FREYR styrker ledelsen for gjennomføring av vekststrategi

FREYR er svært tilfreds med å kunngjøre utnevnelsen av tre nye medlemmer til selskapets lederteam som skal gjennomføre FREYRs vekststrategi, inkludert utvikling av over 40 GWh med produksjonskapasitet for rene battericeller innen 2025:

• Jan Arve Haugan, en veteran fra internasjonal energisektor og teknologidrevet virksomhet, er utnevnt til COO og vise-konsernsjef
  • Hege Marie Norheim, en erfaren profesjonell og leder innen interessent-relasjoner og bærekraft, er utnevnt til konserndirektør for HR, bærekraft og kommunikasjon
  • Konserndirektør for salg (ikke navngitt), en erfaren ekspert på utvikling og salg av løsninger for energilagring

-Vi tiltrekker oss erfarne mennesker og topptalenter til FREYR når vi nå utvikler oss til å bli en av Europas største leverandører av battericeller laget med fornybar energi. Jan Arve, Hege Marie og vår nye konserndirektør for salg har med seg betydelig erfaring, dokumentert gjennomføringsevne og dedikasjon til vår allerede sterke ledergruppe og voksende organisasjon, sier Tom Einar Jensen, konsernsjef i FREYR.

Jan Arve Haugan (født 1957) kommer til FREYR som COO og vise-konsernsjef med full virkning fra 1. mars. Han har en omfattende internasjonal industrikarriere som konsernsjef i Aker Energy AS i to år og som leder for Kværner ASA fra 2011 til 2018. Han har også hatt en rekke lederstillinger i Norsk Hydro fra 1991 til 2011, inkludert som administrerende direktør i Qatalum, et av verdens største aluminiumsanlegg bygget i en fase, lokalisert i Qatar. Jan Arve er for tiden engasjert som industrirådgiver til konsernsjefen i Aker Horizons AS.

Hege Marie Norheim (født 1967) slutter seg til FREYR som konserndirektør for HR, bærekraft og kommunikasjon med virkning fra senest 1. april 2021. Tidligere erfaring inkluderer 13 år i Norsk Hydro og Equinor, som direktør for bærekraft, og leder for kommunikasjon og Public Affairs, samt fra ulike roller innen forretningsutvikling. Før det var hun seniorrådgiver ved statsministerens kontor i Norge samt statssekretær for statsministeren og finansministeren i 2000-2001. Hege kommer til FREYR fra Spencer Stuart Executive Search and Advisory hvor hun de siste fem årene har støttet globale kunder med lederutvikling.

FREYR har ansatt en konserndirektør for salg (EVP Sales) med omfattende erfaring fra prosjektering, produktutvikling og drift, og som kommer fra stillingen VP Sales hos en global leverandør av løsninger for energilagring. Ytterligere informasjon vil bli gitt senere.

FREYR satser på utvikling skalerbar, modulær produksjonskapasitet for battericeller via en stegvis utvikling og partnerskapsbaserte strategier, inkludert inn-lisensiering av neste generasjons teknologier. FREYR har kunngjort flere avtaler som viser selskapets fremgang. I slutten av desember inngikk FREYR og 24M Technologies, Inc. en endelig lisens- og tjenesteavtale for bruk av 24M’s SemiSolid teknologiplattform for litium-ion-batteri-celle produksjon i FREYRs planlagte anlegg i Mo i Rana. FREYR har også inngått innledende avtaler for langsiktig levering av batterimaterialer og produksjonsutstyr og for industriell skala av inntak av battericeller i marine og stasjonære segmenter, og selskapet fortsetter å utvikle partnerskap over hele verdikjeden.

-Vi opplever stor interesse for våre planer for produksjon av battericeller. FREYR-teamet er virkelig dedikerte til å levere på våre ambisjoner og bidra til avkarbonisering av energi- og transportsektoren, sier Torstein Dale Sjøtveit, FREYR’s arbeidende styreleder og grunnlegger.

FREYR’s ledelse vil etter ansettelsene bestå av:

Tom Einar Jensen, Chief Executive Officer
Jan Arve Haugan, Chief Operating Officer and Deputy CEO
Peter Matrai, Senior Adviser
Ryuta Kawaguchi, Chief Technical Officer
Einar Kilde, EVP Projects
Tove Nilsen Ljungquist, EVP Operations
Hege Marie Norheim, EVP Human Resources, Sustainability and Communication
Ikke navngitt, EVP Sales
Steffen Føreid, Chief Financial Officer
Are Brautaset, Chief Legal Officer

Om FREYR AS

FREYR planlegger å utvikle over 40 GWh produksjonskapasitet for battericeller innen 2025 for å posisjonere seg som en av Europas største celleleverandører. Prosjekt ligger i Mo i Rana industrikompleks i Nord-Norge, og utnytter Norges høyt kvalifiserte arbeidsstyrke og god tilgang på lavkost, fornybar energi fra vann og vind i et friskt, klart og energisk miljø. FREYR skal levere rene, trygge, konkurranseledende battericeller med høy energitetthet til de raskt voksende globale markedene for elektriske kjøretøyer, energilagring og marine- og luftfarts applikasjoner. FREYR er forpliktet til å støtte klyngebaserte FoU-initiativ og utvikling av et internasjonalt økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter for å støtte utvidelsen av batteri-verdikjeden i vår region. For mer informasjon, gå til www.freyrbattery.com.

Kontakt i FREYR
Tom Einar Jensen, CEO                                                        tom.jensen@freyrbattery.com

Hilde Rønningsen, Director of Communications                   hilde.ronningsen@freyrbattery.com