FREYR og Sumisho Metalex styrker supply chain partnerskap for å akselerere ren batteriproduksjon i Norge

FREYR og Sumisho Metalex Corporation (SMX) har avtalt å styrke sitt langsiktige supply chain partnerskap og dra nytte av SMXs ledende posisjon som global leverandør av tjenester, materialer, komponenter og produksjonsutstyr for litium-ion battericeller (LiB) til støtte for utviklingen av FREYRs produksjonsanlegg i Mo i Rana, Norge.

Selskapene har undertegnet en serviceavtale der Tokyo-baserte SMX bistår FREYR med å identifisere og kvalifisere mulige japanske leverandører av battericelle-teknologi for å akselerere utviklingen av FREYRs fasiliteter for bærekraftig produksjon av lavkost battericeller med høy energitetthet basert på 100% fornybar kraftforsyning.

SMX har i tillegg inngått en separat avtale om å investere i FREYR gjennom å tilby sine tjenester og kompetanse under serviceavtalen mot oppgjør i FREYR aksjer gjennom et planlagt warrant-program.

-FREYR har allerede et etablert samarbeid med SMX som siden 2019 har støttet oss med å identifisere og kvalifisere potensielle asiatiske partnere innen battericelle-teknologi. Samarbeidet dekker også utveksling av verdifull markedsinnsikt samt vurderinger rundt supply chain for å posisjonere FREYR til å møte kundenes behov på en global skala. Vi utvider nå vårt langsiktige partnerskap med SMX for å levere på vår ambisjon som en ledende global leverandør av miljøvennlige battericeller, sier Tom Jensen, administrerende direktør i FREYR.

-Det er en glede for SMX å ha formaliserte avtaler for å styrke forretningspartnerskapet med FREYR. Den europeiske batteriindustrien vokser raskt, og SMX er i posisjon til å støtte FRYER i å bidra til et karbonnøytralt samfunn, sier Yoshimitsu Matsuda, president i Sumisho Metalex.

FREYR opplever sterk interesse for lavkost battericeller med høy energitetthet produsert med fornybar energi, lokale råvarer og toppmoderne battericelle-teknologi, -design og -produksjonsprosesser. SMX har et omfattende tilbud av batteriløsninger, inkludert et bredt spekter av batterimaterialer og produksjonsutstyr. Gjennom dette partnerskapet og samarbeidet med andre aktører som deler samme visjon, tar FREYR og SMX sikte på å akselerere den globale overgangen til nullutslipp.

-FREYR utvikler systematisk vårt økosystem av partnere og kunder og formaliserer avtaler for levering av høykvalitets batterimaterialer, produksjonsutstyr, ren fornybar energiforsyning, samt engasjerende partnere innen forskning og utvikling av batterier. Partnerskapet med SMX er et viktig skritt i retning av å nå våre ambisjoner, og en bekreftelse på kvaliteten som FREYR har som mål å levere med sine rene, kostnadseffektive battericeller med høy energitetthet, sier Ryuta Kawaguchi, CTO for FREYR.

Om FREYR AS

FREYR er et norsk selskap som utvikler, finansierer, konstruerer og drifter anlegg for produksjon av miljøvennlige litium-ion battericeller og et nærliggende vindkraftanlegg i Mo i Rana, Nord-Norge. Selskapet skal bygge et pilotanlegg, et skalerbart og modulært 2-25 GWh fast-track anlegg og en 32 GWh gigafabrikk basert på beste tilgjengelige teknologi, verdensledende partnere og billig, fornybar vannkraft samtidig som det utvikler en 600 MW vindpark. FREYR vil levere trygge, grønne og kostnadseffektive battericeller med høy energitetthet til raskt voksende markeder for elektriske kjøretøyer, energilagring, marine- og luftfartsapplikasjoner, samt offshore-segmenter i Europa og globalt. FREYR støtter klyngebaserte FoU-tiltak og utvikling av et internasjonalt økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter for å drive utvidelsen av batterikjeden regionen. For mer info, gå til: freyrbattery.com

Om Sumisho Metalex

Sumisho Metalex (SMX) ble grunnlagt i 1973 som et selskap for salg av ikke-jernholdig metall til hjemmemarkedet. Som et medlem av Sumitomo Corporation Group, har SMX Group i løpet av det halve århundret siden grunnleggelsen beveget seg utover ikke-jernholdig metall for å imøtekomme samfunnets behov, vendt SMXs oppmerksomhet globalt og utvidet SMXs virksomhet over hele verden og til mange forskjellige forretningssektorer som en verdiskapende løsningsleverandør.

I løpet av det neste halve århundret er SMXs mål å være en bransjeleder som holder seg et skritt foran globale endringer, og skaper nye forretningsmodeller som utnytter mulighetene innen IKT. For mer informasjon, gå til: http://www.metalex.co.jp/

Kontakt i FREYR

Tom Einar Jensen,CEO                                                    tom.jensen@freyrbattery.com
Steffen Føreid, CFO                                                         steffen.foreid@freyrbattery.com