Honeywell og FREYR går sammen om utvikling av neste generasjons energilagringssystemer

Houston, TX. og Oslo, NORW., 19. januar 2021 - Honeywell (NASDAQ: HON) og FREYR Battery (NYSE: FREY) offentliggjorde i dag signeringen av en avtale der FREYR vil søke å dra nytte av Honeywells ledende teknologiprodukter, inkludert integrert automatisering, feltinstrumentering og sikkerhet i sin produksjon.  Som et ledd i samarbeidet vil Honeywell kjøpe 19 GWh battericeller produsert av FREYR i perioden 2023 til 2030 for bruk i deres energilagringssystemer.

Under avtalen planlegger Honeywell og FREYR å levere neste generasjons smarte energilagringssystemer (ESS) til et bredt spekter av kommersielle og industrielle kunder. FREYR planlegger å dra nytte av Honeywells brede ekspertise innen automatisering og programvare, inkludert automasjonssystemer, kvalitetssikring og -kontroll samt selskapets industrielle programvareløsninger, der mulig, for å etablere industriell produksjonskapasitet av battericeller i Europa og USA.

Battericellene produsert som et ledd i dette samarbeidet kan brukes av sluttbrukere av energi eller kunder innen kraftsektoren og samlokaliseres med store anlegg for produksjon av sol- og vindkraft.

- Batterier vil spille en avgjørende rolle når samfunnet går over til ren kraftproduksjon. Honeywell er en ideell partner med et team, teknologi og industriell ekspertise i verdensklasse. Vår felles forpliktelse om avkarbonisering av globale energisystemer gir et godt fundament for vårt samarbeid. Dagens kunngjøring er en viktig milepæl på vei mot en mulig investeringsbeslutning for vår første gigafabrikk i Mo i Rana i første halvår 2022, sier Tom Jensen, administrerende direktør i FREYR.

Batteribaserte systemer for energilagring er avgjørende for avkarbonisering av globale kraftsystemer. Ifølge en fersk forskningsrapport fra Stanford Universitet, kan det amerikanske kraftnettet være 100% basert på fornybar energi innen 2050. Denne nye elektrisitets-miksen vil i stor grad være avhengig av sol-, vind- og vannkraft sammen med ulike typer energilagring. Ifølge studien vil batteribaserte løsninger føre an i denne utviklingen og kunne nå en totalt installert kapasitet på 15 700 GWh i USA innen 2050.

- Introduksjon av av-karboniserte lagringsløsninger i stor skala på tvers av flere geografiske markeder, er avgjørende for vårt bærekraftarbeid og vil bidra til å gjøre fornybar energi tilgjengelig og effektiv. Dette samarbeidet vil koble FREYRs neste-generasjons batteriløsninger med Honeywells 20 år med kunnskap fra litium-ion batteriindustrien samt våre etablerte markeder og kunder, sier Ujjwal Kumar, president og administrerende direktør i Honeywell Process Solutions.

Honeywell har forpliktet seg til å oppnå karbonnøytralitet i sine operasjoner og fabrikker innen 2035. Honeywells samarbeid med FREYR bygger på selskapets erfaring med betydelig reduksjon av drivhusgass-intensiteten i egen virksomhet, samt flere tiår med innovasjon for å hjelpe kundene å nå sine miljømål. Omtrent halvparten av Honeywells investeringer i forskning og utvikling knyttet til introduksjon av nye løsninger er rettet mot produkter som forbedrer kundenes bærekraftresultater.

FREYR Batterys ambisjon er å tilby rene batteriløsninger i industriell skala for å redusere globale utslipp. New York Stock Exchange-noterte FREYR har som misjon å akselerere avkarboniseringen av verdens energi- og transportsystemer. FREYR er i gang med byggingen av den første av sine planlagte fabrikker i Mo i Rana og har annonserte planer for mulig utvikling av industriell battericelleproduksjon i Vaasa, Finland og USA. FREYR planlegger å ha opptil 43 GWh battericellekapasitet i 2025 og opptil 83 GWh i årlig kapasitet i 2028. For å lære mer om FREYR, vennligst besøk www.freyrbattery.com

Om Honeywell

Honeywell (www.honeywell.com) er et Fortune 100-teknologiselskap som leverer bransjespesifikke løsninger som inkluderer romfartsprodukter og -tjenester; kontrollteknologier for bygninger og industri; og ytelsesmaterialer globalt. Våre teknologier hjelper fly, bygninger, produksjonsanlegg, forsyningskjeder og arbeidere med å bli mer tilkoblet for å gjøre verden smartere, tryggere og mer bærekraftig. For flere nyheter og informasjon om Honeywell, vennligst besøk www.honeywell.com/newsroom.

Investorkontakt:

FREYR Battery: Jeffrey Spittel

(+1) 281 222 0161

Honeywell: Sean Meakim

Sean.Meakim@Honeywell.com

Mediekontakt:

FREYR Battery:  Katrin Berntsen

katrin.berntsen@freyrbattery.com

(+47) 920 54 570

Honeywell: Blake Herbert

Blake.Herbert@Honeywell.com

All statements, other than statements of present or historical fact included in this press release, including, without limitation, statements regarding FREYR’s ability to leverage Honeywell’s technology offerings, including integrated automation, field instrumentation and security integration solutions in their manufacturing process; the parties’ entry into any definitive agreement in relation to the teaming agreement; the parties' ability to provide smart energy storage solutions to address the needs of a wide range of commercial and industrial customers; the next-generation battery cells’ “behind-the-meter” industrial applications or ability to be delivered to “front-of-the-meter” customers and co-located with large solar and wind power generation sites; FREYR’s ability to leverage Honeywell’s broad automation and software expertise including automation systems, quality assurance and controls, and industrial software to provide manufacturing capacity at scale in Europe and the U.S.; BESS technology development’s role in the decarbonization of global power systems and clean power generation; decarbonized storage solutions’ role in making renewable energy accessible and efficient; the parties’ ability to pair FREYR’s next-generation battery solutions with Honeywell’s 20 years of lithium-ion battery industry know-how and established routes to markets and customers; Honeywell’s commitment to achieving carbon neutrality in its operations and facilities by 2035; and Honeywell’s products that are aimed at improving environmental and social outcomes for customers are forward-looking and involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results.

Most of these factors are outside FREYR’s control and difficult to predict. Information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in FREYR’s Registration Statement on Form S-1 filed with the Securities and Exchange Commission (the "SEC") on August 9, 2021, as amended, and in other SEC filings available on the SEC’s website at www.sec.gov.