Resultat for andre kvartal 2024 påvirket av skadekostnader i Norge

Denne meldingen inneholder innsideinformasjon knyttet til Gjensidige Forsikring ASA i henhold til EUs forordning om markedsmisbruk, og er informasjonspliktig etter den norske verdipapirhandelloven §5-12.

Høyere erstatningsutbetalinger på motor- og eiendomsforsikring i Norge hadde negativ innvirkning på forsikringsresultatet. Negativ utvikling i skadekostnader i første kvartal 2024 bidro også til forverringen av den underliggende frekvensskadeprosenten i andre kvartal. Løpende pristiltak er ytterligere styrket for å bedre lønnsomheten. Forsikringsresultatet ble positivt påvirket av endringer i risikojusteringen. Måloppnåelse på combined ratio-målet for 2024 vil bli utfordret av resultatene for første halvår 2024.

Høydepunkter Andre kvartal Hittil i år
2024 2023 2024 2023
Konsern
Resultat før skatt Mill. NOK 1.830,5 1.333,9 2.906.7 2.825,3
Resultat per aksje NOK 2,72 2,04 4,31 4,30
Skadeforsikring
Forsikringsinntekter Mill. NOK 9.831,7 8.959,5 19.305,6 17.491,3
Forsikringsresultat Mill. NOK 1.433,6 1.508,6 2.137,7 2.623,4
Combined ratio Prosent 85,4 83,2 88,9 85,0
Kostnadsandel Prosent 13,2 13,6 13,3 13,5
Finansresultat Mill. NOK 514,2 -199,3 961,8 594,8
Solvensmargin, godkjent partiell internmodell Prosent 169,8 179,8 169,8 179,8

Utvikling i kvartalet

-Resultatene for andre kvartal ble betydelig påvirket av høyere skadekostnader i Norge, men vi fortsetter å ha meget sterk vekst, og vår kapitalposisjon er solid, sier konsernsjef Geir Holmgren.

-Vi er fullt fokusert på å forbedre lønnsomheten. Økningen i skadekostnader blir møtt med betydelige og målrettede pristiltak. Vi vil forbedre combined ratio for konsernet og underliggende frekvensskadeprosent for Privat og Commercial over tid, og vi opprettholder alle finansielle mål for 2025 og 2026, sier Holmgren.

Skadeforsikring

Forsikringsinntektene økte med 9,7 prosent til 9 831,7 millioner kroner i kvartalet, eller med 10,0 prosent målt i lokal valuta. Dette var i hovedsak drevet av effektive og differensierte pristiltak og solide fornyelser.

Forsikringsresultatet gikk ned med 5,0 prosent, noe som reflekterer en økning i skadeprosenten på 2,7 prosentpoeng. Endret risikojustering og høyere diskonteringseffekt bidro positivt til skadeprosenten. Den underliggende frekvensskadeprosenten økte med 5,6 prosentpoeng, hovedsakelig drevet av høyere skadefrekvens og økt snittskade for motor- og eiendomsforsikring i Norge. Negativ utvikling i skadekostnader i første kvartal 2024 for Privat og Commercial i Norge bidro også med om lag 2 prosentpoeng til forverringen av den underliggende frekvensskadeprosenten i dette kvartalet.

Pågående pristiltak er ytterligere styrket for å bedre lønnsomheten.

Kostnadsandelen økte med 0,4 prosentpoeng, hovedsakelig som følge av effektiviseringstiltak og vekst i forsikringsinntektene.

Pensjon

Pensjonssegmentet oppnådde et resultat før skattekostnad på 185,9 millioner kroner, hovedsakelig drevet av høyere netto finansinntekter.

Finansresultat

Finansresultatet for kvartalet ble 514,2 millioner kroner, noe som tilsvarer en totalkapitalavkastning på 0,8 prosent. Resultatet for kvartalet ble positivt påvirket av høye løpende renter og positive aksjemarkeder. Høyere renter påvirket resultatet negativt.

Denne meldingen inneholder alternative resultatmål (APM). APM er beskrevet på www.gjensidige.com/rapportering.

Denne meldingen er publisert av Christian Haraldsen, kommunikasjonssjef i Gjensidige Forsikring ASA.

Dato og klokkeslett for publisering: 07:00 CET, 15. juli 2024

Kontakter:
Kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen. Tlf: +47 952 33 382
IR-direktør Mitra Hagen Negård. Tlf: +47 957 93 631

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4500 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 36 milliarder kroner i 2023 mens forvaltningskapitalen utgjorde 148 milliarder kroner.