Garantum tar storeslem i SRP Awards

For syvende år på rad er Garantum kåret til "Årets distributør" for strukturerte produkter av den europeiske organisasjonen SRP. For enkeltprodukter tar Garantum 9 av plassene på Topp 10-listen.

Markedet for strukturerte produkter fortsetter å vokse i Europa. I fjor var omsetningen på rundt 684 milliarder svenske kroner, en økning på fire prosent fra året før.

Utviklingen i markedet måles og analyseres av den uavhengige aktøren SRP (Structured Retail Products). De samler inn data og velger hvert år de beste selskapene og produktene på en galla hvor banker og finansselskaper fra 54 land konkurrerer om de prestisjetunge prisene.

9 av de 10 beste plassene på "Best Returns"-listen
I år tar Garantum storeslem. Selskapet ble kåret til «Årets distributør» i både Sverige og Norge. Vurderingen er en balanse mellom verdien av solgte produkter og avkastningen på de som har gått ut på dato.

I kategorien «Best avkastning», som rangerer selskapene basert på gjennomsnittlig avkastning for alle forfalte investeringer, tar Garantum også i år førstepremie. Ser vi på enkeltprodukter, inntar Garantum plassene 1–5 og 7–10 på den svenske topplisten, det vil si ni av de ti beste plassene.

– Det er vi selvfølgelig veldig stolte av. Fremfor alt siden tildelingen utelukkende er basert på avkastning. Priser er vi glad for, men avkastningen som kommer våre kunder til gode er det som betyr mest for oss, sier Garantum-sjef Anders Sandberg.

Alle Garantum sine ni produkter på topplisten var såkalte Autocalls. En Autocall gir en forhåndsbestemt avkastning basert på visse gitte barrierer i produktet, og har dermed forutsigbarhet og en innebygget risikobeskyttelse.

Riktig plassering til rett tid
Dette var 19. gang SRP delte ut disse prisene. Garantum har vunnet prisene "Beste distributør" de siste syv årene, og "Beste produkt" de siste seks årene.

– I en verden i stadig endring hvor svingningene er store, er det viktig å være lydhør og rask på foten. Vår strategi er å alltid starte fra null. Basert på en veletablert modell analyserer vi våre kunders behov og de unike forholdene som råder på markedet. Vi vrir og vender på alle deler for å kunne komme frem til de løsningene som er best akkurat nå. Riktig plassering til rett tid er vår filosofi og det vi alltid streber etter å tilby våre kunder, sier Anders Sandberg.

SRP har omtrent 30 millioner strukturerte produkter i databasen. Det ene av Garantum sine produkter som tok førstepremie hadde en avkastning på 58 prosent i perioden.

Jørn Kjørsvik, CEO & Partner, jorn.kjorsvik@garantum.no

Garantum er Nordens største arrangør av strukturerte produkter. Via en fintech-hub skreddersydd for individuelt tilpasset rådgivning tilbyr vi også private banking, utvalgte fond, skjønnsmessig forvaltning, aksjehandel, analyser og rådgivning lokalt nær kunden. www.garantum.no