Fast- og mobiltelefoni integreres i samme nett

Gigaset introduserer en ny funksjon, link2mobile, som kobler mobiltelefoni sammen med det faste telefonnettet ved hjelp av Bluetooth. Den nye teknikken kommer til å forandre telefonrutinene våre. De første modellene med teknikken link2mobile er de nye kontortelefonene DX800A og DL500A. Teknikken integrerer disse to formene for telefoni på en helt ny måte.

Via Bluetooth kan en innkommende samtale på mobiltelefonen umiddelbart overføres til kontorets telefonsystem og kobles opp til din skrivebordstelefon. Dette betyr at du ikke lenger vil måtte romstere febrilsk rundt i lommer og vesker på leting etter mobiltelefonen, for kontortelefonen befinner seg alltid på samme plass. Med noen enkle trykk på knappene på skrivebordstelefonen kan du fange opp en innkommende mobilsamtale, og svare på den ved skrivebordet. Men også en utgående samtale fra en skrivebordstelefon kan kobles opp mot og gjennomføres via mobilnettet. Dette innebærer at du kan optimere telefonkostnadene dine. Funksjonen link2mobile gir det lille kontoret eller hjemmet ny valgfrihet, som f.eks.:

1. Velg det faste nettet for utenlandssamtaler eller betaltjenester, de er ofte betydelig billigere gjennom det faste nettet.
  2. Du har et annet alternativ når mobiloperatøren tilbyr rabatter for samtaler som finner sted innenfor deres eget nett, nemlig ved å ringe fra kontortelefonen gjennom gjeldende GSM-nett, og dermed spare penger. Denne valgfriheten har tidligere ikke vært mulig, men er nå en realitet takket være den nye funksjonen link2mobile.

Smarte funksjoner
Link2link byr i tillegg på en rekke andre smarte funksjoner. Det har kommet en løsning på problemene som byr seg i tilfeller når du returner til kontoret med utladet mobil etter et møte, eller når du befinner deg i en del av kontoret med dårlig dekning. Du kan legge mobiltelefonen på lading et sted der dekningen er god. Mens mobilbatteriet lades kan du returnere til kontoret der din skrivebordstelefon fra Gigaset nå tar hånd om alle innkommende samtaler til din mobiltelefon. Mobiltelefonen kan til og med ligge utenfor synsfeltet og fortsatt kommunisere med din Gigaset-telefon via Bluetooth. (Rekkevidde for Gigaset-telefonen er opptil 50 meter innendørs, eller 300 meter utendørs.)

Mer ergonomisk/økonomisk telefoni
Link2mobile kombinerer det beste fra to verdener. Trådløs kontor- og/eller hjemmetelefon fra Gigaset er overlegent mer ergonomisk å ringe fra sammenlignet med de fleste mobiltelefoner. Håndenheten får enkelt plass i en trang lomme. Dette innebærer at den kan ha både betydelig større og tydeligere knapper samt langt bedre lydgjengivelse på grunn av bedre komponenter, og forskjellen er merkbar. Dette gir økt ergonomisk og bekvem håndtering sammenlignet med de fleste mobiltelefoner. Takket være Gigasets strømsparende ECO DECT-teknikk, er dessuten strømforbruket og dermed strålingen betydelig lavere sammenlignet med en mobiltelefon. Dette er en fordel som er like verdifull både på kontoret og i hjemmet. Gigasets ECO DECT-teknikk reduserer strålingen med 80 % når den står i ECO-modus. Håndenheten og basestasjonen settes nemlig i hvilemodus når du ikke har noen pågående samtaler, og dette innebærer at ingen stråling (0 %) avgis. Håndenheten aktiveres derimot med en gang du mottar en samtale.

Enkel synkronisering mellom datamaskin og telefon
Alle personlige og profesjonelle kontakter kan synkroniseres mellom Gigasets nye telefoner og en datamaskin. Dette gjøres smidig ved hjelp av det innebygde programmet QuickSync. Adresseposter fra mobiltelefonen importeres via Bluetooth i formatet vCard. Gigaset DX800A og DL500A har kapasitet for opptil 500 kontaktoppføringer. I adresseboken kan du også legge til portrett eller profilbilde for kontaktoppføringene. Begge modellene får tilgang til Internett via en nettverkskabel og en datamaskin. Og når telefonen alltid er koblet til Internett, åpnes en helt ny verden opp der telefoni får en helt annen dimensjon, full av nye muligheter. Du kan blant annet benytte deg av en rekke ulike gratistjenester fra Gigasets egen portal Gigaset.net (www.gigaset.net). Ikke minst fri tilgang til internettbaserte telefonkataloger der praktisk talt alle verdens telefonnumre er tilgjengelige. Anrops-ID med tilhørende kontaktinformasjon vises umiddelbart på displayet på telefonen når du mottar en samtale. Dessuten tilbys andre tjenester som for eksempel vær- og nyhetsoppdateringer samt mye annet via RSS‑nyhetsmatingen. Selv oppdateringer av Gigaset-telefonenes egen programvare skjer via Gigaset.net. Hvis ikke datamaskinen er slått på, gjøres brukeren oppmerksom på innkommende e-postmeldinger via displayet på telefonene.

Kommunikasjon for alle behov
Gigaset DL500A er beregnet for analoge fastnett, mens Gigaset DX800A kan håndtere samtaler både over det faste nettet (det analoge nettet eller ISDN) og via Internett (VoIP). I tillegg kan den håndtere ti ulike ISDN MSN-nummer, én GSM-tilkobling og seks SIP-kontoer, noe som betyr at totalt 17 ulike telefonnumre enkelt kan administreres med telefonen. Dette innebærer rent praktisk sett at fire samtaler kan pågå samtidig: to gjennom ISDN og to gjennom IP med normal DSL/ISDN-tilkobling. Begge modellene har innebygd telefonsvarer der svarmeldinger individuelt kan tilpasses tre ulike telefonnumre.

Pris og tilgjengelighet
Lanseringen skjer i løpet av november 2010, og prisen er beregnet til NOK 2195(DX800A).
NOK 1295 (DL500A)

Gigaset DX800A alt-i-ett

Pressekontakt:

For mer informasjon eller presse/prøver, kontakt:
Titti Hagenfeldt, Marketing Manager
Gigaset Communications Sverige AB, e-post: titti.hagenfeldt@gigaset.com +46 73-982 95 34

Gigaset Communications GmbH er en av verdens største produsenter av trådløse telefoner, og den åpenbare markedslederen innen DECT-telefoner i Europa. Selskapet, som har hovedkontor i München, utvikler, produserer og distribuerer høykvalitetsprodukter under merket Siemens Gigaset. Porteføljen inkluderer telefoner for faste nettverk og VoIP-enheter. Hovedproduksjonsstedet er i Bocholt, Tyskland, hvor Gigaset-produktene produseres iht. de strengeste standarder for kvalitet og miljø. Gigaset Communications er en lisenstaker av Siemens-merket.

Flere pressemeldinger er tilgjengelige for nedlasting på http://www.gigaset.com/press
Du kan finne ytterligere informasjon om Gigaset Communications på http://www.gigaset.com

Gigaset Communications GmbH er et datterselskap av ARQUES Industries AG (http://www.arques.de).