FREYR signerer avtale med MAERSK

FREYR og MAERSK Norge AS har signert et Memorandum of Understanding (MoU) for optimalisering av FREYRs globale logistikk- og forsyningskjede og for å utforske mulighetene for et kommersielt samarbeid om bruk av miljøvennlige battericeller.

Ifølge avtalen vil MAERSK og FREYR arbeide for å identifisere synergier mellom selskapenes forretnings-aktiviteter. Dette inkluderer å optimalisere FREYRs inn- og utgående logistikk og forsyningskjede under utviklingen og senere drift av FREYRs battericelleanlegg i Nord-Norge med lett tilgang til en isfri dypvannshavn. Partene vil også utforske et potensielt kommersielt samarbeid om teknologi for bærekraftige batteriløsninger produsert på FREYRs litium-ion battericelle (LIB) produksjonsanlegg under utvikling i Mo i Rana, Norge.

-Effektiv logistikk og en bærekraftig forsyningskjede er nøkkelfaktorer for at FREYR skal levere på vår ambisjon om å produsere verdens mest kostnadseffektive og miljøvennlige battericeller med et betydelig redusert karbonavtrykk basert på 100% fornybar lavkostenergi. Vi ser frem til å samarbeide med en global markedsleder som MAERSK for å utvikle vårt logistikk- og forsyningskjedenettverk, og som en potensiell kunde for ytterligere å støtte sitt mål om å av-karbonisere flåten innen 2050 gjennom en rekke miljøvennlige løsninger som for tiden utforskes, sier Tom Einar Jensen, administrerende direktør i FREYR.

MAERSK er et ledende internasjonalt logistikkselskap og verdens største containerrederi, og flytter 12 millioner containere hvert år gjennom over 300 havner over hele verden. Selskapets nettverk inkluderer omfattende innenlandske lastebil-, jernbane- og lektertjenester. MAERSK utvikler også innovative forsyningskjedeløsninger, og kombinerer sitt globale nettverk og kompetanse med digitale innovasjoner for å tilby helhetlige, effektive logistikk- og forsyningskjedeløsninger til sine kunder.

-På MAERSK jobber vi med å bygge bærekraftige, integrerte forsyningskjeder som er med på å forme fremtiden for en rekke industrier. FREYR representerer en innovativ og skalerbar løsning for miljømessige og etisk ansvarlige battericeller. Under denne første avtalen har vi som mål å samarbeide med FREYR for å finne den mest konkurransedyktige og bærekraftige løsningen for ende-til-ende-logistikk langs batteriverdikjeden og fortsette å utforske hvordan batterier kan støtte fremtidig av-karbonisering av marine-, bil- og andre industrier, sier Marit Vårdal, administrerende direktør for Maersk i Norge.

FREYR opplever betydelig interesse fra forskjellige kunder for kostnadseffektive med høy energitetthet. I juli i år hentet FREYR 130 millioner kroner i egenkapitalfinansiering før bygging av det første litium-ion bakteriecelleanlegget i Norge med sterk lokal og regional støtte. Nylig kunngjorde FREYR en MoU med Siemens for industrielle leveranser av battericeller til marine og stasjonære segmenter, en MoU med Elkem for langsiktig forsyning av batterimaterialer, og en rammeavtale med 24M Technologies for inn-lisensiering av en fundamentalt forbedret litium-ion celle produksjonsprosess og -plattform. Flere andre partnerskap i hele verdikjeden er i ferd og vil bli kunngjort løpende.

Om Maersk

A.P.Moller - Maersk er et integrert containerlogistikkfirma som kobler og forenkler handel for å hjelpe våre kunder å vokse og trives. Med et dedikert team på over 80 000, som opererer i 130 land, går vi hele veien for å muliggjøre global handel for en voksende verden. For mer informasjon, besøk www.maersk.com

Om FREYR AS

FREYR er et norsk selskap som utvikler, finansierer, konstruerer og drifter anlegg for produksjon av miljøvennlige litium-ion battericeller og et nærliggende vindkraftanlegg i Mo i Rana, Nord-Norge. Selskapet skal bygge et pilotanlegg, et skalerbart og modulært 2-25 GWh fast-track anlegg og en 32 GWh gigafabrikk basert på beste tilgjengelige teknologi, verdensledende partnere og billig, fornybar vannkraft samtidig som det utvikler en 600 MW vindpark. FREYR vil levere trygge, grønne og kostnadseffektive battericeller med høy energitetthet til raskt voksende markeder for elektriske kjøretøyer, energilagring, marine- og luftfartsapplikasjoner, samt offshore-segmenter i Europa og globalt. FREYR støtter klyngebaserte FoU-tiltak og utvikling av et internasjonalt økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter for å drive utvidelsen av batterikjeden regionen. For mer info, gå til: freyrbattery.com