Gjensidige kjøper Gouda Reiseforsikring

Gjensidige Forsikring ASA kjøper Gouda Reiseforsikring fra det nederlandske selskapet Goudse Schadeverzekeringen N.V.

Gouda Reiseforsikring er et spesialistselskap som tilbyr reiseforsikring til privatpersoner og bedrifter, inkludert utenlandsansatte. Selskapets virksomhet i Norden hadde premieinntekter på 38,5 millioner euro (ca 290 millioner kroner) i 2012. Selskapet har også virksomhet utenfor Norden som ikke inngår i transaksjonen.

-Oppkjøpet av Gouda Reiseforsikring tilfører Gjensidige verdifull kompetanse innen et attraktivt område som er i vekst. Vi er spesielt glade for å styrke vår posisjon i bedriftsmarkedet og overfor reisebyråer, sier konsernsjef Helge leiro Baastad i Gjensidige.

Gouda Reiseforsikring har 148 ansatte fordelt på tre kontorer i Danmark, Norge og Sverige. Selskapet har god lønnsomhet, og det er muligheter for synergier med Gjensidiges virksomhet. Selskapet vil være del av divisjon Nordic i Gjensidige, som ledes fra Danmark.

-Vi er hele tiden på utkikk etter muligheter for lønnsom vekst i Norden, og vi er overbevist om at dette oppkjøpet vil styrke både Gjensidige og Gouda Reiseforsikring, sier Baastad.

Jesper Kjeldsgaard, som er administrerende direktør i Gouda Reiseforsikring, mener at det er positivt at det er Gjensidige Forsikring som kjøper Gouda.

-Vi har vokst kraftig i de senere år, og Gjensidige har sett kvaliteten i den servicen vi gir våre kunder. Denne overtagelsen er en anerkjennelse av vår virksomhet, og vil gi oss kraft til ytterligere vekst, sier Kjeldsgaard.

Endelig overtagelse er betinget blant annet av godkjennelse fra relevante myndigheter hvilket forventes å skje senere på året.

Partene er blitt enige om ikke å oppgi kjøpesum.

Fakta
Goudse Schadeverzekeringen N.V.: Familieeid forsikringsselskap med hovedkontor i Nederland.
Gouda Reiseforsikring: Etablert i Norden i 1994. Virksomhet i Danmark, Norge, Sverige og Finland under merkenavnene Gouda Rejseforsikring, Gouda Reiseforsikring, Gouda Reseförsäkring og Gouda Matkavakuutus. Spesialist på reiseforsikringer og forsikringer for utenlandsansatte (expats).
Gjensidige Forsikring: Norges største skadeforsikringsselskap med virksomhet også i Danmark, Sverige og Baltikum. Samlede driftsinntekter på NOK/DKK cirka 19,5 milliarder kroner i 2012. Cirka 3100 ansatte før overtagelsen av Gouda Reiseforsikring.

Informasjonssjef Christian H. Haraldsen Tlf: 907 87 449

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap som er bygget av kunder, for kunder. Konsernet har vært notert ved Oslo Børs siden 2010. I snart 200 år har vi ansatt ildsjeler som arbeider for å sikre kunders liv, helse og verdier. Vi har om lag 3.100 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbys også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 19,5 milliarder kroner i 2012, mens forvaltningskapitalen utgjorde 94,2 milliarder kroner.