FREYR blir med i Fair Cobalt Alliance

New York, Oslo og Luxembourg, 23. november 2021: FREYR Battery (NYSE: FREY) (“FREYR”), en utvikler av ren, neste generasjons produksjon av battericeller, har blitt et medlem av Fair Cobalt Alliance (FCA) som et ledd i selskapets ambisjon om å bidra til utvikling av en bærekraftig global batteriindustri.

FCA er en allianse mellom kobolt alt produsenter og industrielle brukere som derigjennom forplikter seg til å bistå småskala og artisan gruvedrift i Den demokratiske republikken Kongo (DRC) til å forbedre sine miljø- og menneskerettighets standarder til internasjonalt nivå, og gjennom dette skape bærekraftige leveforhold i lokalsamfunnene. FCA jobber for sertifisering og forbedring av arbeidsforholdene ved gruveanleggene inklusive barns rettigheter.

- Vi er inne i en stor energiomstilling fra fossilt brensel til batteridrevet teknologi. Kobolt er en av de essensielle komponentene i batteriproduksjon, og vi jobber målrettet med bærekraftig forsyning av kobolt for å støtte vår produksjon av rene, rimelige battericeller med lavt karbonavtrykkplanet. Denne alliansen er en viktig arena for oss for å sikre at små, artisan gruver i Kongo over tid og med hjelp fra FCA implementerer internasjonale miljø- og arbeidsstandarder og muliggjør handel av deres kobolt på det internasjonale markedet, sier Tom Einar Jensen, administrerende direktør i FREYR.

- Vi ønsker FREYR velkommen til Fair Cobalt Alliance. De slutter seg til andre industriaktører som anerkjenne legitimiteten til kobolt fra ansvarlig artisanal gruvedrift og forplikter seg til å investere i tiltak for å gjøre disse gruvene tryggere, minimere miljøpåvirkningen og skape bedre arbeidsforhold for folk som jobber ved disse gruvene, sier FCAs administrerende direktør Dr. Assheton Carter.

Fra før av er Tesla medlem i FCA og Volvo en av de opprinnelige stiftelses sponsorene. I november 2021 annonserte FREYR og Glencore en kontrakt for forsyning av resirkulert og bærekraftig kobolt.

FREYR har forpliktet seg til å utvikle ansvarlige og bærekraftige forsyningskjeder for batterimaterialer. FREYRs Supplier Code of Conduct spesifiserer selskapets bærekrafts-forventninger til sine leverandører.

Om FREYR Battery

FREYR planlegger å utvikle opptil 43 GWh batterikapasitetskapasitet innen 2025 med en ambisjon om opptil 83 GWh i total kapasitet innen 2028 for å posisjonere selskapet som en av Europas største leverandører av battericeller. Fem av produksjonsanleggene skal ligge i Mo i Rana industrikompleks, og vil utnytte Norges høyt kvalifiserte arbeidsstyrke og gode tilgang på lavkost, fornybar energi fra vann og vind. FREYR skal levere rene, trygge, konkurranseledende battericeller med høy energitetthet til de raskt voksende globale markedene for elektriske kjøretøyer, energilagringssystemer og marineapplikasjoner. FREYR støtter klyngebaserte FoU-initiativ og utvikling av et internasjonalt økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter for å bidra til utvidelsen av batteriverdikjeden i vår region. For mer informasjon, gå til www.freyrbattery.com.

Om Fair Cobalt Alliance

Fair Cobalt Alliance (FCA) er en allianse, lansert i august 2020, som samler aktører fra hele forsyningskjeden av kobolt med det formål å ha fokus på forbedring av artisanal utvinning av kobolt (ASM) og gruveindustrien i DRC. Formålet er å bidra til å bygge en ansvarlig kobolt-gruvesektor i DRC. FCA mobiliserer ressurser fra medlemmene for å levere teknisk assistanse og gjøre investeringer i visjonen om en sertifisert, rettferdig og trygg koboltindustri i Kongo. For mer informasjon, besøk: https://www.faircobaltalliance.org/

For investorhenvendelser

Jeffrey Spittel

Vice President, Investor Relations

jeffrey.spittel@freyrbattery.com

Tel: (+1) 281-222-0161

For mediehenvendelser:

Katrin Berntsen

Vice President, Communication and Public Affairs

katrin.berntsen@freyrbattery.com

Tel: (+47) 9920 54 570

Helen Embleton

helen.embleton@faircobaltalliance.org

Tel: (+44) 7935 056408

Cautionary Statement Concerning Forward-Looking Statements

All statements, other than statements of present or historical fact included in this press release, including, without limitation, statements regarding FREYR's ability to utilize a sustainable supply of cobalt to support its production of clean, low-cost and low-carbon battery cells, the development of responsible and sustainable supply chains for battery materials, the move from fossil fuels to battery-powered technology, the development of a sustainable global battery industry and the development of responsible and fair supply of artisanal mined cobalt creating economic diversification and improving worker conditions are forward-looking and involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results.

Most of these factors are outside FREYR’s control and difficult to predict. Information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in FREYR’s Registration Statement on Form S-1 filed with the Securities and Exchange Commission (the "SEC") on August 9, 2021, as amended, in FREYR's quarterly report on Form 10-Q filed with the Securities and Exchange Commission on November 15, 2021, and in other SEC filings available on the SEC’s website at www.sec.gov.