Gjensidige kjøper Tennant

Gjensidige har inngått avtale om kjøp av det svenske skadeforsikringsselskapet Tennant Insurance Group AB, som inkluderer datterselskapet Tennant Forsäkring AB med forretningsvirksomhet både i Sverige og Norge.

Gjensidige vil, forutsatt myndighetenes godkjennelse, overta samtlige aksjer i Tennant der de største eierne er Holta Invest (49 %) og selskaper relatert til Høegh-konsernet (25 %).

Kjøpet inngår i Gjensidiges strategi om nordisk ekspansjon innen skadeforsikring og vil være en inngang til det svenske markedet, og danner ytterligere grunnlag for videreutvikling av en nordisk forretningsmodell. Samtidig vil kjøpet utgjøre en plattform for satsing på såkalte ”white label” – leveranser, som det er en betydelig etterspørsel etter i forsikringsmarkedet. Tennant har blant annet i flere år hatt et samarbeid med Toyota om ”Toyota forsikring”, og Sandnes Sparebank.

DnBNOR Markets og ABN AMRO har vært finansielle rådgivere for henholdsvis Tennant og Gjensidige.

Fakta om Tennant

• 100 000 kunder
  • Totalt 84 medarbeidere fordelt på Oslo og Stockholm
  • Premievolum på ca 540 millioner SEK