FREYR styrker teamet for å optimalisere batteriproduksjon

FREYR har ansatt Koray Abatay med ansvar for å optimalisere produksjonen ved Norges første battericellefabrikk som vil kunne forsyne opp mot 600.000 EL-biler årlig.

Bred erfaring fra EL-bilprosjekter

-FREYR styrker med dette vårt team for å utvikle og produsere verdens beste battericeller i Norges første battericellefabrikk, lokalisert i Mo i Rana, forteller administrerende direktør i FREYR, Tom Einar Jensen.

- Vi har tidligere i år ansatt Ryuta Kawaguchi som teknologidirektør, nå tar vi et nytt steg med Koray Abatay som senior produksjonsingeniør på teamet. FREYR er også inne i avsluttende forhandlinger med flere internasjonale kapasiteter knyttet til battericelleproduksjon som vil komplettere den betydelige erfaringen fra prosessindustri og prosjektutvikling vi allerede har i FREYR-teamet, sier Jensen.

Abatay har 10 års erfaring fra bilindustrien med spesialisering innen batteriproduksjon. Inntil nylig jobbet han som produksjons-teknisk prosjektleder for Dysons EL-bilsatsning i Stor-Britannia. Her ledet han utviklingen av produksjonsprosessen for batteriene og industrialiseringen mot kommersialisering. Før Dyson jobbet han som prosjektleder i Sverige med ansvar for blant annet produksjonsprosessen i tidlig fase av utviklingen av Volvo Car Group’s el-biler "Polestar 2" og "Volvo XC40 Recharge".

-Jeg er lidenskapelig opptatt av nyskapende selskaper med et klart formål. Derfor ble jeg også umiddelbart motivert av FREYRs satsing som vil bidra til å takle klimakrisen gjennom bruk av ren fornybar energi til battericelleproduksjon og samtidig være med å skape et nytt nordisk industrieventyr. Jeg gleder meg til være med på og å ta dette viktige prosjektet videre som en del av FREYR-teamet, sier Koray Abatay.

-Jeg jobbet med Abatay i Dysons EL-bilprosjekt og kjenner hans omfattende kompetanse på produksjonsmiljø og løsningsorienterte tilnærming, forteller FREYRs teknologidirektør, Ryuta Kawaguchi. Teknologidirektøren kom til FREYR i vinter med nærmere 20 års erfaring fra battericelleproduksjon og bilproduksjon hos bl.a. Nissan og Toyota, i tillegg til Dyson.

-Ryuta er ekspert på selve battericellene, mens Koray’s kompetanse ligger på produksjonslinjen og utstyret. Vi utvider stadig den kompletterende kompetansen vi trenger for lønnsom, effektiv og miljøvennlig produksjon av battericeller og vil starte bygging av vår første fabrikk i løpet av andre kvartal 2021, legger Tom Einar Jensen til.

FREYR skal bygge en 32+2 GWh battericellefabrikk, en såkalt gigafabrikk, i Mo i Rana. Den vil bli en av de største i Europa og skal produsere litium-ion battericeller (LIB), med en forretningsmodell basert på partnerskap med den til enhver tid beste tilgjengelige teknologien. FREYR fortsetter i disse tider med å utvide verdikjeden sin og etablere flere formelle relasjoner knyttet til teknologi, innsatsfaktorer, utstyr, produksjonssystemer og batterikunder. I tillegg arbeider FREYR med å skape et økosystem av vitenskapelige, kommersielle og finansielle aktører for å utvikle nye markeder og for å møte den økte globale etterspørselen etter battericeller - produsert i Norge og den nordiske regionen - på en lønnsom, ansvarlig og bærekraftig måte.

Om FREYR

FREYR er et norsk selskap som planlegger en kombinert 32+2 GWh litiumbasert batterifabrikk og en 600 MW vindmøllepark i kommunene Rana og Nesna i Nordland. Selskapet vil levere produkter til det hurtigvoksende markedet for elektriske kjøretøy i Europa, samt utvikle ytterligere markeder innenfor segmentene sjøfart, lagring, flyindustri og offshore gjennom klyngebaserte FOU-initiativ sammen med ledende norske og europeiske institusjoner og bedrifter.

Kontaktinformasjon FREYR AS:

Tom Einar Jensen, Chief Executive Officer, tom.jensen@FREYRbattery.com