UPC/chello introduserer et nytt spam-filter på sin Europeiske mail-plattform

UPC/chello introduserer et nytt spam-filter på sin Europeiske mail- plattform Oslo, 22. Desember 2003- UPC og chello, Europas ledende bredbåndsoperatør via kabelnett, gjennomfører nå kraftige tiltak for å stoppe den økende mengden spam som rammer kundene. 18. desember introduserte chello et nytt system med spam-filter på deres Europeiske mail-plattform. Systemet gjenkjenner mail fra IP-adresser som er svartelistet og blokkerer disse samtidig som det blir sendt en beskjed til avsenderen. Rundt syv millioner spam-mail ble blokkert første dagen systemet ble tatt i bruk. Dette er over halvparten av alle e-mail som passerer gjennom chellos mailservere i Europa. Som grunnlag for svartelistingen benytter chello informasjon fra spamcop.net, som samler informasjon fra ISP- operatører og brukere over hele verden. Når spamcop.net identifiserer en spam-kilde, blir IP- adressen svartelistet opp til 48 timer etter at spam-aktivitetene har opphørt. - Ved å ha en forebyggende rolle i elimineringen av spam, reduserer vi mengden uønskede e-mail til våre 750.000 abonnenter i ti Europeiske land betydelig. Vårt nye spam-filter gjør at kundene kan utnytte alle fordeler med Internett, som å sende og motta ønskede e-mail, sier Sudhir Ispahani, teknisk direktør i UGC Europe Inc. Hvis en chello kunde blir svartelistet av Spamcop.net, blokkeres alle utgående e-mail. Datamaskinen kan da være infisert av virus og sender spam-mail uten kundens viten. I slike tilfeller råder chello kundene sine til å installere et virusskanningsprogram, eller vente til svartelistingen automatisk opphører etter 48 timer. chello broadband chello er den ledende Europeiske tilbyder av bredbåndsinternettilgang via kabel, med over 700.000 kunder i ti europeiske land: Nederland, Østerrike, Sverige, Norge, Frankrike, Belgia, Polen, Ungarn, Slovakia og Tsjekkia. chello tilbyr en tjeneste som alltid er oppkoblet, og som sikrer rask og enkel tilgang til et bredt tilbud av underholdning og informasjon, til en fast pris uten telefonikostnader I tillegg tilbyr chello's lokale portaler et nøye utvalgt lokalt, nasjonalt og internasjonalt bredbåndsinnhold. chello bredbånd er et datterselskap av UGC Europe, Inc. og er en del av chellomedia. UPC Norge UPC Norge er en del av et av Europas mest moderne og fremtidsrettede selskaper innen bredbånds-kommunikasjon, UGC Europe. UPC Norge har hovedkontor i Nydalen i Oslo, og lokalkontorer i Østfold, Romerrike, Buskerud, Kristiansand, Stavanger, Haugesund og Bergen. Pr. 30. september 2003 dekket UPC Norges nettverk totalt 484.500 husstander i store deler av Sør-Norge. Av dette var ca. 340.000 kabel-TV abonnenter, hvorav ca. 32.800 var Digital-TV abonnenter. I tillegg hadde UPC Norge ca. 23.300 telefoni- og ca. 35.000 Internett-abonnenter. UGC UGC Europe, Inc er gjennom sitt datterselskap United Pan-Europe Communications N.V. ("UPC") et av de ledende selskapene i Europe innen bredbåndskommunikasjon og underholdning. UPC tilbyr telefoni, Internett tilgang og TV-tjenester gjennom sitt bredbåndsnettverk. UGC Europe, Inc's aksjer er notert på NASDAQ børsen (ticker:UGCE). Selskapet er majoritetseid av UnitedGlobalCom,Inc. (NASDAQ: UCOMA). For ytterligere information Harald Løback Sæther Regional Director Scandinavia, chello broadband Tel: +47 22 93 77 00 Mobil: +47 970 63 854 e-post: harald@chello.no Øyvind Husby Direktør for strategi og samfunnskontakt, UPC Norge Tel: +47 21 90 00 00 Mobil: + 46 93 44 41 40 e-post: oyvind.husby@upc.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/22/20031222BIT00360/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/22/20031222BIT00360/wkr0002.pdf