Nye medlemmer i Gjensidiges konsernledelse

Sigurd Austin (39) og Kaare S. Østgaard (47) er fra i dag utnevnt til nye medlemmer av konsernledelsen i Gjensidige Forsikring ASA. Austin skal lede konsernets satsing mot næringslivskunder, mens Østgaard vil ha ansvar for oppgjør og ikt.

Ansvar for oppgjørsfunksjonen i Gjensidige løftes med dette opp i konsernledelsen, sammen med prosjekter for standardisering og forenkling av kunde- og saksbehandling som inngår i programmet Gjensidige 2.0. Fra 15. august vil Oppgjør og området Produkt og Pris bli organisert som nordiske funksjoner for å sikre enhetlige prosesser og kostnadseffektivitet.

–Endringene er ledd i vår strategi for økt kundetilfredshet. Effektiv oppgjørsbehandling og enkle løsninger står høyt på kundenes ønskeliste, og ikt-prosjektene er av stor betydning for å nå våre lønnsomhetsmål. Nå sikrer vi at konsernledelsen kommer enda tettere på disse viktige områdene fremover, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad.

Østgaard har vært ikt-direktør i Gjensidige siden 2006, og har i tillegg ledet arbeidet med integrasjon av Nykredit Forsikring i Danmark etter oppkjøpet i 2010. Han har blant annet erfaring som viseadministrerende direktør i Ergo Group fra 1999 til 2004, og er utdannet siviløkonom ved Bedriftsøkonomisk Institutt (Handelshøyskolen BI).

Austin overtar som leder av Divisjon Næringsliv etter Trond Delbekk, som går til stillingen som administrerende direktør i byutviklingsselskapet Værste AS i Fredrikstad. Austin har omfattende forsikringskompetanse fra ulike stillinger i Gjensidige, senest som leder for små og mellomstore bedrifter og landbruk. Han har en Master of Science fra BI og en MBA fra Norges Handelshøyskole.

-Trond har gjort en fremragende innsats i sentrale posisjoner i Gjensidige gjennom ti år. Han ønsker nå å bruke sin kompetanse i en spennende lederjobb i sitt eget nærmiljø i Østfold, og det er et valg jeg har stor respekt for selv om jeg gjerne skulle hatt ham med videre, sier Baastad.

Foruten Baastad, består Gjensidiges konsernledelse nå av:

• Bjørn Asp, Pensjon og Sparing
  • Sigurd Austin, Næringsliv
  • Martin Danielsen, Produkt og pris
  • Cecilie Ditlev-Simonsen, Merkevare og kommunikasjon
  • Catharina Hellerud, CFO (konstituert)
  • Hege Yli Melhus, Privat
  • Kim Rud-Petersen, Internasjonal forsikring
  • Jørgen Ringdal, Konsernstab/fellestjenester
  • Lise Westly, Helserelaterte tjenester
  • Kaare S. Østgaard, Oppgjør og IKT

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap som er bygget av kunder, for kunder. Konsernet er notert ved Oslo Børs. I mer enn 200 år har vi ansatt ildsjeler som arbeider for å sikre kunders liv, helse og verdier. Vi har om lag 3.900 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum.I Norge tilbys også bank, pensjon og sparing. Driftsinntektene var 26 milliarder kroner i 2018, mens forvaltningskapitalen utgjorde 157 milliarder kroner