FREYR styrker teamet som utvikler Norges første LiB-batteriproduksjonsanlegg

FREYR har ansatt Kenneth Yan som VP of Operations og Eirik Børsheim som produktsjef for å styrke teamet som bygger Norges første LiB-batteriproduksjonsanlegg. Begge begynner senere i år og vil bidra til å akselerere utviklingen av FREYRs gigafabrikk i Mo i Rana, Norge.

-Vår forretningsmodell og strategi kombinert med vårt stadig voksende team av eksperter fra industrien og de komparative fordelene med Norge gjør at vi tiltrekker oss noen av de beste talentene i batteribransjen, sier administrerende direktør Tom Einar Jensen.

Den nye VP of Operations, Kenneth Yan, har de siste to årene vært administrerende direktør for Cham Battery i Kina med to battericellefabrikker og ett batteripakkeanlegg med mer enn 800 ansatte. Han har i tillegg mer enn 20 års internasjonal erfaring fra selskaper som Inventus Power, TWS Technology America inc, Shanghai Champion & Science Co, A123 Systems, GKN Group og Delphi Corp.

Eirik Børsheim var tidligere sjefsingeniør for eMarine-segmentet i Leclanche SA og har hatt ulike stillinger relatert til energilagring i Siemens, knyttet til litium-ion-batterier og energilagringsprodukter som BlueValt ES, samt innen marine og offshore løsninger.

-Vi er veldig glade for at ytterligere to kapasiteter innen bransjen blir med i FREYR-teamet. Kenneth vil være et sentralt medlem i den kontinuerlig voksende FREYR-familien og lede driften av våre anlegg i Mo i Rana, og Eirik gir oss kompetanse og kapasitet i å etablere kundeforhold med spesielt fokus på energilagring og marine segmenter, sa Tom Einar Jensen.

I juli i år hentet FREYR 130 millioner kroner med egenkapitalfinansiering i forkant av byggingen av det første litium-ion battericellefabrikken (LiB) i Norge med sterk lokal og regional støtte.

FREYR skal bygge en 32+2 GWh battericellefabrikk, en såkalt gigafabrikk, i Mo i Rana. Den vil bli en av de største i Europa og skal produsere litium-ion battericeller (LIB), med en forretningsmodell basert på partnerskap med den til enhver tid beste tilgjengelige teknologien. FREYR fortsetter i disse tider med å utvide verdikjeden sin og etablere flere formelle relasjoner knyttet til teknologi, innsatsfaktorer, utstyr, produksjonssystemer og batterikunder. I tillegg arbeider FREYR med å skape et økosystem av vitenskapelige, kommersielle og finansielle aktører for å utvikle nye markeder og for å møte den økte globale etterspørselen etter battericeller - produsert i Norge og den nordiske regionen - på en lønnsom, ansvarlig og bærekraftig måte.

Tom Einar Jensen, Chief Executive Officer, tom.jensen@FREYRbattery.com

Hilde Rønningsen, Director of Communications, hilde.ronningsen@FREYRbattery.com

FREYR er et norsk selskap som planlegger en kombinert 32+2 GWh litiumbasert batterifabrikk og en 600 MW vindmøllepark i kommunene Rana og Nesna i Nordland. Selskapet vil levere produkter til det hurtigvoksende markedet for elektriske kjøretøy i Europa, samt utvikle ytterligere markeder innenfor segmentene sjøfart, lagring, flyindustri og offshore gjennom klyngebaserte FOU-initiativ sammen med ledende norske og europeiske institusjoner og bedrifter.