400 norske kalver til Irland

400 norske kalver til Irland Mandag 7. juni sender Geno på Hamar 400 NRF-kalver (Norsk Rødt Fe) til Irland. Der skal de inn i et stort forsøk med totalt 1200 dyr. Irene har i lang tid slitt med dårlig fruktbarhet og helse på kyrne sine. Av de 400 NRF-kalvene som mandag reiser til Irland, kkommer 175 fra Rogaland, 125 fra Hedmark/Oppland og 100 fra Nord-Trøndelag. Det er Genos eksportselskap Geno Global AS som er ansvarlig for eksporten. Bakgrunnen for forsøket i Irland Forsøket startet tidlig på 1990-tallet da irene begynte å krysse Holstein med de franske rasene Montbeliard og Normande. I 1999 ble GENO forespurt om å bli med i forsøket med NRF-dyr. Dette resulterte i at vi samme året sendte 30 kvigekalver fra Rogaland til Irland. Året etter sendte vi 320 NRF-kviger til Nord-Irland. Alle disse dyra står fremdeles i forsøk på den grønne øya. Norge vant finalen Det innledende forsøket gikk ut på å finne hvilke kuraser som passer best for irene i ulike driftsopplegg. Resultatene til de norske dyra var svært gode, og på etterjulsvinteren 2003 fikk Geno den gledelige nyheten at irene ønsket å gå videre i forsøket kun med norske dyr. De franske rasene er dermed ute av forsøket. Et krysningsforsøk der 400 rene NRF-dyr, 400 krysninger mellom NRF og Holstein og 400 rene Holstein blir sammenliknet, skal starte i løpet av sommeren. Utprøvingen, som vil foregå på 50 gårder i Irland, har vakt stor interesse og irske bønder har stått i kø for å få delta. Genos kontaktperson i Rogaland: Husdyrkonsulent Odd Rise, telefon 95 28 93 74 Genos kontaktperson i Hedmark: Regionansvarlig Øst Hans Storlien, telefon 95 17 40 47 Genos kontaktperson i Nord-Trøndelag: Eksportsjef Egil Hersleth, telefon 97 04 65 89 Øvrige kontaktpersoner hos Geno på Hamar: Daglig leder i Geno Global AS Tor Arne Sletmoen, telefon 62 52 06 00 / 99 27 28 65 Administrerende direktør i Geno Sverre Bjørnstad, telefon 62 52 06 00 / 91 12 55 99 Informasjonskonsulent Marie S. Skaare, telefon 62 52 06 00 / 41 56 16 38 Les mer om Geno og Geno Global AS på våre internettsider. ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no