Solid forsikringsresultat i fjerde kvartal og for året som helhet. Finansresultatet gjenspeiler høy volatilitet i markedet.

Report this content

Denne meldingen inneholder innsideinformasjon knyttet til Gjensidige Forsikring ASA i henhold til EUs forordning om markedsmisbruk, og er informasjonspliktig etter den norske verdipapirhandelloven §5-12

Solid drift, effektive pristiltak, god risikoseleksjon og streng kostnadskontroll resulterte i et solid forsikringsresultat for kvartalet og for året som helhet. Avkastningen på investeringsporteføljen gjenspeiler markedsforholdene. Utsiktene for Gjensidiges forsikringsresultat er fortsatt gode. Styret foreslår at det utbetales et ordinært utbytte på 8,25 kroner per aksje.

Gjensidige Forsikring konsern fikk et resultat før skatt på 1 694,2 millioner kroner (2 850,1) i kvartalet. Resultatet i fjerde kvartal 2021 inkluderte en økning på 1,2 milliarder kroner i verdien av eiendommene i investeringsporteføljen, knyttet til salget av Oslo Areal. Resultat etter skatt ble 1 334,5 millioner kroner (2 486,3), tilsvarende 2,64 kroner (4,96) per aksje. Resultatet fra skadeforsikringsvirksomheten, målt ved forsikringsresultatet, ble 1 174,4 millioner kroner (1 347,4), tilsvarende en combined ratio på 85,6 (82,0).

- Vi er svært fornøyd med de solide resultatene Gjensidige har levert. Og jeg er veldig trygg på at vi er på best mulig vei for å fortsette våre sterke prestasjoner. Vi vil ligge i forkant av skadeinflasjonen, og med mindre den nåværende geopolitiske situasjonen blir dramatisk verre, forventer vi ikke å se noen betydelig negativ effekt på vårt forsikringsresultat, sier konsernsjef Geir Holmgren. - Vi skal fortsette å skape verdier for våre interessenter, inkludert å utbetale attraktive utbytter til våre aksjonærer, sier Holmgren.

- Jeg vil også trekke fram det løftet som nå skjer rundt bærekraft i konsernet. Vi bidrar til et tryggere samfunn og vi kutter klimautslipp i investeringsporteføljer, skadeprosesser og intern drift. Jeg er også godt fornøyd med fortsatt solid vekst og lønnsomhet innen næringslivssegmentene i alle land, sier Holmgren.

Premieinntektene fra skadeforsikring økte med 9,2 prosent til 8 156,5 millioner kroner (7 471,6) for kvartalet. I lokal valuta økte premiene med 8,4 prosent. Premieinntektene økte takket være solide fornyelser, effektive differensierte pristiltak og volumvekst. Forsikringsresultatet gjenspeiler en sterk premievekst, som ble motvirket av en høyere skadeprosent. Storskadeinnslaget var betydelig høyere og avviklingsgevinstene noe høyere enn i samme kvartal i 2021.  Kostnadsandelen fortsatte å forbedre seg. Den underliggende frekvensskadeprosenten gikk opp 2,3 prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal i 2021. Justert for den positive innvirkningen av pandemien på erstatningskostnadene i fjerde kvartal 2021, økte den underliggende frekvensskadeprosenten med 1,8 prosentpoeng, drevet av Næringsliv og Danmark.

Pensjonssegmentet fikk et rekordhøyt resultat i perioden, drevet av økte drifts- og finansinntekter. Finansresultatet for kvartalet endte på 559,9 millioner kroner (1 497,4), tilsvarende en samlet avkastning på 1,0 prosent (2,5). Resultatet ble positivt påvirket av oppgangen i aksjemarkedene og marginalt lavere renter. Lavere kredittspreader bidro også positivt.

For året 2022 hadde konsernet et resultat før skatt på 5 823,9 millioner kroner (8 799,4). Resultatet fra skadeforsikringsvirksomheten, målt ved forsikringsresultatet, ble 5 855,8 millioner kroner (5 718,3), tilsvarende en combined ratio på 81,4 (80,4). Resultat etter skatt ble 4 568,8 millioner kroner (7 141,1).  Resultat per aksje ble 9,04 kroner (14,18). I resultatet inngår en gevinst på 0,8 milliarder kroner fra salget av Oslo Areal i første kvartal 2022, bokført under øvrige poster. Bedringen i forsikringsresultatet var drevet av 8,3 prosent vekst i premieinntekter, som ble delvis utlignet av en høyere skadeprosent. Premieinntektene økte med 8,8 prosent målt i lokal valuta. Storskadeinnslaget var høyere og avviklingsgevinstene lavere enn i 2021. Den underliggende frekvensskadeprosenten gikk opp med 0,3 prosentpoeng. Justert for effektene av vær og pandemirelaterte krav i 2021 var bedringen i den underliggende frekvensskadeprosenten på 0,1 prosentpoeng.

Pensjonssegmentet oppnådde et bedre resultat, hovedsakelig drevet av økte forsikrings- og finansinntekter.

Investeringene i renteinstrumenter ble negativt påvirket av renteøkningen i 2022, kombinert med økte kredittspreader. På grunn av renteoppgangen ble avkastningen for andre aktivaklasser også negativ. Råvarer, Private Equity, obligasjoner til amortisert kost og investeringer i renteinstrumenter med kort durasjon var de eneste aktivaklassene med positiv avkastning denne perioden. Finansresultatet for året endte på minus 651,0 millioner kroner (3 063,1), tilsvarende en samlet avkastning på minus 1,1 prosent (5,1). Oslo Areal ble solgt i fjerde kvartal 2021. Transaksjonen ble avsluttet i januar 2022. En gevinst på 0,8 milliarder kroner ble bokført under øvrige poster i første kvartal 2022.

Hovedpunkter fjerde kvartal 2022 (fjerde kvartal 2021)

• Resultat før skatt: 1 694,2 millioner kroner (2 850,1)
  • Resultat per aksje: 2,64 kroner (4,96)
  • Premieinntekter: 8 156,5 millioner kroner (7 471,6)
  • Forsikringsresultat: 1 174,4 millioner kroner (1 347,4)
  • Combined ratio: 85,6 (82,0)
  • Kostnadsandel: 14,0 (14,4)
  • Finansresultat: 559,9 millioner kroner (1 497,4)

Hovedpunkter året som helhet 2022 (2021)

• Resultat før skatt: 5 823,9 millioner kroner (8 799,4)
  • Resultat per aksje: 9,04 kroner (14,18)
  • Premieinntekter: 31 552,3 millioner kroner (29 136,4)
  • Forsikringsresultat: 5 855,8 millioner kroner (5 718,3)
  • Combined ratio: 81,4 (80,4)
  • Kostnadsandel: 13,7 (14,2)
  • Finansresultat: minus 651,0 millioner kroner (3 063,1)

Foreslått utbytte

• Foreslått ordinært utbytte: 4 125 millioner kroner (3 850), tilsvarende 8,25 kroner per aksje (7,70)

Denne meldingen inneholder alternative resultatmål (APM). APM er beskrevet på www.gjensidige.no/reporting i et dokument som heter APMs Gjensidige Forsikring Group Q42022.

Denne meldingen har blitt publisert av Jon Aniksdal, som er kommunikasjonssjef i Gjensidige Forsikring ASA.

Dato og tid for publisering: 07:00 CET, 25. januar 2023.

Kontakter:
Kommunikasjonsdirektør Øystein Thoresen. Tlf.: 952 33 382
IR-direktør Mitra Hagen Negård Tlf.:  957 93 631

Gjensidige er et ledende nordisk skadeforsikringsselskap notert på Oslo Børs. Vi har om lag 4200 medarbeidere og tilbyr skadeforsikring i Norge, Danmark, Sverige og Baltikum. I Norge tilbyr vi også pensjon og sparing. Driftsinntektene var 34 milliarder kroner i 2022 mens forvaltningskapitalen utgjorde 135 milliarder kroner.