Gjensidige Forsikring er blitt ASA

Gjensidige Forsikring har mottatt godkjenning fra finansdepartementet til å omdanne selskapet til et allmennaksjeselskap (ASA).

Samtlige aksjer i Gjensidige Forsikring ASA eies av Gjensidigestiftelsen. Ved en fremtidig børsnotering av Gjensidige Forsikring vil stiftelsen selge en andel på mellom 25 og 40 prosent av aksjene i markedet. Dette vil trolig skje i løpet av 2. halvår 2010, under forutsetning av at situasjonen i aksjemarkedet er tilfredsstillende.

Gjensidigestiftelsen utøver kundenes eierskap i Gjensidige Forsikring ASA, videreformidler utbytte fra Gjensidige Forsikring til selskapets skadeforsikringskunder i Norge, og ivaretar gavevirksomhet til allmennyttige formål.

- Omdanningen til ASA utgjør et viktig skritt videre i selskapets vekst og utvikling, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad.

Informasjonsdirektør Øystein Thoresen. Tlf: 95233382

Gjensidige Forsikring ASA er Norges største skadeforsikringsselskap med en markedsandel i 2009 på 28,4 prosent. Konsernet tilbyr også bank, pensjon og helsetjenester i Norge, og skadeforsikring i Danmark, Sverige og Baltikum. Det er cirka 3800 ansatte i selskapet, hvorav 2900 i Norge. Sum driftsinntekter var 16,7 milliarder kroner i 2009, mens forvaltningskapitalen utgjorde 75 milliarder.