Oppdaterte renteprognoser

Garantums makroøkonom, Knut Anton Mork, har i dag oppdatert selskapets prognoser for nøkkelrenter hos ESB, Federal Reserve og Norges Bank.

• Gitt styrken i både norsk og amerikansk økonomi er det ikke naturlig å vente noe snarlig rentekutt, sier Mork.
  • Selv om Fed kan tenkes å komme med sitt første kutt en gang til høsten, er det lite sannsynlig at Norges Bank følger etter før årsskiftet. Faktisk ser vi en viss mulighet for en ny hevning ved Norges Banks neste annonsering  20. juni. Ikke bare ser lønnsveksten ut til å bli høyere enn Norges Bank har sett for seg, samtidig som produktivitetsveksten er flat eller negativ; rapporten fra Norges Banks Regionale Nettverk indikerer også et betydelig sterkere innenlandsk etterspørselspress
  • Det som likevel får oss til å vente uendret rente på torsdag, er at krona ser ut til å ha stabilisert seg på et litt sterkere nivå.

Mork har også en advarsel om det amerikanske rentenivået til neste år:

• Vi må være klar over at Donald Trump har et sterkt ønske om å avskaffe Feds uavhengighet og politisere rentesettinga. Det gjør renteprognosene for 2025 og deretter veldig usikre. Risikoen er at Trump vil tvinge gjennom aggressive kutt, som vil gi god stimulans som første virkning, men så sette inflasjonen i gang igjen, sier Mork.

På europeisk side er heller ikke Mork veldig optimistisk om aggressiv videre kutting etter det som allerede har kommet.

• Euro-området har et problem med høy lønnsvekst kombinert med fallende produktivitet. Det går bare ikke opp, sier Mork

Prognosene er gitt av tabellen på neste side, som angir antall kutt, hver på 0,25 prosentpoeng

Oppdatert prognose Kommentar Tidligere prognose Kommentar
ESB
2024 1 Ett kutt til, trolig i sept, i tillegg til kuttet som kom i juni 3 Juni, sept., des.
2025 1 Høy lønnsvekst og negativ produktivitetsvekst hindrer flere kutt 1 Juni
2026 1 1
Lang sikt 3% 2,75%
Federal Reserve
2024 1 Sept., nov. eller des., avh. av data 1 Des.
2025 4 Enormt stor usikkerhet pga presidentvalget* 5
2026 1 Svært usikkert* 0
Lang sikt 4% Svært usikkert* 4%
Norges Bank
2024 0 Risiko for heving** 0
2025 3 4
2026 1 0
Lang sikt 3,5% 3,5%

Fotnoter:

*Prognosen antar at Fed beholder sin uavhengige stilling. Hvis Trump blir president, er imidlertid sannsynligheten høy for at denne vil svekkes eller forsvinne. I så fall vil rentenedgangen trolig bli akselerert, noe som trolig vil sende inflasjonen opp igjen i 2026 – 27. De langsiktige konsekvensene kan bli en mer ustabil økonomi.

** En overraskende sterk rapport fra Norges Banks Regionale Nettverk, kombinert med høy lønnsvekst og flat til fallende produktivitet peker i retning av et siste kutt i juni. Forholdsvis sterk krone gjør imidlertid dette mindre sannsynlig.

Eventuelle spørsmål rettes til Knut Anton Mork, tlf. 90774756.

Jørn Kjørsvik
CEO & Partner
jorn.kjorsvik@garantum.no

Garantum er Nordens største arrangør av strukturerte produkter. Via en fintechplattform skreddersydd for individuelt tilpasset rådgivning tilbyr vi også private banking, utvalgte fond, skjønnsmessig forvaltning, aksjehandel, analyser og rådgivning lokalt nær kunden. www.garantum.no