GENOs avlsstatuett til tidenes beste NRF-okse

Report this content

GENOs avlsstatuett til tidenes beste NRF-okse Ekteparet Einar Ulsaker og Anne Marit Hov fra Hemsedal i Buskerud mottar 4. november GENOs avlsstuett for NRF-oksen 5277 Ulsaker. Overrekkelsen skjer under organisasjonens halvårsmøte på Øyer i Gudbrandsdalen. Nytt av året er at sammen med avlsstatuetten i bronse får de også 50 000 kroner. 5277 Ulsaker, som ble født i september 1996, ble kåret til NRF-avlens beste okse både i fjor og i år. Den er spesielt sterk for egenskapene melk, fruktbarhet og jureksteriør. At oksen i tillegg er rød, gjør den også svært attraktiv i eksportsammenheng. Premiering av okse nr 2 og 3 Nytt er det også at oppdretterne av oksene rangert som nr 2 og 3 i årgangen tildeles pengepremie. Disse er i år: Sture og Jonas Sivertsen, Verdal, Nord-Trøndelag som får avlsdiplom og 30 000 kroner for oksen 5313 Faaren og Ola L. Aune, Tydal, Sør-Trøndelag som får avlsdiplom og 20 000 kroner for oksen 5198 Aune. Sivertsen og Aune mottar også sine priser under halvårsmøtet tirsdag kveld. I omtalen av 5313 Faaren, som er født i desember 1996, står det at sønnene til oksen har stor kjøttproduksjonsevne. Døtrene er lågstilte, de har fine jur med sterkt midtbånd og de har god fruktbarhet. 5198 Aune, født i mai 1996, gir døtre med fine jur og god motstandsevne mot mastitt. Kontaktperson i GENO: Kommunikasjons- og markedssjef Mari Bjørke, telefon 62 52 06 00, mobil 90 77 83 01 På neste side kan du lese om retningslinjer for pristildelinger i NRF- avlen. Pressemeldingen og foto av Einar Ulsaker og Anne Marit Hov samt av de tre toppoksene finner du på www.geno.no / Presseinfo Retningslinjer for pristildelinger i NRF-avlen Avlsdiplom: Avlsdiplom blir tildelt oppdrettere av de oksene som blir tatt i bruk over hele landet etter avkomsgransking. Avlsdiplom blir tildelt en gang per okse. Avlsstatuett: Avlsstatuetten blir tildelt oppdretteren av den beste norskfødte oksen i årgangen. Rangeringen blir gjort etter samlet avlsverdi. Det er et tilleggskrav at oksen er brukt som eliteokse i Norge. Avlsstatuetten blir tildet en gang per okse. I tillegg har styret i GENO vedtatt følgende gjeldende fra og og med GENOs halvårsmøte 2003: Pengepriser: Oppdretterne av de tre beste oksene i årgangen rangert etter samlet avlsverdi - og som er/har vært i bruk som eliteokse - blir tildelt pengepriser. Dette skal avgjøres ved samme tidspunkt som vedtak om tildeling av avlsstatuett, og det er avlsverdiene ved dette tidspunktet som skal ligge til grunn. En okse får pengepremie en gang. Ved flere okser med samme plassering, er det vedtatt egne regler. 1. okse: 50 000 kroner 2. okse: 30 000 kroner 3. okse: 20 000 kroner ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/04/20031104BIT00670/wkr0002.pdf