Solid fjerde kvartal og årsresultat

Denne meldingen inneholder innsideinformasjon knyttet til Gjensidige Forsikring ASA i henhold til EUs forordning om markedsmisbruk, og er informasjonspliktig etter den norske verdipapirhandelloven §5-12

Solid drift, effektive pristiltak, god risikoseleksjon og streng kostnadskontroll resulterte i et rekordhøyt forsikringsresultat for fjerde kvartal (avviklingsgevinster ikke medregnet) og det beste årsresultatet i konsernets historie. Finansavkastningen avspeilte markedsforholdene og verdiøkningen på eiendommene i Oslo Areal. Gjensidiges utsikter er fortsatt lovende. Styret foreslår at det utbetales 7,70 kroner per aksje i ordinært utbytte.

Gjensidige Forsikring konsern fikk et resultat før skatt på 2 850,1 millioner kroner (2 313,6) i kvartalet. Resultat etter skatt ble 2 486,3 millioner kroner (1 930,4), tilsvarende 4,97 kroner (3,86) per aksje. Resultatet ble positivt påvirket av økningen i verdien av eiendommene i investeringsporteføljen knyttet til Oslo Areal i fjerde kvartal. Resultatet fra skadeforsikringsvirksomheten, målt ved forsikringsresultatet, ble 1 347,4 millioner kroner (1 161,8), tilsvarende en combined ratio på 82,0 (83,1).

- Vi er veldig glade for å sette stadig nye resultatrekorder, takket være vår solide merkevare, effektive drift og dedikerte medarbeidere som legger stor vekt på å betjene våre kunder hver dag, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad. Vi vil fortsette å fokusere på lønnsom vekst. Sammen med en sterk og effektiv drift, vårt sterke produkttilbud, og oppmuntrende økonomiske utsikter i våre markeder vil dette være et godt grunnlag for fortsatt gode resultater, sier Baastad.

Covid-19-pandemien hadde en positiv innvirkning på konsernets erstatningskostnader, som anslås til om lag 35 millioner kroner (129), tilsvarende 0,5 prosentpoeng (1,9) på skadeprosenten. Den positive effekten skyldes hovedsakelig redusert reisevirksomhet.

Premieinntektene fra skadeforsikring økte med 8,7 prosent til 7 471,6 millioner kroner (6 875,7) for kvartalet. I lokal valuta økte premiene med 11,1 prosent. Premieinntektene økte takket være solide fornyelser, effektive differensierte pristiltak og volumvekst.

Økningen i forsikringsresultat tilskrives hovedsakelig premievekst og et lavere storskadeinnslag. Den underliggende frekvensskadeprosenten gikk opp med 0,8 prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal i 2020, drevet av segmentene Privat, Sverige og Baltikum. Justert for effektene av covid-19-relaterte krav var bedringen på 0,9 prosentpoeng.

Pensjonssegmentet fikk et sterkere resultat i perioden, drevet av økte driftsinntekter.

Finansavkastningen var 2,5 prosent (2,0), tilsvarende 1 497,4 millioner kroner (1 151,9). Avkastningen i kvartalet ble positivt påvirket av økningen i verdien av eiendommene i investeringsporteføljen knyttet til Oslo Areal. Sterk avkastning på aksjene, inklusive private equity, bidro også til avkastningen. Selv om den faktiske inflasjonen og inflasjonsforventningene steg i kvartalet, var renteutviklingen moderat, og for kreditt var utviklingen god.

Hittil i år har konsernet et resultat før skatt på 8 799,4 millioner kroner (6 341,7). Resultatet fra skadeforsikringsvirksomheten, målt ved forsikringsresultatet, ble 5 718,3 millioner kroner (5 075,6), tilsvarende en combined ratio på 80,4 (81,3). Resultat etter skatt ble 7 141,1 millioner kroner (4 953,9). Resultat per aksje ble 14,28 kroner (9,91). Bedringen i forsikringsresultatet var drevet av 7,3 prosent vekst i premieinntekter og høyere avviklingsgevinster. Premieinntektene økte med 8,8 prosent målt i lokal valuta. Den underliggende frekvensskadeprosenten var uendret. Justert for effektene av vær og covid-19-relaterte krav var bedringen i den underliggende frekvensskadeprosenten på 1,4 prosentpoeng.

Pensjonssegmentet oppnådde et bedre resultat takket være økte driftsinntekter.

Finansavkastningen var 5,1 prosent (2,2), tilsvarende 3 063,1 millioner kroner (1 341,7). Investeringer i renteinstrumenter med lang durasjon ble negativt påvirket av renteøkningen i 2021, men samtidig bidro lavere kredittmarginer positivt. Økt inflasjon ga også en del positive effekter (lavere realrenter) for renteporteføljen. Nettoendringen ble en beskjeden positiv avkastning på renteinstrumenter for året sett under ett. Lave realrenter i et miljø med god realvekst og økt inflasjon (fra lave nivåer) i økonomien medførte en god utvikling for aksjer, råvarer og eiendom som bidro sterkt til finansresultatet.

Hovedpunkter fjerde kvartal 2021 (fjerde kvartal 2020)

• Resultat før skatt: 2 850,1 millioner kroner (2 313,6)
  • Premieinntekter: 7 471,6 millioner kroner (6 875,7)
  • Forsikringsresultat: 1 347,4 millioner kroner (1 161,8)
  • Finansresultat: 1 497,4 millioner kroner (1 151,9)

Hovedpunkter hittil i 2021 (2020)

• Resultat før skatt: 8 799,4 millioner kroner (6 341,7)
  • Premieinntekter: 29 136,4 millioner kroner (27 160,5)
  • Forsikringsresultat: 5 718,3 millioner kroner (5 075,6)
  • Finansresultat: 3 063,1 millioner kroner (1 341,7)

Foreslått utbytte

• Foreslått ordinært utbytte: 3 850 millioner kroner (3 700), tilsvarende 7,70 kroner per aksje (7,40)

Denne meldingen inneholder alternative resultatmål (APM). APM er beskrevet på www.gjensidige.no/reporting i et dokument som heter APMs Gjensidige Forsikring Group Q4 2021.

Denne meldingen har blitt publisert av Jon Aniksdal, som er kommunikasjonssjef i Gjensidige Forsikring ASA.

Dato og tid for publisering: 07:00 CET, 26.01.2022

Kontakter:
Kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen. Tlf: 47 952 33 382
IR-direktør Mitra Hagen Negård Tlf:  47 957 93 631

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 3 800 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 30 milliarder kroner i 2021, mens sum eiendeler utgjorde 130 milliarder kroner.