FREYR Battery velger Mpac Lambert til å levere utstyrspakker for støping og montering av battericeller ved pilotfabrikk

FREYR Battery har signert en kontrakt med Mpac Lambert for levering av utstyrspakker til støpning og montering av celler til produksjonslinjen ved FREYRs pilotfabrikk i Mo i Rana, som er basert på den amerikanske 24M-teknologien (fra MIT i Boston).

Mpac Lambert, en britisk utvikler av automasjons- og masseproduksjonsløsninger, var prekvalifisert til å delta i et anbud etter at de har hatt et nærmere tre års samarbeid med 24M Technologies for å industrialisere og skalere 24Ms ‘SemiSolid’ teknologi for litium-ion-batteriplattformer. Selskapet vil dra fordel av 24Ms innovative teknologi for batteristøpning og interne ekspertise og erfaring med automasjon og masseproduksjonssystemer for å bygge og installere utstyret.

– Støpning og sammenstilling av celler er hjertet av produksjonsprosessen for battericeller. Dette er FREYRs første kontrakt for kritisk produksjonslinjeutstyr og vi er tilfredse med å ta et viktig steg mot å nå milepælene i prosjektplanen vår. Vi forventer å starte byggingen i august 2021. FREYR ser frem til å offentliggjøre andre kontraktstildelinger for annet utstyr til pilotfabrikken fremover, sier Einar Kilde, Konserndirektør Prosjekter.

Kontrakten med Mpac Lambert gir også FREYR muligheten for levering av utstyrspakker til FREYRs planlagte gigafabrikker.

– Vi er glade for å bli en partner med FREYR for å støtte dem i deres visjon og spille en rolle hvor Mpacs økosystem innen automasjon gir kunnskap, utstyr og tjenester for å industrialisere battericelle- og energilagringsproduksjon, sier Tony Steels, konsernsjef i Mpac.

– FREYR fortsetter å utvikle Norges første litium-ion-battericellefabrikk i industriell skala med en produksjonslinje tilpasset våre egne spesifikasjoner. Pilotfabrikken vil bli brukt til å optimalisere og industrialisere 24Ms teknologi for å produsere rene, kostnadseffektive batteriløsninger med høy energitetthet basert på fornybar energi. Vi ser frem til å etablere et langsiktig partnerskap med Mpac Lambert gjennom pilotfabrikken og potensielt senere bygging av gigafabrikker, sier Tom Einar Jensen, konsernsjef i FREYR.

FREYR planlegger å utvikle opptil 35 GWh årlig kapasitet med battericelleproduksjon i Norge og ytterligere 8 GWh gjennom joint ventures i Norge og/eller i Norden innen 2025 og posisjonere seg som en av Europas største battericelleleverandører. Fem av produksjonsanleggene skal ligge i Mo industripark, og vil utnytte Norges høyt kvalifiserte arbeidsstyrke og gode tilgang på lavkost, fornybar energi fra vann og vind. FREYR skal levere rene, trygge, konkurranseledende battericeller med høy energitetthet til de raskt voksende globale markedene for elektriske kjøretøyer, energilagringssystemer og marine applikasjoner. FREYR støtter klyngebaserte FoU-initiativ og utvikling av et internasjonalt økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter for å bidra til utvidelsen av batteriverdikjeden i vår region. For mer informasjon, gå til www.freyrbattery.com.

Forward-looking Statements
The information in this press release includes “forward-looking statements” within the meaning of Section 27A of the Securities Act and Section 21E of the Securities Exchange Act of 1934, as amended. All statements, other than statements of present or historical fact included in this press release, including, without limitation, regarding the development, timeline, capacity and other usefulness of FREYR’s CQP and planned Gigafactories, the success of the Mpac casting and unit cell assembly equipment package in the CQP or other future plants, the development and commercialization of 24M SemiSolid technology, FREYR’s manufacturing capacity relative to other market participants, and the development of customer and supplier relationships are forward-looking statements.

These forward-looking statements involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results. Most of these factors are outside FREYR’s control and are difficult to predict. Factors that may cause such differences include, but are not limited to the following: (i) FREYR faces significant barriers in its attempts to scale and commercialize the SemiSolid lithium-ion battery platform cell technology and related manufacturing processes, which may not be successful, (ii) FREYR may encounter substantial delays in the development, manufacture, regulatory approval, and launch of FREYR’s battery cells and building out of the CQP or other planned plants, which could prevent FREYR from commercializing products on a timely basis, if at all, (iii) FREYR’s licensing strategy relies heavily on 24M’s process and technology, and any disagreements with 24M may impede FREYR’s ability to maximize the benefits of its licensing strategy, and (iv) FREYR may not be able to engage target customers successfully and convert such contacts into meaningful orders in the future. FREYR cautions that the foregoing list of factors is not exclusive. Additional information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in FREYR’s Registration Statement on Form S-4 filed with the Securities and Exchange Commission on March 26, 2021, as amended, and available on the SEC’s website at www.sec.gov.

Except as otherwise required by applicable law, FREYR disclaims any duty to update any forward-looking statements, all of which are expressly qualified by the statements in this section, to reflect events or circumstances after the date of this press release. Should underlying assumptions prove incorrect, actual results and projections could different materially from those expressed in any forward-looking statements.

For mediespørsmål, vennligst kontakt:

Hilde Rønningsen, Director of Communications

hilde.ronningsen@freyrbattery.com