FREYR velger 24M som teknologipartner for masseproduksjon av konkurransedyktige, miljøvennlige og trygge battericeller

FREYR AS og USA-baserte 24M Technologies Inc. har inngått en rammeavtale for lisensiering av 24M sin produksjonsprosess og teknologiplattform for litium-ion battericeller. FREYR planlegger å utvikle, eie og drifte flere produksjonsanlegg for litium-ion battericeller (LiB) i Mo i Rana basert på 24M’s proprietære såkalte halvfast (SemiSolid™) elektrodeplattform. Teknologien åpner for særdeles plasseffektive, rimelige og modulære produksjonsprosesser og er et viktig grunnlag for at FREYR skal kunne levere verdens mest kostnadseffektive, miljøvennlige og trygge battericeller.

-FREYR er svært tilfreds med å offentliggjøre sitt første valg av teknologipartner på battericelleteknologi. 24M’s teknologiplattform representerer et grunnleggende redesign av tradisjonell LiB celleteknologi. Vår prosess med 24M har til nå stadfestet en teknologi som kan dokumentere en betydelig økning av energitettheten, samtidig som investeringene og driftskostnadene reduseres betraktelig sammenlignet med tradisjonelle LiB-løsninger på markedet i dag, sier Tom Jensen, administrerende direktør i FREYR.

24M’s produksjonsprosess bruker tradisjonelle litium-ion-materialer. Den åpner for over 50% reduksjon av investeringene sammenlignet med konvensjonelle teknologier sammen med betydelig lavere driftskostnader. Elektrodeplattformen gir mer aktivt materiale per volumenhet og høyere tetthet, til en betydelig lavere kostnad via en enklere, mer pålitelig og sikrere produksjonsprosess sammenlignet med dagens løsninger. I tråd med avtalen, planlegger FREYR å starte installasjon og drift av flere battericellefabrikker med gigawatt-timers kapasitet i Norge fra 2022 og fremover. FREYR er i ferd med å bestille utstyr til en første storskala pilotlinje og har som mål å starte installasjon av Norges første LiB-anlegg i andre halvdel av 2021.

Rammeavtalen følger en initiell avtale inngått mellom FREYR og 24M tidligere i år. Selskapene er i ferd med å ferdigstille de endelige lisens- og serviceavtalene. FREYR vil betale lisensavgifter både før og under produksjon i bytte mot rett til ubegrenset fabrikasjon og salg av battericeller basert på 24M’s teknologi.

-24M støtter utviklingen av kostnadsoptimaliserte, applikasjonsspesifikke battericelledesign for alle FREYRs markeder. Vår bruk av tykkere halvfaste elektroder reduserer materialforbruk og kapitalinvesteringer betydelig sammenlignet med standard battericelle-design, i tillegg til å gi robust stresstoleranse, lang levetid, 100% sporbarhet og unike resirkuleringsegenskaper. Vi ser frem til å være med på å drive FREYRs vekstreise med vår ledende teknologi, sier Naoki Ota, konsernsjef i 24M Technologies Inc.

-FREYR opplever stor interesse fra forskjellige kunder for kostnadseffektive batterier med høy energitetthet. Med 24M-teknologien kan vi levere markedsledende løsninger til de raskest voksende etterspørselssegmentene for batterier globalt. I tillegg kompletterer vi nå FREYRs verdikjede, basert på 100% fornybar energi og lokale materialer over tid, med topp moderne battericelleteknologi, design og produksjonsprosesser, støttet av et meget erfarent battericelle -og prosjektutviklingsteam, sier Tom Jensen, administrerende direktør i FREYR

I juli i år hentet FREYR 130 millioner kroner i egenkapitalfinansiering før bygging av det første litium-ion bakteriecelleanlegget i Norge med sterk lokal og regional støtte. 15. oktober i år signerte FREYR et MoU med Siemens om levering av battericeller til applikasjoner for marine- og energilagringssystemer. Senere samme måned inngikk FREYR en avtale med Elkem Carbon AS for langvarig forsyning av batterimaterialer. Ytterligere partnerskap innen hele FREYRs verdikjede er i ferd med å bli etablert, og vil bli offentliggjort løpende.

Kontakt i FREYR:

Tom Einar Jensen, Chief Executive Officer                                tom.jensen@freyrbattery.com
Steffen Føreid, Chief Financial Officer                                       steffen.foreid@freyrbattery.com
Hilde Rønningsen, Director of Communications                         hilde.ronningsen@freyrbattery.com

Kontakt i 24M Technologies

Pang Tan, VP of Business Development                                   info@24-m.com

Om 24M Technologies Inc.

24M møter verdens behov for rimelig energilagring ved å muliggjøre en ny, mer kostnadseffektiv løsning - SemiSolid ™ litiumion-teknologi. Ved å gjenoppfinne designet av battericellen så vel som produksjonsmetoden, løser 24M den kritiske, tiår-gamle utfordringen knyttet til verdens foretrukne energilagringskjemi: å redusere de høye kostnadene mens den forbedrer sikkerhet, pålitelighet og ytelse. 24M ble grunnlagt og ledet av noen av batteriindustriens fremste oppfinnere, forskere og gründere, og har hovedkontor i Cambridge, Massachusetts. For mer informasjon, besøk www.24-m.com.

Om FREYR

FREYR er et norsk selskap som utvikler, finansierer, konstruerer og drifter anlegg for produksjon av miljøvennlige litium-ion battericeller i Mo i Rana, Nord-Norge. Selskapet skal bygge et pilotanlegg, et skalerbart og modulært 2-25 GWh fast-track anlegg og en 32 GWh giga-fabrikk basert på beste tilgjengelige teknologi, verdensledende partnere og billig, fornybar vann- og vindkraft. FREYR vil levere trygge, grønne og kostnadseffektive battericeller med høy tetthet til raskt voksende markeder for elektriske kjøretøyer, energilagring, marine- og luftfartsapplikasjoner, samt offshore-segmenter i Europa og globalt. FREYR støtter klyngebaserte FoU-tiltak og utvikling av et økosystem av vitenskapelige, kommersielle og økonomiske interessenter i Norge, Europa og USA for å drive utvidelsen av batterikjeden regionen. For mer info, gå til: freyrbattery.com