enn 200 GWh innen 2030, en dobling av selskapets tidligere ambisjon

- FREYR har nylig sikret seg ytterligere en betinget salgsavtale med en betydelig europeisk kunde innen energiteknologi tilsvarende 25 GWh battericeller fra 2024 til 2028, som kommer i tillegg til de mer enn 100 GWh som tidligere er annonsert

Mo i Rana, 29. juni 2022, FREYR Battery (NYSE: FREY) (“FREYR”), en utvikler av ren, neste generasjons battericelleproduksjonskapasitet, kunngjorde i dag at styret har godkjent en utvidelse av det planlagte Giga Arctic-prosjektet i Mo i Rana til en årlig produksjonskapasitet på 29 GWh.

FREYRs styre har også vedtatt utbyggingen av Giga Arctic. Godkjenningen følger nær ferdigstilling av anleggets detaljerte prosjektplaner, etablering av rammeavtaler for innkjøp med nøkkelleverandører av råvarer og utstyr, samt annonsering av betingede salgsavtaler som nå samlet overstiger 125 GWh fra planlagt produksjonsstart i første halvår 2024 og frem mot 2030. Selskapet er allerede godt i gang med grunnarbeidene på stedet og har nylig begynt å støpe fundamenter.

Styrets beslutning sammenfaller med annonseringen av intensjonsavtale som indikerer garantier og/eller lån på inntil 400 millioner euro fra Eksfin, Norges eksportkredittbyrå («ECA»), og de norske myndigheters nylig fremlagte nasjonale batteristrategi med betydelig statlig støtte til batteriindustrien under utvikling i Norge.

«Dersom vi skal nå Parismålene vil det kreve at batterier framover produseres på en enda mer bærekraftig måte og med lave eller ingen klimagassutslipp. Derfor er det både viktig og riktig at Norge posisjoner seg og har en klar retning på batteriarbeidet vårt framover. Batteristrategien vi nå har lagt frem presenterer Ti grep for bærekraftig industrialisering med tiltak som skal mobilisere privat kapital slik at vi kan etablere virksomheter i Norge langs hele verdikjeden. Tilgang til rikelig og stabil kraft gjør også at ingen andre land kan produsere batterikomponenter med lavere klimafotavtrykk. Det er derfor bra at de statlige tiltakene med for eksempel lån og garantier treffer godt og at FREYR Battery derfor går videre med sine planer om å etablere gigabatterifabrikk i Mo i Rana,» sier Næringsminister Jan Christian Vestre i en kommentar.

«I dag markerer vi nok en viktig milepæl for FREYR på vår vei til gigaskala produksjon av rene batteriløsninger. Med utvidet produksjonskapasitet, økende kommersiell aktivitet og sterk støtte fra Eksfin, andre eksportkredittbyråer og finansielle institusjoner, så representerer Giga Arctic en av Norges største landbaserte investeringer de seneste tiårene,» sier Torstein Dale Sjøtveit, arbeidende styreleder i FREYR.

Statlig støtte og Gigafabrikkens finansieringsplan

Den norske regjeringen offentliggjorde i dag nøkkelelementene i sin nasjonale batteristrategi ved FREYRs anleggsområde for gigafabrikken i Mo i Rana. Basert på den forventede støtten som følger av denne strategien og bistand fra andre europeiske offentlige enheter, har FREYR identifisert over 1,6 milliarder dollar i mulig gjeldsfinansiering for utviklingen av Giga Arctic, inkludert:

• En intensjonsavtale mottatt fra Eksfin som indikerer garantier og/eller lån på opptil 400 millioner euro;

• Forventede lånegarantier på over 800 millioner dollar fra ECAs i tre OECD-land basert på rammeverk for bestillinger av produksjonsutstyr til Giga Arctic fra de samme utstyrsleverandørene som til FREYRs kundekvalifiseringsfabrikk;

• Indikasjoner på støtte mottatt fra multilaterale finansieringsinstitusjoner, som inkluderer henholdsvis et mulig lån på 300 millioner dollar fra Den europeiske investeringsbanken ("EIB") og 50 til 100 millioner dollar fra Den Nordiske Investeringsbank ("NIB"); og

• Målrettet prosjektfinansiering fra et konsortium av kommersielle banker ledet av de første utnevnte hovedtilretteleggerne Societe Generale og DNB, som nå formelt lanserer prosessen for prosjektfinansiering.

I tillegg hadde FREYR 523 millioner dollar i kontanter per 31. mars 2022 og en rekke søknader om ytterligere finansielle støtteordninger under behandling.

Tone Lunde Bakker, administrerende direktør i Eksfin, legger til: «Eksportfinansiering Norges viktigste oppgave er å tilby kapital og risikoavlastning til grønn, norsk eksportindustri. Langsiktige partnerskap mellom statlig og privat kapital må til for å realisere overgangen til nullutslippssamfunnet, skape lokale arbeidsplasser og ta ledende posisjoner internasjonalt. FREYR Battery’s fabrikk kan spille en nøkkelrolle i å bygge en slagkraftig, høyteknologisk verdikjede innen batteri i Norge og Norden. Eksfin har derfor indikert deltakelse i finansieringen av prosjektet i samarbeid med øvrige finansaktører og investorer. Vi ønsker FREYR lykke til i den neste, spennende fasen og ser frem tett samarbeid med den voksende norske batteriindustrien.»

Giga Arctic-prosjektet

Det vedtatte Giga Arctic-prosjektet består av åtte produksjonslinjer for battericeller, et batteri-testsenter, administrative fasiliteter og infrastruktur med en samlet estimert investering på 1,7 milliarder dollar. Økningen i forhold til FREYRs opprinnelige forretningsplan, som ble ferdigstilt i februar 2021, kan detaljeres som følger:

• En 150 prosent  økning i kapasitet på med samme elektrokjemiske basis til 29 GWh fra den opprinnelige planen om å bygge to mindre Gigafabrikker i Mo i Rana1;

• Tekniske modifikasjoner og forbedringer av anlegget som skal øke operasjonell effektivitet og økonomisk avkastning; og

• Inflasjon og utfordringer med forsyningskjedene.

FREYR har designet og posisjonert Giga Arctic til å være det mest kapitaleffektive batterianlegget i Europa, med 50 prosent lavere estimerte investeringer per GWh installert kapasitet sammenlignet med anlegg som i dag er i drift eller under bygging. Selskapet forventer også at Giga Arctic vil være den mest driftseffektive batterifabrikken i Europa basert på en forventet 200 prosent høyere produksjon per ansatt sammenlignet med andre anlegg. De ventede effektivitetsgevinstene støttes av FREYRs nylig annonserte langsiktige kraftavtale med Statkraft. Giga Arctic vil kunne dra nytte av 100 prosent fornybar energi til priser som FREYR estimerer til å være vesentlig lavere enn i andre batteriproduserende regioner, samtidig som strømforbruket i produksjonen reduseres med 24M Technologies SemiSolid produksjonsprosess og -plattform for battericeller.

FREYR vurderer også mulige oppgraderinger av Giga Arctic-prosjektet, inkludert modul- og pakkeproduksjon, resirkulering og andre applikasjoner som kan medføre omtrent 250 millioner dollar i ytterligere investeringer. Ledelsen venter at disse investeringene vil øke avkastning på investert kapital i prosjektet dersom selskapet går videre med disse initiativene. I tillegg fortsetter selskapet å evaluere det foreslåtte joint venture-selskapet med Aleees for et nordisk produksjonsanlegg for LFP-katodematerialer.

Tom Einar Jensen, FREYRs administrerende direktør, avslutter: «Siden vår børsnotering på New York Stock Exchange i juli 2021 har FREYR gjort utrolige fremskritt mot målet om å tilby rene batteriløsninger til verden gjennom hurtighet, skala og bærekraft. Til tross for utfordringer i forsyningskjedene og inflasjon, har grunnlaget aldri vært bedre for batteriindustrien med det største skiftet menneskeheten har opplevd i omstilling av energisystemet for å løse klimakrisen. Det umiddelbare behovet for energisikkerhet, lokal kraftproduksjon og lagring, samt en akselererende bruk av elektriske kjøretøy og batteribaserte energilagringssystemer støtter opp under dette. FREYR spiller en nøkkelrolle i møtet med stigende energipriser, energisikkerhet og klimaendringer.»

1)       Gigafabrikk 1 og 2 var opprinnelig planlagt til å produsere NMC battericeller

FREYR Batterys ambisjon er å tilby rene batteriløsninger i industriell skala for å redusere globale utslipp. New York Stock Exchange-noterte FREYR har som misjon å akselerere avkarboniseringen av verdens energi- og transportsystemer. FREYR er i gang med byggingen av den første av sine planlagte fabrikker i Mo i Rana og har annonserte planer for mulig utvikling av industriell battericelleproduksjon i Vaasa, Finland og USA. FREYR planlegger å ha opptil 43 GWh battericellekapasitet i 2025 og opptil 83 GWh i årlig kapasitet i 2028. For å lære mer om FREYR, vennligst besøk www.freyrbattery.com

Investorkontakt:

Tel: (+1) 281-222-0161

Mediakontakt:

Hilde Rønningsen

hilde.ronningsen@freyrbattery.com

All statements, other than statements of present or historical fact included in this press release, including, without limitation, statements regarding (i) FREYR’s anticipated path to commercialization and giga-scale production of clean battery solutions; (ii) the development, timeline, capacity and other usefulness of the Giga Arctic project, including annual revenue generating capacity of $2 billion upon optimization of production systems and cell chemistry; (iii) the realization of FREYR’s capital spending plan; (iv) the progress and development of FREYR’s customer relationships and offtake agreements and supply chain partnerships, including the entry into any successful joint ventures with Aleees and FREYR’s intent to contract approximately 50% of Giga Arctic’s capacity to long-term offtake partners and reserve remaining volumes to address exponentially growing market demand; (v) the success of any capital raising paths to fund FREYR’s planned expansion; (vi) FREYR’s ability to convert any conditional agreements, letters of intent, anticipated loan guarantees, indications of support from multilateral development finance institutions and targeted project financing into definitive agreements; (vii) the status of FREYR’s mission to establish over 200 GWh of annual capacity by 2030 and its anticipated total conditional offtake volumes exceeding 125 GWh through 2030; (viii) the success and impact of any support from the Norwegian government for the developing battery industry in Norway; (ix) the success of FREYR’s accelerated commercial momentum; (x) the success of any anticipated debt financing support to FREYR to fund the development of Giga Arctic; (xi) the success of any transition to a zero-emission society and the role of FREYR’s factory in building a powerful, high-tech value chain within batteries in Norway and the Nordic countries; (xii) the ability of any technical modifications and enhancements to Giga Arctic and its products to improve operational efficiency and economic returns; (xiii) Giga Arctic’s status as the most capital efficient battery plant in Europe (and its 50% lower estimated capital expenditures per installed GWh of capacity compared to plants currently in operation or under construction); (xiv) Giga Arctic’s status as one of the largest and most operationally efficient battery plant in Europe, generating an anticipated more than 200% higher production per plant employee compared to estimated averages at conventional Lithium-ion battery facilities in production today; (xv) the expected efficiencies supported by any long-term power purchase agreements that FREYR has announced, including with Statkraft, and any expected benefits from 100% renewable energy at prices that FREYR estimates to be substantially below those of other battery producing regions as a result of such agreements; (xvi) the development and commercialization of 24M Technologies, Inc.’s SemiSolidTM technology, including the use of less energy in production through such technology; (xvii) FREYR’s manufacturing capacity relative to other market participants; (xviii) the ability for any additional enhancements to the Giga Arctic development that could add approximately $250 million of additional capital expenditures or may generate highly accretive returns on capital for the project should FREYR move forward with these initiatives; (xix) FREYR’s progress towards its goal of providing clean battery solutions to the world through speed, scale and sustainability; (xx) the status of the largest secular shift in human history towards energy transition to address the climate emergency; (xxi) the immediate need for energy security, localized power generation and storage; (xxii) the accelerating adoption of electric vehicles and battery energy storage systems; and (xxiii) FREYR’s role in addressing energy cost inflation, energy security and climate change are forward-looking and involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results.

Most of these factors are outside FREYR’s control and difficult to predict. Information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in (i) FREYR’s Registration Statement on Form S-1 filed with the Securities and Exchange Commission (the “SEC”) on August 9, 2021, as amended, and (ii) FREYR’s annual report on Form 10-K filed with the Securities and Exchange Commission on March 9, 2022, and available on the SEC’s website at www.sec.gov.