FREYR og ITOCHU inngår avtale om leveranser av trygge, kostnadseffektive og miljøvennlige battericeller for å akselerere utrulling av fornybare energiløsninger

FREYR AS og ITOCHU Corporation har inngått en Memorandum of Understanding (MoU) for felles kommersialisering av fornybare energiløsninger og leveranser av sikre, kostnadseffektive og miljøvennlige litium-ion battericeller (LiB) produsert ved FREYRs anlegg som er under utvikling i Mo i Rana, Norge.

ITOCHU er et av Japans største selskaper med en omfattende portefølje som inkluderer salg og markedsføring av LiB-materialer, -produksjonsutstyr og -applikasjoner som energilagringssystemer (ESS) og programvare for energistyring og -tjenester basert på AI teknologi. FREYR er det første battericelleselskapet i Europa som signerer denne typen MoU med ITOCHU.

Under avtalen vil selskapene samarbeide om LiB-produksjon, ESS løsninger og andre relaterte forretningsmuligheter innenfor EØS sområdet. ITOUCU kan kjøpe battericeller fra FREYRs pilotanlegg mens de leverer nødvendige materialer og produksjonsutstyr til FREYR. Med forbehold om at visse kostnadsmål oppnås, kan ITOCHU kjøpe større volumer fra de modulære fast-track-anleggene som utvikles basert på teknologi fra 24M, mens FREYR kan kjøpe materialer og produksjonsutstyr fra ITOCHU for å støtte anleggene som vil produsere battericeller med 100% fornybar billig energi.

-FREYR er svært godt fornøyd med å få ITOCHU som batterikunde og mulig leverandør av materialer og produksjonsutstyr. ITOCHUs portefølje av LiB-produkter og tjenester, inkludert selskapets ledende programvare og AI-løsninger for innenlandske ESS-systemer, er av stor interesse for FREYR. Sikker, stabil energitilgang for sluttbrukere og et trygt brukermiljø er sentrale elementer i vårt produkttilbud. Med ITOCHU utvider vi vårt raskt voksende økosystem av verdensledende partnere, og vi øker hastigheten på vei mot vår ambisjon om å produsere verdens mest miljøvennlige og kostnadseffektive batterier, sier Tom Jensen, administrerende direktør i FREYR.

Avtalen kan utvides til å inkludere flere land utenfor EØS området. FREYR og ITOCHU vil også dele informasjon om utvikling av nye LIiB-teknologier og batteristyringsprogramvare.

-Som aksjonær i 24M er vi veldig glade for at 24Ms innovative halvfaste litium-ion batteriteknologi er valgt av FREYR i miljøvennlige Norge. Det er ingen tvil om at den globale trenden går i retning av avkarbonisering, og med fullskala implementering av elbiler og stasjonære batterier vil stabil tilførsel av sikre og resirkulerbare litium-ion batterier bli stadig viktigere. Vi er veldig stolte av å samarbeide med FREYR og ser frem til å støtte dem gjennom innkjøp av innovative halvfaste litium-ion batterier og leveranser av batterimaterialer og produksjonsutstyr. Vi vil fortsette å jobbe for etablering av et rent energisamfunn for å fremme bruken av batterier basert på 24M-teknologien over hele verden, sier Hiroaki Murase, direktør for Sustainable Energy Business Department i ITOCHU.

I juli i år hentet FREYR 130 millioner kroner i egenkapitalfinansiering før bygging av det første litium-ion bakteriecelleanlegget i Norge med sterk lokal og regional støtte. I oktober, kunngjorde FREYR en MoU med Siemens for industrielle leveranser av battericeller til marine og stasjonært segmenter og en avtale med Elkem for langsiktig leveranser av batterimaterialer. I november kunngjorde FREYR sin rammeavtale med 24M Technologies for inn-lisensiering av en fundamentalt forbedret produksjonsprosess og -plattform for litium-ion battericeller, et selskap der ITOCHU er en viktig investor. Flere andre partnerskap i hele verdikjeden er i ferd med å etableres og vil bli løpende kunngjort.

-FREYR har bygget et sterkt internasjonalt og voksende kjerneteam med omfattende kunnskap om battericeller og bred industriell erfaring. Vi utvikler systematisk vårt økosystem av partnere og kunder og formaliserer disse forholdene gjennom MoU’er for levering av materialer av høy kvalitet til LiB-celler, produksjonsutstyr, 100% fornybar energi, samtidig som vi har en aktiv dialog med partnere innen batteri- forskning og -utvikling, sier Ryuta Kawaguchi, CTO for FREYR.

Om ITOCHU Corporation

Historien til ITOCHU Corporation går tilbake til 1858 da selskapets grunnlegger Chubei Itoh startet handelsvirksomhet med lin. Siden den gang har ITOCHU utviklet seg og vokst i over 150 år. ITOCHU er et ledende sogo shosha (japansk handelsselskap) med omtrent 100 baser i 62 land, og driver med innenlandsk handel, import / eksport og utenlandsk handel med forskjellige produkter som tekstil, maskiner, metaller, mineraler, energi, kjemikalier, mat, generelle produkter, eiendom, informasjons- og kommunikasjons-teknologi og finans, samt investeringer i Japan og utlandet. For mer informasjon, gå til: www.itochu.com.

Om FREYR AS

FREYR er et norsk selskap som utvikler, finansierer, konstruerer og drifter anlegg for produksjon av miljøvennlige litium-ion battericeller og et nærliggende vindkraftanlegg i Mo i Rana, Nord-Norge. Selskapet skal bygge et pilotanlegg, et skalerbart og modulært 2-25 GWh fast-track anlegg og en 32 GWh gigafabrikk basert på beste tilgjengelige teknologi, verdensledende partnere og billig, fornybar vannkraft samtidig som det utvikler en 600 MW vindpark. FREYR vil levere trygge, grønne og kostnadseffektive battericeller med høy energitetthet til raskt voksende markeder for elektriske kjøretøyer, energilagring, marine- og luftfartsapplikasjoner, samt offshore-segmenter i Europa og globalt. FREYR støtter klyngebaserte FoU-tiltak og utvikling av et internasjonalt økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter for å drive utvidelsen av batterikjeden regionen. For mer info, gå til: freyrbattery.com

Kontakt i FREYR

Tom Einar Jensen,CEO                                                         tom.jensen@freyrbattery.com