Skattetallene for Freyr Battery’s utvikling i Norge er klare

Kunnskapsparken Bodø (KPB) har på oppdrag av Freyr utarbeidet en skatte- og sysselsettingsanalyse av FREYR Batterys fabrikkutbygginger i Mo i Rana, der over 4 milliarder er blitt investert i to fabrikker: pilotfabrikken og Giga Arctic. KPB har som eneste analyseselskap i Norge fått tilgang til alle fakturaer i forbindelse med utviklingen og anleggsarbeidet.

Totale skatteeffekter tilsvarer 883 millioner kroner

Over 70 leverandører har deltatt i arbeidet med fabrikkutbyggingene, hvorav over 50 er norske: nå er tallene for skatte- og arbeidsgiveravgift, også for leverandørenes bidrag i Norge klart.

Gjennomgangen fra KPB viser at de norske leverandørene har betalt inn nært 537 millioner i skatte- og arbeidsgiveravgift som følge av sitt arbeid ved Freyrs fabrikkutbygginger i Mo i Rana, i tillegg kommer Freyr-ansattes innbetalinger av skatte- og arbeidsgiveravgift som utgjør 347 millioner kroner ved utgangen av 2023. Totalt 883 millioner kroner til stat og kommune som følge av Freyrs aktiviteter i Norge.

Selskapet Freyr Battery har siden etableringen i 2018, mottatt nært 200 millioner kroner i utviklingsstøtte fra staten, via tidligere tildelinger fra Innovasjon Norge og Enova. I tillegg har selskapet tiltrukket seg rundt 10,5 milliarder fra hovedsakelig amerikanske investorer. Dette har så langt utløst ringvirkninger i Norge tilsvarende 2522 årsverk, viser KPBs skatte- og sysselsettingsanalyse.

«Tallene viser hvor stor positiv samfunnseffekt private investeringer har for økonomien i stat og kommune. Freyrs investering gir allerede i byggefasen betydelige skatteinntekter i Norge. Det viser hvor riktig det er å realisere bygging av grønn industri og at det ligger en betydelig gevinst for samfunnet. Det oppstår en vinn-vinn situasjon der samfunnet vinner inntekter og miljøet vinner gjennom reduserte utslipp», uttaler direktør i KPB, Erlend Bullvåg.

Et betydelig industriprosjekt i fastlands-Norge med høy kompleksitet

Utgifter på Giga Arctic er satt til et minimum for 2024 og bygget er nå sikret for vær og vind.
På pilotfabrikken i Mo i Rana jobber det i dag over 100 mennesker med igangkjøringen mot fullautomatisk battericelleproduksjon.

Freyrs anleggsperiode for fabrikkene i Mo i Rana startet i juli i 2021 med pilotfabrikken. Giga Arctic, påbegynt i 2022, er beregnet til å kunne bli en av Norges største fastlandsinvesteringer i moderne tid. KPB har analysert hele anleggsperioden for Freyr Batterys fabrikkutvikling i Mo i Rana.

«Dette er et av de største private byggeprosjekter på fastlandet, også målt i norske leveranser», sier Bullvåg. «Den høye norske andelen gjør at det legges svært mye igjen i lokalsamfunnene i form av skatteinntekter, og de vil bli mye mer hvis utbyggingen fortsetter».

«Vi har prioritert å bruke lokale og norske leverandører der det var mulig, men har også hentet kompetanse fra hele verden», forteller prosjektdirektør for byggingen i Freyr Battery, Olav Johnsen.

«Både prosjekteringsperioden og store deler av gjennomføringsperioden av konstruksjonen pågikk under pandemien - likevel holdt vi fremdriften. Pilotfabrikken bygde vi inni et eksisterende bygg, noe som var krevende med tanke på HMS, med installasjon av store stål konstruksjoner og tekniske installasjoner innenfor begrensete områder. På Giga Arctic er det gjennomført rundt 45.000 løft i opptil 40 meters høyde. Anleggsaktiviteten har vært høy og derfor er det med stolthet jeg melder over 18 sammenhengende skadefrie måneder på anleggsplassen. Dette er ingen selvfølge da utbyggingen i Mo i Rana har hatt over 1100 personer fysisk på anleggsområdene til prosjektene», avslutter prosjektdirektør Johnsen.

Skatte- og sysselsettingsanalyse fra KPB:
Mai 2024: Skatteinntekter fra FREYRs - drift, kjøp av varer og tjenester i Norge

KPB har tidligere utført en analyse på vegne av Rana Utvikling, som viser blant annet mulige eksportinntekter for Norge ved etablering av Freyrs gigafabrikk: Ringvirkninger og andre samfunnseffekter - Etablering av GIGA Arctic og testfabrikk i Mo i Rana

Mediekontakt:

Hilde Rønningsen
Kommunikasjonsdirektør
Freyr Battery
e-post:
hilde.ronningsen@freyrbattery.com
Mobil: +47 453 97 184

Erlend Bullvåg
Administrerende direktør
KPB
e-post:
eb@kpb.no
Mobil: +47 906 49 591

Om Freyr Battery

FREYR Battery er en utvikler av ren, neste-generasjons battericelleproduksjonskapasitet. Selskapets oppgave er å intensivere avkarboniseringen av globale energi- og transportsystemer ved å produsere rene, kostnadseffektive batterier. FREYR søker å betjene primærmarkedene for energilagringssystemer («ESS») og kommersiell mobilitet, og selskapet opprettholder en ambisjon om å betjene markedet for elektriske passasjerbiler («EV»). FREYR driver sin pilotfabrikk, Customer Qualification Plant (“CQP”), for teknologiutvikling i Mo i Rana, Norge, og selskapet starter utviklingen av prosjektet for batteriproduksjon, Giga America, i Coweta County, Georgia, i USA. For å lære mer om FREYR gå til www.freyrbattery.com

Cautionary Statement Concerning Forward-Looking Statements

All statements, other than statements of present or historical fact included in this presentation, including, without limitation, FREYR Battery’s (“FREYR”) ability to achieve automated, functional, customer-testable battery sample cells in H1 2024; scaling the SemiSolid platform as a path to sustainable competitive differentiation; FREYR’S cost and capital efficiency; FREYR’s plan to expand on the battery value chain into high value adjacencies and cultivate partnerships across the cell production technology spectrum; FREYR’s efforts to accelerate the path to commercialization; the pursuit of five major project opportunities in accordance with the FREYR 2.0 growth strategy; potential inorganic growth opportunities and the ability to generate revenue in the near-term through possible acquisitions; approaching milestones at FREYR’s CQP; customer acceptance and validation of the 24M SemiSolid process and product technology; securing a conditional commitment from the U.S. Department of Energy (“DOE”) through the Title 17 application under the Loan Programs Office; the development, financing, construction, timeline, capacity, and other usefulness of FREYR’s CQP, Giga Arctic, Giga America, and other planned or future production facilities or Gigafactories; any potential project equity raise for the development of Giga America; any potential benefits of the U.S. Inflation Reduction Act; establishing and/or announcing a conventional technology agreement; FREYR’s ability to reduce spending; any potential benefits of redomiciling to the U.S.; the giga-scalability of the 24M platform; and the implementation and effectiveness of FREYR’s overall business, technology, capital-raising and liquidity strategies are forward-looking statements.

These forward-looking statements involve significant risks and uncertainties that could cause the actual results to differ materially from the expected results. Most of these factors are outside FREYR’s control and are difficult to predict. Additional information about factors that could materially affect FREYR is set forth under the “Risk Factors” section in (i) FREYR’s Registration Statement on Form S-3 filed with the Securities and Exchange Commission (the “SEC”) on September 1, 2022 and subsequent post-effective amendment thereto filed on January 5, 2024, (ii) FREYR Battery, Inc.’s Registration Statement on Form S-4 filed with the SEC on September 8, 2023 and subsequent amendments thereto filed on October 13, 2023, October 19, 2023 and October 31, 2023, (iii) FREYR’s annual report on Form 10-K filed with the SEC on February 27, 2023, and (iv) FREYR’s quarterly reports on Form 10-Q filed with the SEC on May 15, 2023 and August 10, 2023 and November 9, 2023 available on the SEC’s website at www.sec.gov. Except as otherwise required by applicable law, FREYR disclaims any duty to update any forward-looking statements, all of which are expressly qualified by the statements in this section, to reflect events or circumstances after the date of this presentation. Should underlying assumptions prove incorrect, actual results and projections could differ materially from those expressed in any forward-looking statements.

FREYR intends to use its website as a channel of distribution to disclose information which may be of interest or material to investors and to communicate with investors and the public. Such disclosures will be included on FREYR’s website in the ‘Investor Relations’ sections. FREYR also intends to use certain social media channels, including, but not limited to, Twitter and LinkedIn, as means of communicating with the public and investors about FREYR, its progress, products, and other matters. While not all the information that FREYR posts to its digital platforms may be deemed to be of a material nature, some information may be.  As a result, FREYR encourages investors and others interested to review the information that it posts and to monitor such portions of FREYR’s website and social media channels on a regular basis, in addition to following FREYR’s press releases, SEC filings, and public conference calls and webcasts. The contents of FREYR’s website and other social media channels shall not be deemed incorporated by reference in any filing under the Securities Act of 1933, as amended. FREYR Battery is a developer of clean, next-generation battery cell production capacity. The company’s mission is to accelerate the decarbonization of global energy and transportation systems by producing clean, cost-competitive batteries. FREYR seeks to serve the primary markets of energy storage systems (“ESS”) and commercial mobility, and the company maintains an ambition to serve the passenger electric vehicles market (“EV”). FREYR’s Customer Qualification Plant (“CQP”) for technology development is in service in Mo I Rana, Norway, and the company is commencing development of the Giga America battery manufacturing project in Coweta County, Georgia, in the U.S. To learn more about FREYR, please visit www.freyrbattery.com

Quick facts

Behovet for batterier er økende og bruksområdene mange: Batterier blir mer og mer sentralt for at elektrisitet skal kunne overta for fossile energikilder med tilhørende CO2 utslipp. Fornybar energi fra vind og sol, må kunne lagres slik at effekten kan flyttes til tidspunkt kraften trengs. Store batteripakker kan ha flere bruksområder enn lagring av fornybar energi, de kan brukes til: backup/sikkerhet ved utfall og kan bidra til å øke oppetiden i strømnettet, alternativ til ny- og re-investeringer i strømnettet, å redusere behovet for forsterkning eller ny-utbygging av linjer drevet frem av for eksempel elbil-lading og «ettmiddagstoppene» i husholdningene. Videre kan batterier fjerne flimmerproblematikk og andre spenningsforstyrrelser i strømnettet ved svært høye effektuttak, samt avhjelpe ved elektrifisering av cruiseskipstrafikk som krever ekstremt høye uttak over noen få måneder i for eksempel turistsesong. Det bygges nå ut flere såkalte BESS, Battery Energy Storage System i forbindelse med fornybar energi i Europa og Norden.
Tweet dette
Fakta om fabrikkutbyggingene i Mo i Rana: Over 2500 mennesker har vært involvert i prosjektene. I alt omfatter Freyrs oppsatte fabrikkbygg i Mo i Rana nå omlag 90.000 m2.
Tweet dette
Pilotfabrikken/CQP, 13.000 m2: Grunnarbeidet startet juli 2021, inne i en allerede eksisterende fabrikkbygning på 13.000 m2. Den høyteknologiske pilotfabrikken/CQP har full aktivitet og inneholder: - en industriell skala produksjonslinje med bruk av 24M semi-solid (halvfast) koboltfri Lithium Ferro Phosphate (LFP) battericelleteknologi, noe som gir et betydelig begrenset behov for tørking og redusert energiforbruk - et testsenter for livssyklustesting av battericeller - kvalitetslaboratorium for testing av råvarer og testing underveis i produksjonsprosessen av materiale. Støvfritt miljø og korrekt luftfuktighet er avgjørende for produksjonen, eksempelvis har prosessrommet «dry-room», en ventilasjon med avfuktningsaggregat for å styre 64'000 m3 luft per time til en temperatur på +23 med en luftfuktighet 0,5%.
Tweet dette
Giga Arctic, 77.000 m2 er oppført, planlagt for 146.000 m2: I juli 2022 påbegynte Freyr Giga Arctic, som ble planlagt for 8 produksjonslinjer og i tillegg en integrert fabrikk for pakking av batterimoduler. Giga Arctic har et grunnareal på 80.000 m2 og planlagt ved full utbygging å utgjøre totalt 146.000 m2 gulvflate fordelt over flere etasjer. I dag er første fase oppført og utgjør 77.000 m2. Ytterligere utbygging satt på vent.
Tweet dette
I dag er fase 1, øst- og nordbygget av Giga Arctic, på 77.000 kvm BTA, oppført med: - Snitthøyde: 27 meter - Byggvolum: 3,5 million kubikkmeter (tilsvarer et løp på Follobanen) - Fundamentert: 11.000 m3 betong - Armeringsjern: 2.000 tonn, produsert lokalt i Mo i Rana - Konstruksjonsstål: 15.000 tonn totalt, hvorav 8000 tonn for fase 1, øst og nord.
Tweet dette
Timelapse pilotfabrikk, montering stål konstruksjoner: https://www.youtube.com/watch?v=eXxzO9FkgY0
Tweet dette
Innsiden og battericelleproduksjons-prosess i pilotfabrikken i Mo i Rana: https://www.youtube.com/watch?v=H0CSvaZRjVI