GE TJENER MER ENN 1,7 MILLIARDER DOLLAR PÅ OL I BEIJING

GE leverer avansert teknologligrunnlag til alle de 37 offisielle konkurransearenaene og prosjektene rundt Beijing;

NBC Universal dekker mer enn 3 600 timer OL i USA.

FAIRFIELD, CT OG BEIJING, KINA – 12. august 2008 – GE, en global OL-partner, annonserte i dag at de har overgått salgsmålene for OL i Beijing 2008, med 400 infrastrukturprosjekter i og rundt Beijing som vil generere 700 millioner dollar i inntekter. NBC Universal vil også oppnå en rekord på mer enn 1 million i annonseinntekter, noe som gjør OL i Beijing til en av de mest vellykkede konkurransene i GEs historie. NBC Universals dekning av de olympiske leker i Beijing er i ferd med å gjøre olympiaden til den mest sette i historien.

GE, som har levert teknologi til OL og andre store sportsarrangementer i mer enn 70 år, har prosjekter gående på alle de 37 offisielle konkurransearenaene og 168 kommersielle bygninger i og rundt Beijing. Flere av prosjektene inneholder ny teknologi for Kina, inkludert filtreringsteknologi for friskt drikkevann og resirkulering av regnvann ved det nasjonale stadionet (”Bird’s Nest”), 73 elektriske understasjoner som leverer strøm til mer enn 50 konkurransearenaer, og avansert bagasjeskanning ved den internasjonale flyplassen i Beijing. I tillegg leverer GE 120 vindturbiner til vindmølleparkene Zhangbei og Shangyi nord for Beijing, som leverer energi til det sentrale, olympiske området.

“GE er i en unik posisjon til å levere en rekke viktige teknologiløsninger for de olympiske vertsbyene”, sier Jeff Immelt, styreformann og administrerende direktør i GE. ”Selskapet har vært aktivt i Kina i mer enn 100 år, og vi er stolte av å ha jobbet så tett med den olympiske komitéen i Beijing og andre partnere for å bidra til å forberede landet på verdens største sportsarrangement.”

GE-teknologier er i front og i sentrum av de mest høyprofilerte konkurransearenaene i og rundt Beijing under OL, inkludert Bird’s Nest, National Aquatics Center (“Water Cube”), det nasjonale innendørsstadionet og Wukesong Baseball Field. GE støtter kommunale prosjekter og anlegg i hele byen, inkludert systemer for energidistribusjon ved Beijing kraftforsyningsselskap, Beijing undergrunnsbane linje 4 og Beijing internasjonale flyplass.

“GEs bidrag til byggingen av OL i Beijing, har gitt betydelig støtte til utviklingen av Beijing by”, sier Gerhard Heiberg, formann i markedskomitéen til den internasjonale olympiakomitéen. ”Gjennom prosjektene som strekker seg fra infrastruktur til vannbehandling, hjelper GE til med å sikre at alle anlegg og fasiliteter fungerer knirkefritt for utøvere, tilskuere og media.”

Ecomagination – Bygge et bærekraftig OL
I tråd med ”ecomagination”, et globalt initiativ for å utvikle og markedsføre teknologier som hjelper kundene med å håndtere alvorlige miljøutfordringer, leverer selskapet løsninger for miljøvennlige energiprosjekter i områder som omgir Beijing. GE leverer 120 vindturbiner til vindmølleparkene Zhangbei og Shangyi nord for Beijing, som er koblet til nettet i nord-Kina og leverer 180 megawatt med bærekraftig energi til Tianjin, Tangshan og Beijing. Vindmølleparkene kan gjennomsnittlig levere energi til omtrent 400 000 kinesiske husholdninger per år, noe som tilsvarer mer enn 400 000 tonn karbondioksid i Kina. Dette støtter landets mål om et ”grønt” OL.

I tillegg til å levere to ulike vannbehandlingsteknologier til det nasjonale stadionet, leverer GE membranteknologier for omvendt osmose til Tangshan Nanpu behandlingsanlegg for avløpsvann som ligger øst for Beijing i nord-kinaområdet. Anlegget vil produsere mer enn 93 000 tonn behandlet vann hver dag, og dette er nok til å fylle 37 svømmebasseng av olympisk format. Vannet vil også støtte industrielle operasjoner i den økonomiske utviklingssonen i Tangshan Nanbao. GEs teknologier for vannfiltrering er også på plass ved Qinghe-prosjektet for resirkulering av avløpsvann, som behandler 80 000 kubikkmeter avløpsvann hver dag til landskapsformål under Beijing-lekene.

GE vann- og behandlingsteknologi –Setter spor i Kina
I mai 2008 annonserte GE at de donerte to avanserte vannbehandlingssystemer for levering av rent drikkevann til mer enn 60 000 kinesiske husholdninger i Dongguang City og landsbyene rundt. Systemene ble gitt som en gave til det kinesiske folk. GE samarbeider med det kinesiske departementet for vannressurser og skal installere og starte opp et fullstendig vannbehandlingsanlegg i Dongguang City i løpet av sommeren, samt levere et mobilt vannbehandlingsanlegg som skal rense vannet til landsbyene i nærheten. Dette er første gang et avansert, mobilt vannbehandlingsanlegg vil bli brukt i Kina for å levere rent vann til områder som ikke er innenfor rekkevidden til landets statlige, sentrale vann-infrastruktur.

GE Healthcare – Det aller nyeste innen forskning gir innsikt i utøveres helse
GE Healthcare samarbeider med medisinske ledere i den olympiske bevegelsen for å utvikle bruken av innovativ medisinsk teknologi som gir innsikt i utøvernes helse og gagner allmennheten. GE fortsetter sine banebrytende studier innen hjerte- og muskelforskning på olympiske utøvere, som begynte under vinter-OL i Torino i 2006. Målet med forskningen er å vise at tidlig intervensjon og overvåking av helsen forebygger skader og forbedrer de sportslige prestasjonene til idrettsfolk. GE Healthcare leverer også ledende ultralyd-, MRI- og ECG-teknologi til Beijing-lekene. GE-teknologier brukes ved det olympiske allmennsykehuset som er tilgjengelig for mer enn 10 500 utøvere i mer enn 200 land, samt for lagleger fra USA, Kina, Italia, Frankrike og Spania under lekene.

GE-salgsincentiver for de olympiske leker
Som en del av selskapets sponsing av OL har GE utviklet et globalt salgsincentivprogram rettet mot mer enn 40 000 selgere globalt, noe som har resultert i over 190 millioner dollar vekst for selskapet i 2007 og 2008. Via et enkelt digitalt rammeverk kan salgsteam overalt, fra Brasil til Kina, utvikle egendefinerte, OL-relaterte salgsincentivprogrammer for ansatte og forhandlere.

NBC Universal
Syv NBC Universal-nettverk: NBC, USA, MSNBC, CNBC, Oxygen og Telemundo samt NBCOlympics.com, vil sende mer enn 3 600 timer fra Beijing-OL i USA, noe som gjør det til det mest ambisiøse enkeltmedieprosjektet i historien. De 3 600 timene er 1 000 timer mer enn den samlede, totale TV-dekningen av sommer-OL i USAs historie, fra helt tilbake til Roma i 1960. NBCU vil gjennomsnittlig dekke over 212 timer per dag i løpet av de 17 dagene lekene varer. Sendingene fra Beijing vil inkludere flest live-sendinger fra et sommer-OL noensinne, til tross for tidsforskjellen på 12 timer mellom USA og Kina. For første gang vil hele OL sendes i HD. På NBCOlympics.com vil amerikanske seere ha tilgang til omtrent 2 200 timer live videosending fra OL, den første live-sendingen noensinne på nettstedet.

GE (NYSE: GE) er et diversifisert globalt selskap innen infrastruktur, media og finansielle tjenester, som er bygget for å møte verdens grunnleggende behov. Fra energi, vann, transport og helse til tilgang på kapital og informasjon, så betjener GE kunder i mer enn 100 land og vi har over 300 000 ansatte over hele verden. For mer informasjon, besøk selskapets nettside på http://www.ge.com. GE is Imagination at Work.

Kontakt:
GE, Kina